• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۷:۲۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 97080100596
  • منبع : نمایندگی مرکزی

مدیرکل امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی اعلام کرد:

"لیلیوم"، پاشنه آشیل واردات پیازگل

"لیلیوم"، پاشنه آشیل واردات پیازگل

ایسنا/مرکزی مدیرکل امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که ارزش صادرات گل و گیاهان زینتی کشور در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 100 درصد افزایش داشته، تولید گل های خوراکی، سوپرسبزی ها، برگ بریده های زینتی، گیاهان جنگلی و تولید میوه‌های گرمسیری و زینتی را از زمینه های جالب و درآمدزا برای علاقمندان فعالیت در ابن حوزه عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، مهندس تقوی که سه شنبه اول آبان ماه در افتتاحیه سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی در محلات سخن می گفت خاطرنشان کرد: تامین امنیت غذایی و ارتقای صادرات از رئوس وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که سه راهبرد اصلی آن حفظ منابع پایه، تولید محصول یالم و اقتصادی کردن واحدهای تولید است.

وی اظهار داشت: تولیدات گل و گیاه کشور در فاصله سال های 92 تا 96 به میزان 30 درصد افزایش یافته که حاصل 26 درصد رشد در تولید گل های شاخه بریده و 45 درصد رشد در تولید گیاهان گلدانی است.  

مدیر دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی اظهار داشت: شیب تمایل بهره‌برداران به سمت تولید درختچه‌های تزئینی و  گیاهان گلدانی است که ترکیب صادرات هم این رویکرد را تایید می کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 96 بالغ بر پنج میلیون و 188 تن گل و گیاه زینتی به ارزش 22.7 میلیون دلار صادر شده که 80 درصد آنها انواع درخت و درختچه زینتی و گیاهان گلدانی و 20 درصد گل های شاخه بریده بوده‌اند. آمار صادرات در شش ماه نخست سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 73 درصد از لحاظ وزنی و 102 درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

وی که با موضوع نیازهای آموزشی تحقیقاتی در بخش گل و گیاهان زینتی سخن می گفت آموزش دستیابی به روش های به زراعی جهت رسیدن به حداکثر عملکرد ارقام گل نرگس در اقلیم های مختلف، معرفی ارقام پیش و میان رس و زودرس نرگس به منظور تعیین تقویم زمانی کشت، بررسی و معرفی سموم علف کش انتخابی برای باغ گل نرگس، بررسی موثرترین و اقتصادی ترین سموم انتخابی بر روی آفت حلزون، بررسی و تعیین پتانسیل ژنتیکی و سیتوژنتیکی ارقام بومی گل نرگس به منظور ثبت رقم، تعیین بهترین بافت خاک با تکیه بر افزایش بهره وری آب و افزایش عملکرد و یافتن بهترین فرمولاسیون مصرف نانوکودهای باغات نرگس را از جمله نیازها و زمینه های تحقیقاتی مناسب این حوزه عنوان کرد.

مدیرکل دفتر گلخانه، قارچ و گیاهان دارویی در ادامه افزود: پیاز لیلیوم با اختصاص 93 درصد واردات، پاشنه آشیل واردات پیاز گل و گیاه زینتی کشور است.

مهندس تقوی با بیان این که فرصتهای شغلی درآمدزای زیادی در تولید گل و گیاهان زینتی وجود دارد نمونه ای از این فرصتها در گلخانه های کوچک را تولید گیاهان زینتی مثل بنفشه آفریقایی و کاکتوس، گل های زینتی خوراکی مثل بگونیا و لادن و گیاهانی مثل فیلکوس یا تولید گیاهان دارویی و سوپرسبزی ها عنوان کرد.

وی همچنین تولید گیاهان درآمدزا مثل برگ بریده های زینتی از قبیل بنجامین ابلق، گیاهان جنگلی مثل همیشک و میوه های گرمسیری مثل موز و آناناس یا فعالیت در ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید گل خشک و رنگ آمیزی گل های زنده و خشک، ساخت تراریوم و ویواریوم و ...، چاپ پیام های مناسبتی بر روی گل و تولید میوه های زینتی را از دیگر فرصتهای شغلی مناسب در این حوزه عنوان کرد.

دکتر آزادی، رییس انجمن گل و گیاهان زینتی و از دبیران علمی کنگره هم در سخنانی اظهار داشت: کشور ما ظرفیت باغبانی دارد ولی اشتباها به سمت زراعت رفته که با تدابیر وزارت جهاد کشاورزی، فارغ از تعصبات این مسیر در حال اصلاح است.

وی با بیان این که با توجه به بحران آبی راهی جز توسعه گلخانه ها نداریم اظهار داشت: بازار جهانی گل و گیاه 300 میلیارد دلار است که انتظار داریم حداقل یک میلیارد دلار آن را به خود اختصاص دهیم.

دبیر علمی سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی خاطرنشان کرد: در پی فراخوان کنگره 162 مقاله دریافت شد که 153 مقاله پذیرفته شد. 29 مقاله در قالب سخنرانی و بقیه به صورت پوستر پیشنهاد می شود.

آزادی با بیان این که رویکرد دبیرخانه کنگره با توجه به اهداف مورد انتظار از هر کنگره و نشست علمی پذیرش حداکثری به منظور تعامل بیشتر محققان بوده اظهار داشت: در این کنگره یک سخنرانی دانشجویی و پنج پوستر به عنوان مقالات برتر معرفی و تقدیر می شوند.

گفتنی است دومین کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی با همکاری انجمن گل و گیاهان زینتی ایران تا سوم آبان ماه در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در محلات ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha