• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97052412654
  • منبع : نمایندگی قزوین

تبر توسعه شهری روی تن باغستان

تبر توسعه شهری روی تن باغستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت: باغستان که بیش از ۱۰۰۰ سال در همه سفرنامه‌ها، کتاب‌های جغرافیایی، دیوان‌ها و آثار شاعران به آن استناد شده است، این روزها با دلیل توسعه شهری، کاملاً نادیده گرفته می‌شود.

محمدعلی حضرتی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، با اشاره به وجوه طبیعی و تاریخی باغستان بیان کرد: ما میراث باغستان را به‌عنوان منظر تاریخی طبیعی شهر قزوین ثبت کرده‌ایم یعنی باغستان یک وجه طبیعی و یک وجه تاریخی دارد.


وی خاطرنشان کرد: باغستان که بیش از ۱۰۰۰ سال در همه سفرنامه‌ها، کتاب‌های جغرافیایی، دیوان‌ها و آثار شاعران به آن استناد شده است این روزها با دلیل توسعه شهری کاملاً نادیده گرفته می‌شود.

حضرتی در ادامه با اشاره به اظهارنظرهای متعدد در خصوص باغستان سنتی قزوین گفت: متأسفانه گاه شاهدیم برخی بدون داشتن دانش و تخصص لازم درباره یک موضوع اظهارنظر می‌کنند؛ انتظار می‌رود برخی از دوستان شورای شهر که به‌عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شهرداری فعالیت می‌کنند حداقل میراث فرهنگی را به لحاظ ذات و ماهیت وظایفشان بشناسند.

وی با اشاره به معنای میراث فرهنگی زنده عنوان کرد: وقتی این مسئله مطرح می‌شود که باغستان یک میراث زنده است، آیا این بدین معنی است که بقیه آثار ما زنده نیستند؟ مثلاً بازار، مسجد جامع یا سعدالسلطنه زنده نیست؟ کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند زندگی را فقط به معنی رشد و نمو می‌دانند درحالی‌که همه آثار تاریخی زمانی که واجد ثبت در فهرست ملی کشور می‌شوند به معنی یک اثر زنده تلقی می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال مسجد جامع که از ۱۲۰۰ سال قبل به ما رسیده در طول این سالیان زندگی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در ادامه افزود: این نکته بسیار ساده و بدیهی است، به نظر نمی‌رسد آقایان با سه دوره عضویت در شورای شهر با این مسئله آشنا نباشند، مگر اینکه بگوییم آن‌ها در این سه دوره در کمیسیون مستغلات و املاک هم بوده‌اند و آن‌قدر در خریدوفروش مستغرق‌اند که به‌جز خریدوفروش با هیچ‌چیزی آشنایی ندارند.

وی تصریح کرد: در لغت‌نامه دهخدا در مدخل قزوین مرحوم علامه دهخدا برای معرفی این شهر از بعد جغرافیایی به اشعاری از مرحوم شرف جهان قزوینی استناد می‌کند که می‌گوید: «دلیل همتشان آنکه هیچ‌کس نکشد/ پی مضایقه بر گرد باغ حفظ حصین»
یعنی باغستان بی‌مرزی که ناصرخسرو در هزار سال پیش روی آن تأکید کرده است، ۴۵۰ سال قبل هم شرف جهان قزوینی آن را از نشانه‌های هویت شهر و دلیل بر سخاوت و بخشندگی مردم قزوین و باغداران می‌داند.
 

توافق‌های پنهانی برای تغییر کاربری‌های غیرقانونی باغستان


این مسئول با اشاره به تغییر کاربری‌های غیرقانونی باغستان عنوان کرد: برخی برخلاف آنچه اظهار می‌کنند به دنبال تفکیک هستند و بر اساس شواهدی که وجود دارد، توافق‌هایی هم در نقاط مختلف با صاحبان باغات انجام داده‌اند.

وی افزود: توافقی که در حوالی مصلی با افرادی که اسامی‌شان محفوظ است صورت گرفته، به چه معنی است؟ توافقی که در کت آباد انجام داده‌اند غیر از تفکیک چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ کسانی این توافق‌ها را انجام داده‌اند که تنها به فکر سود و منافع امروز خودشان هستند، کما اینکه در سال‌های قبل هم با تصمیم‌هایی که داشتند شهر را به اینجا رسانده‌اند.

حضرتی خاطرنشان کرد: این دوستان گویی به‌جز معامله و تغییر کاربری هیچ سودای دیگری در سر ندارند؛ به فکر آینده این شهر نیستند، آینده‌ای که دارد به‌وسیله بیابان‌زایی از جنوب تهدید می‌شود؛ آینده‌ای که با این خشک‌سالی‌های پیاپی به‌جز آلودگی هوا و سخت کردن زندگی مردم هیچ چشم‌انداز دیگری نخواهد داشت.

وی با اشاره به ساخت پل‌ها بدون تحقیق و پژوهش گفت: برخی از اعضای محترم شورای شهر که چند دوره است در شورا حضور دارند چرا در برابر پل نادری و پل سرداران و قدس، سکوت و همراهی کردند و امروز در برابر ادامه پلی که از میان باغستان خواهد گذشت چنین سرسختانه ایستادگی می‌کنند؟ هزینه و فایده این پل برای شهر چقدر است؟
 

شهرداری بخشی از درآمدش را برای فضای سبز هزینه کنند


این مسئول در ادامه به فعالیت میراث فرهنگی در باغستان اشاره و عنوان کرد: میراث فرهنگی در حوزه سلبی جلو بسیاری از تصرف‌های غیرقانونی در باغستان را گرفته است، اگر میراث فرهنگی نبود در چهار سال گذشته اثری از باغستان قزوین نمی‌ماند، میراث فرهنگی در حوزه کارسازی‌های قانونی برای تأمین منابع آب به‌عنوان یک عضو فعال در شورای باغستان و احیای چاهخانه‌های باغستان بسیار مؤثر بوده است.

وی اضافه کرد: میراث سعی کرده بدون تصرف و رانت دادن به نزدیکان، ضمن تعامل سازنده با باغداران یک روند سلامت را در مدیریت باغستان دنبال کرده، ضمن اینکه پلان مدیریت باغستان را تصحیح کند و به‌جای اینکه به نهادهای دولتی بسنده کند، باغداران را به میدان تصمیم سازی و تصمیم‌گیری بیاورد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در پایان تأکید کرد: آنچه شهرداری انجام داده است وظیفه قانونی‌اش بوده، شهرداری باید طبق قانون، بخشی از درآمدش از حریم را برای حریم، هزینه کنند لذا کاری که شهرداری در باغستان می‌کند یک کار طبیعی و وظیفه ذاتی‌اش است و هیچ منتی نباید بر احدی از شهروندان قزوین داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha