• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 97050301589
  • منبع : نمایندگی مرکزی

30 مسجد استان مرکزی ثبت ملی ‌شده‌اند

30 مسجد استان مرکزی ثبت ملی ‌شده‌اند

ایسنا/مرکزی رئیس گروه حفظ و احیای محوطه‌های تاریخی استان مرکزی با بیان اینکه 30 مسجد در استان مرکزی ثبت ملی ‌شده‌اند گفت: بیشتر مساجد ثبت ملی شده مربوط به دوره قاجار است. 

به گزارش ایسنا، اسماعیل شراهی در جمع خبرنگاران افزود: مساجد تاریخی نمونه ای برجسته از نمایش تقدس و روحانیت در کالبد هنر و معماری هستند و از دیرباز زمینه ساز رویدادهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده‌اند، این ساختارها بیش از هر عنصر دیگری انسان را به راهی معنوی رهسپار می کنند و حسی روحانی را در آدمی بر می انگیزند از این رو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مهم گردشگری فرهنگی محسوب می‌شوند. به طور کلی معماری مساجد تاریخی تاثیری شگرف بر وجود انسان و از سوی دیگر نقش بسزایی در جذب گردشگران دارند.

وی افزود: 30 مسجد در کل استان مرکزی به عنوان اثر ملی ثبت شده و در حال حاضر همگی وضعیت مطلوبی دارند. از این تعداد نیمی از آنها توسط اداره کل میراث فرهنگی مرمت شده و در مرمت برخی مساجد تاریخی علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و هیات امناء مساجد نیز مشارکت داشته اند. مساجد بخش مهمی از بناهای شاخص و فاخر استان هستند که سازمان میراث فرهنگی با تامین منابع لازم کار مرمت و بازسازی آنها را انجام می‌دهد، اما با توجه به نقش بسزای این اماکن دارای ارزش معنوی و فرهنگی در توسعه فرهنگی، با صرف بودجه‌ای بیشتر می‌توان نقش کلیدی این اماکن مقدس را احیا و کاربری های فرهنگی و مذهبی نوینی به آنها داد. 

شراهی اظهار کرد: مساجد در دوره اسلامی نقش محوری در هر منطقه داشته اند و صاحبان هنر تمام خلاقیت و هنر خود را در ساخت این بناها به نمایش می گذاشتند،از این رو توجه به معماری و هنر مساجد می تواند به درک بسیاری از مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی در زمینه های مختلف بینجامد.

به گفته وی، یکی از شاخص ترین مساجد استان مسجد جامع ساوه است. ساختار این مسجد با توجه به مصالح و سبک شناسی دارای چند دوره ساخت بوده و دوران های مختلف بویژه سلجوقی، ایلخانی وصفویه به بنای اولیه پیوست شده است. مسجد جامع ساوه را از نظر معماری و هنر به کار رفته در آن میتوان با مساجد قدیمی موجود در شهر یزد و شوش مقایسه کرد.  

رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی استان مرکزی در پایان گفت: 30 مسجد ثبت شده به عنوان اثر ملی مربوط به شهرستان های آشتیان، اراک، تفرش، خمین، دلیجان، زرندیه و ساوه است که بیشترین تعداد در شهرستان اراک و مربوط به دوران قاجاریه، پهلوی اول و صفویه هستند .


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha