• یکشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 97082712963
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

7 باور غلط تغذیه‌ای

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران با اشاره به برخی از باورهای غلط تغذیه‌ای گفت: باورهای فردی از دوران کودکی و طفولیت همراه با گرایش‌های تغذیه‌ای والدین و افراد خانواده شکل می‌گیرد، بنابراین اکتسابی بوده و قابل تغییر هستند.

به گزارش ایسنا، برلیانت بزرگمهر با اشاره به برخی از باورهای تغذیه ای غلط عنوان کرد: یکی از باورهای غلط تغذیه ای تمایل به سرخ کردن غذا به مدت طولانی و با استفاده از روغن زیاد است. که در این حالت مواد غذایی نه تنها ارزش تغذیه ای خود را از دست می­دهند، بلکه این روش طبخ باعث ابتلای فرد به چاقی و انواع بیماری های قلبی- عروقی، ایجاد نفخ، دل پیچه و اختلالات  گوارشی می شود یعنی به تفت دادن کوتاه مدت غذا اکتفا کنیم. بنابراین باید غذا را در زمان کوتاه تر و با استفاده از روغن کمتری سرخ کنیم.

وی افزود: باور غلط بعدی تصور مفید نبودن لبنیات برای سلامتی انسان است که عقیده کاملا اشتباهی است. لبنیات به دلیل نقشی که در حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها و تأمین کلسیم مورد نیاز بدن دارند، در همه رده های سنی باید مصرف شود.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند مصرف شیرینی بعد از صرف غذا به هضم غذا کمک می‌کند با نقض این باور غلط عنوان کرد: این باور نه تنها درست نیست، بلکه باعث افزایش وزن و چاقی و عوارض ناشی از آن می شود. ضمنا موجب برقراری یک عادت غلط در شخص است که تا اخر عمر با انسان باقی می‌ماند.

 بزرگمهر با اشاره به یک باور غلط تغذیه‌ای دیگر گفت: این تصور که تمایل به مصرف بعضی مواد غذایی به علت نیاز بدن به آن مواد است، یک باوراشتباه است؛ البته به جز در افراد دیابتی که گلوکز به میزان کافی به مصرف سلول‌ها نمی‌رسد و این افراد تمایل زیاد به مصرف مواد شیرین دارند که البته لازم است با تنظیم برنامه صحیح غذایی جلوی این تمایل را گرفت و همچنین تشنگی که به­علت افزایش فشار اسمزی داخلی و کاهش آب بدن است. در بقیه موارد تمایل به مواد غذایی خاص نشان نیاز بدن به آن مواد نیست و با ترفندهایی می‌توان این نیاز را کاهش داد.

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، عادت به مصرف زیاد نمک در غذا را عادت نادرستی دانست و ادامه داد: این امر باعث دفع زیاد کلسیم از کلیه‌ها،  افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود و برای سلامت انسان مضر است.

وی با اشاره به باور غلط بعدی، گفت: باور به اینکه مصرف بعضی مواد غذایی در وعده شام منجربه لاغری و در وعده ناهار منجر به چاقی می‌شود و یا بالعکس نادرست است. در این مورد باید گفت جایگزینی بعضی مواد غذایی کم کالری به جای مواد غذایی پرکالری سبب لاغری می‌شود.

بزرگمهر در خاتمه خاطر نشان کرد: این تصور که برای بلع و هضم غذا بعد از غذا لازم است همراه با غذا آب مصرف کنیم باور غلطی است زیرا، عمل بلع و هضم و جذب غذا یک فرآیند طبیعی است و نیاز به مصرف آب همراه با غذا ندارد؛  زیرا موجب رقیق شدن شیره‌های گوارشی و اختلال در عمل هضم و جذب غذا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.