• جمعه / ۲ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97090200452
  • خبرنگار : 71503

جشنواره نوجوانی که هنوز نیاز به توجه دارد

جشنواره نوجوانی که هنوز نیاز به توجه دارد

به رغم اینکه جشنواره اقوام گلستان دوازدهمین دوره خود را پشت سر می گذارد وبه سن نوجوانی رسیده، همچنان با ضعف‌هایی روبرو است اما حضور مردم در مراسم جشن‌ها و آیین های محلی و توجه به موسیقی‌های شاد نشان می‌دهد که این رویدادها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و برگزاری بیشتر چنین مراسمی احساس می شود.

به گزارش ایسنا، تمایل مردم به تماشای آیین‌های محلی، فرهنگ عامه اقوام، گوش دادن به موسیقی‌های شاد، تست کردن خوراک‌ها و شیرینی‌های محلی در دوازدهمین جشنواره اقوام که در استان گلستان برگزار می‌شود نشان دهنده این است که چنین رویدادهایی تا چه اندازه می‌تواند روحیه مردم را بالا ببرد و آنها را با فرهنگ اقوام مختلف کشورشان آشنا کند در حالی که هر چه این رویدادها برگزار شوند، باز هم کم هستند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام با حضور ۲۰ سفیر و کاردان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی،   فقط با یک غرفه خارجی آن هم افغانستانی‌های مقیم ایران شروع به کار کرد.

بسیاری از غرفه‌ها در نور کمی، محصولات غذایی و صنایع دستی خود را ارائه می‌دادند و در کنار برخی که از شرایط فروش محصولات شان راضی نبودند، عده‌ای دیگر احساس رضایت داشتند و سعی می کردند در ادامه این جشنواره که در گنبد برگزار می‌شود، نیز حاضر شوند.

گروه‌های متنوعی از موسیقی، رقص اقوام و آیین محلی از جمله مراسم عروسی در این جشنواره اجرا داشتند که بسیاری از آنها، این دوره از جشنواره را نسبت به سال های گذشته بهتر ارزیابی می کردند.

گروه میسان خوزستان که برای نهمین بار در این دوره حضور دارد، دوازدهمین جشنواره اقوام گلستان را یکی از بهترین دوره‌ها دانست.

یکی از سیاه چادرهای ایلات کرمانشاه که برای نخستین بار در این جشنواره حاضر می‌شد، نیز به ایسنا گفت: کیف‌های جاجیمی که در کرمانشاه ۶۰ هزار تومان می‌فروشیم را با قیمت ۴۰ هزار تومان در جشنواره عرضه کرده‌ایم اما باز هم کسی نمی‌خرد. از طرفی نور کافی برای غرفه‌های عرضه محصولات خوراکی و سیاه چادرها وجود ندارد.

گروه موسیقی و رقص محلی که از خراسان شمالی در این دوره از جشنواره حاضر شده بودند نیز از فضای کمی که به گروه ۲۸ نفره آنها برای اقامت اختصاص داده بودند، احساس نارضایتی می‌کردند.

یکی از اعضای گروه موسیقی و رقص کردستان نیز اظهار کرد: وقتی موسیقی و آواز این گروه اجرا می‌شد، صدای سالن را کم می‌کردند اما در کل از جای خواب و غذا راضی هستیم.

در مدت زمان برگزاری جشنواره، آیین های محلی و مراسم عروسی بسیاری برگزار شدند از مراسم سر تراشی داماد سیستانی‌های مقیم گلستان گرفته تا عروس برون اهالی روستای کفشگیر علی آباد کتول در این منطقه هر کدام جذابیت خاص خودشان را داشتند اما آنچه این مراسم را آشفته و مخاطب را گیج می‌کرد، برگزاری همزمان آنها در یک ساعت مشخص و صداهای موسیقی مختلفی که با هم ایجاد سر و صدا می‌کردند.

نمایندگان سوغات شهرهای مختلف نسبت به غرفه‌های عرضه کنندگان صنایع دستی احساس رضایت  بیشتری از فروش محصولات خود داشتند.

همچنین حضور بیشتر غرفه‌های صنایع دستی استان گلستان نسبت به استان های دیگر توجه هر ببینده را جلب می‌کرد، صنایع دستی که با قیمت‌های مناسبی عرضه اما خلاقیت کمتری در محصولات آن دیده می شد.  

یکی دیگر از مشکلات این جشنواره، یکی بودن سالن اجرای موسیقی‌های اقوام و نمایشگاه صنایع دستی بود. صدای بلند سالن اجرای موسیقی و آیین های اقوام موجب می‌شد، بسیاری از غرفه‌داران صنایع  دستی نتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار و محصولات خود را معرفی کنند.  

غیبت علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاحیه که با حضور ۲۰ سفیر و کاردار کشورهای خارجی و استاندار گلستان برگزار  شد، نیز قابل توجه بود.   

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان دلیل برگزاری این جشنواره در این استان حضور تنوع قومی که به ترکمن ها، قزلباش‌ها، کتول‌ها، مازندرانی‌ها، سیستانی‌ها، قزاق‌ها و کورمانج‌ها است.  

دوازدهمین جشنواره اقوام با محوریت «وحدت اقوام» از روز سه شنبه ۲۹ آبان ماه افتتاح  شده و تا امروز دوم آذرماه ادامه دارد. این جشنواره از ۳ تا ۷ آذرماه نیز در شهر گنبد برگزار می شود.  

کمبود نور در غرفه سیاه چادرها 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha