• شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 97082612700
  • منبع : نمایندگی کرمان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان:

خسارات بیماری تب برفکی غیرقابل جبران است

خسارات بیماری تب برفکی غیرقابل جبران است

ایسنا/کرمان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی واگیر در دام‌ها می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می گردد

به گزارش  ایسنا، دکتر "صدیقه کاظمی‌نیا" با اعلام این خبر که خساراتی که بیماری تب برفکی بر جای می‌گذارد غیر قابل جبران است، گفت: بر همین اساس فاز واکسیناسیون هدفمند با هدف پیشگیری و مبارزه با  بیماری تب برفکی در استان کرمان از مهر ماه سال جاری آغاز شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در این خصوص اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی واگیر در دام‌ها است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود . 

کاظمی‌نیا با تاکید بر اینکه این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و در تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی تاثیرگذار است و تقریباً تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند، اعلام کرد: شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا بوده ولی میزان مرگ و میر پائین است و عمدتاً دام‌های جوان را در بر می‌گیرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر اساس دستور العمل سازمان دامپزشکی همه ساله اقدام به واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌ها می‌کند که فاز امسال واکسیناسیون تب برفکی به‌صورت بها دار بوده و دامداران باید با خرید این واکسن از اتحادیه دامداران استان نسبت به واکسیناسیون دامهای خود اقدام کنند.

کاظمی‌نیا با اعلام اینکه هزینه تزریق واکسین رایگان بوده و توسط اکیپ‌های دامپزشکی صورت می‌گیرد، گفت: به کلیه دامداران توصیه می‌شود دام‌های خود را بر علیه بیماری تب برفکی ایمن کرده و با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری و مساعدت لازم را بعمل آورند.

وی از خساراتی که بیماری تب برفکی بر جای می‌گذارد را کاهش شدید تولید اعلام و اظهار کرد: دامداران باید نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای و همچنین واکسیناسیون را جدی بگیرند .

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به مواردی از جمله پراکندگی جغرافیایی و تنوع آب و هوایی استان، حجم قابل ملاحظه دامداری‌های سنتی و دام عشایر، تردد دام و احتمال ورود دام‌های جدید به دامداری‌ها گفت: دائماً خطر افزایش موارد ابتلای بیماری وجود دارد به همین دلیل بیماری باید تحت مراقبت و رصد در نواحی مختلف استان قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha