• شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97060300770
  • منبع : نمایندگی همدان

برای نخستین‌بار؛

همدانی‌ها از گلبرگ زغفران مربا می‌پزند

همدانی‌ها از گلبرگ زغفران مربا می‌پزند

ایسنا/همدان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اعلام اینکه هنوز هیچ اقدامی برای ثبت برند زعفران همدان انجام نشده است، گفت: این کار نیازمند انجام اقداماتی است و در آن صورت می‌توان برند مشخصی برای زعفران همدان ثبت کرد.

قاسم اسدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اقدامات لازم برای برندسازی زعفران استان افزود: تعیین استانداردهای مشخص زعفران در آزمایشگاه‌های مجهز و معتبر، تعیین استاندراد مواد بسته‌بندی و مشخص کردن میزان اندازه بسته‌بندی‌ها از مواردی است که با انجام آنها می‌توان برای برندسازی زعفران همدان اقدام کرد.

وی با اشاره به سطح زیرکشت زعفران و مقدار فروش آن در همدان اظهار کرد: سطح زیرکشت زعفران در استان 145 هکتار است اما با توجه به پراکندگی در کشت و فروش این گیاه باارزش آمار مشخصی وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان درباره میزان کشت زعفران در ایران و سهم استان همدان در این کشت، مطرح کرد: در کل ایران متوسط 250 تا 300 تن زعفران تولید می‌شود که از این میزان، 725 کیلوگرم آن را همدان تأمین می‌کند.

وی با بیان مشکلات موجود در استان برای کشت این گیاه درآمدزا و باارزش عنوان کرد: هر یک کیلوگرم زعفران نیاز به چیدن 170 هزار گل دارد که با توجه به نداشتن ماشین‌های ویژه برداشت زعفران در استان، هزینه کارگری زیادی را برای کشاورز به‌دنبال دارد.

اسدیان در ادامه یادآور شد: نبود اتحادیه و یا شرکتی برای جمع‌آوری کشاورزان زعفران در استان باعث شده تا تقلب در این مورد زیاد باشد و از پیشرفت کشت و فروش زعفران در استان جلوگیری کند.

وی با تأکید بر کشت آسان و کاربرد فراوان از قسمت‌های مختلف گیاه زعفران، اظهار کرد: زعفران ارزشمندترین گیاه در سطح جهان است و می‌تواند در شرایط آب‌وهوایی مختلف کشت شود و از تمامی قسمت زعفران در مصارف گوناگون استفاده کرد. این گیاه کمترین نیاز به آب را برای کشت دارد و در ارضی دیم‌زار نیز قابل کشت است.

اسدیان با اشاره به اینکه همدان رویشگاه طبیعی زعفران است و پتانسیل بالایی برای توسعه کشت این گیاه دارد، افزود: با توجه به خاک غیرغنی و نیمه‌سنگین استان، ارتفاع از سطح دریا، نزولات آسمانی و نیمه استپ بودن کل استان شرایط برای توسعه کشت طلای سرخ در استان مهیاست.

وی درباره اقدامات صورت گرفته سازمان جهادکشاورزی برای ترغیب کشاورزان به کشت زعفران گفت: معرفی مکان‌های مورد تأیید جهادکشاورزی برای خرید پیاز زعفران، راهنمایی در بخش باغبانی و وجود کارشناس مربوطه از اقدامات صورت گرفته این سازمان است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در پایان درباره اقدام آینده این سازمان برای استفاده از گلبرگ زعفران برای نخستین‌بار در استان تصریح کرد: در همدان برای نخستین‌بار از گلبرگ زعفران برای تهیه مربا استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha