• یکشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۰۷:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97101508115
  • خبرنگار : 71474

نجفی منش:

خودروسازان ۷۵۰۰ میلیارد تومان ضرر دادند

خودروسازان ۷۵۰۰ میلیارد تومان ضرر دادند

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران معتقد است در شرایط اقتصادی خاصی که در طول ماه‌های گذشته به وجود آمده، اعلام قیمت‌ جدید خودروها و رساندن آنها به نرخ منطقی تنها چاره‌ای است که می‌تواند بازار خودروی کشور را لااقل برای کوتاه‌مدت مدیریت کند.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته با توجه به وجود آمدن تحریم‌های جدید و افزایش نرخ ارز در بازار داخلی، قطعه‌سازان و به دنبال آن خودروسازان با مشکلات جدی در عرصه اقتصادی مواجه شدند. قطعه‌سازان در حوزه پرداخت با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند و خودروسازان نیز به دلیل ثابت ماندن قیمت‌ها تاکنون زیان ۷۵۰۰ میلیارد تومانی داده‌اند.

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در صورت نپرداختن به مشکلات این حوزه، کشور در عرصه اشتغالزایی با مشکلاتی مواجه خواهد شد، در این باره توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما در طول این ماه‌ها این موضوع بوده که قطعه‌سازان مجبورند برای تامین مواد اولیه خود یا به شکل نقدی پرداختهای لازم را انجام دهند یا حتی برای برخی مواد اولیه خارجی پیش پرداخت داشته باشند؛ این‌ در حالی است که برای فروش قطعه‌های خود و رسیدن به منابع مالی حاصل از آنها بعضا به چند ماه زمان نیاز بوده و همین مساله برای این گروه از کارفرمایان مشکل آفرین شده است.

وی ادامه‌ داد: پیشنهاد ما این است که در مرحله نخست لااقل پرداخت به قطعه‌سازان در مدت زمانی کمتر از یک ماه صورت گیرد و از سوی دیگر با به‌روز کردن قیمت قطعات، امکان فعالیت رسمی در بازار وجود داشته باشد.

نجفی‌منش با اشاره به بالا رفتن بیش از سه برابری قیمت برخی از مواد اولیه برای ساخت قطعات خودرو، اظهار کرد: این مواد یا از سوی شرکتهای خارجی تامین می‌شود که ما برای رسیدن به آنها در ایام تحریم مشکلاتی خواهیم داشت، یا از سوی برخی از تولیدکنندگان داخلی می‌رسد که درخواست ما این است که لااقل در برخی از بخش‌ها تعدیل قیمت صورت گیرد. برای مثال در صنایعی همچون فولاد یا مس که امروز براساس آمارها سود بالایی دارد، می‌توان با برخی تعدیل قیمت‌ها شرایط را برای قطعه‌سازان بهتر کرد.

وی اضافه کرد: در کنار آن در صورتی که برخی منابع مالی جدید در اختیار خودروسازان قرار گیرد و آنها نیز تعهدات خود به قطعه‌سازان را فعال کنند، می‌توان انتظار داشت که لااقل در کوتاه مدت بخشی از مشکلات موجود در این عرصه بر طرف شود.

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اگر تمام این مسائل یعنی به‌روزرسانی قیمت‌ها، تلاش برای رساندن تسهیلات و کمک در زمینه کاهش قیمت برخی مواد اولیه داخلی انجام شود، ما می‌توانیم بگوییم تازه به نقطه شروع رسیده‌ایم و از این پس می‌توان برای ماه‌های آینده این صنعت نیز برنامه‌ریزی کرد، اما در غیر این صورت احتمالا ما با مشکلاتی در عرصه اشتغال و اقتصاد در این بخش مهم روبرو خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، با بالا رفتن نرخ ارز در طول ماه‌های گذشته خودروسازان نیز در کنار دیگر بخش‌های اقتصادی درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را ارائه کرده‌اند. این درخواست در حالی مطرح شده که از ابتدای سال جاری قیمت خودروها در بازار آزاد به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده که به زودی نرخ جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۰۷:۵۸

خودروسازان....با آدمهاي .... امثال تو. عامل گراني خودروها همين خودروسازان رانت خوار ميباشند.با عدم تحويل خودرو باعث گراني خودرو شده اند و ميخوان خودروهاي... داخلي رو به قيمتهاي نجومي به مردم غالب کننند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۰۸:۴۸

با سلام واحترام ، کمی مدیریت بخرج دهید از هزینه های اضافی مثل باشگاه داری ،تعدیل نیرو و.... بکاهید تا به سود برسید ،نمی توانید بروید کنار کار را به وزارت دفاع ومهندسین قدر آن حوزه بسپارید تا شاسی بلند درست کنند قابل رقابت با اروپا همانطور که موشک نقطه زن درست کردند و هی تحریم تحریم نکردند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۰۹:۵۰

صدرصد دروغ میگویند. اگر ضرر میکنند .کارخانه ها را به شرکتهای خارجی بسپارند و انها تولید و بفروش برسانند . این همه اشغال به دست مردم میدهند .ارزش انها یک چهارم قیمت جهانی است ..بهانه برای چپاول و غارت ملت ایران است .

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۰۹:۵۴

البته خودروسازان این همه ضرر را از جیب ما سهامداران خرد دادن چون ارزش سهم و دارایی ما با این ضرر کم ونابود شده نه دولت یا حقوقیای دولتی.سهمی که سه سال قبل به مادو سه برابر قیمت های فعلی فروختن.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۲:۰۵

بخش اصلی ضرر وزیان خودروسازان که دود آن مستقیم به چشم مردم میرود بی کفایتی و فساد درون سیستم آنهاست . وقتی اعلام میشه 212 نفر از خواص عضو هیئت مدیره یک خودروساز هستن تا ته ماجرا قابل تشخیصه .

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۲:۴۶

چقدر مگه می خواهید سود کنید؟ یعنی انحصار بازار و قیمت های کلان برای ارابه های مرگ بی کیفیت کافی نیست؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۴:۱۸

آقا مجبورید ماشین مونتاژکنید ما مردم ایران اگه خودرو مونتاز داخل اگه نخواهیم باید کی راببینیم جمع کنید مسخره بازی را وورود خودرو راآزاد کنید هم مردم واقعا بجای تابوت مرگ ماشین سواربشن وهم زحمت خودتان کم کنید

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۴:۲۴

چرا وقتی سالها میلیارد میلیارد و چند صد برابر این سود میبردن و یکه نازی میکردن صداشون در نمیومد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۵:۰۲

آقای نجفی منش همه را گفتید ولی نمیدانم چرا اصل کاری را نگفتید در خودرو سازی سوء مدیریت داریم زمانی که شرکت خودرو سازی به مدیر و معاون ومدیر عامل خودش و شرکتهای تابعه خودرو با شرایط استثنایی میدهد تاوانش را باید ملت بدهد زمانی که اضافه بیکاری مدیر خودرو سازی در سال 94 ساعتی 76 هزار تومان بوده تاوانش را باید ملت بدهد زمانی که یک مدیر جزء در خودرو سازی 4 تا منشی داشته باشد و سالانه 250 میلیون هزینه داشته باشد تاوانش را باید ملت بدهد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۵:۵۰

چرا از مردم که سال ۹۶ ثبت نام کردند و حالا می خواهند به قیمت روز محاسبه کنند و این قدر زیان می بینند حرفی نیست فقط خبرگزاری به فکر زیان دیدن خودرو ساز ها هستند اون خودرو بی کیفیت تکنولوژی ۵۰ سال پیس اروپا

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۰:۴۱

سود 100درصدی رو دلالها میبرن.این وسط مردم- سهامداران -خودروسازان ضرر میکنن.به این میگن تدبیر....

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۲:۰۱

بهترین کار تعطیل کردن این دو خودروساز است.صنعتی که بعد از چهل سال هنوز پراید(آنهم بدون زه بغل و پخش!) تولید میکنه ادامه دادنش خسارت محض است. هیوندای کره که با ایران خودرو شروع کرد بعنوان اولین خودروساز جهان!! قرار است خودروهایی تولید کند که درهایش با اثر انگشت باز میشود و امکان دزدی آن تقریبا محال میشود کجاست و ما کجائیم؟! تعطیل کنید بروید پی کارتان

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۹ ۱۹:۵۸

خودروسازان ۷۵۰۰ میلیارد تومان ضرر دادند!!! این از ... شما مسئولین غیرمسئوله. اون موقع که میگفتن روی دیوار پژو و رنو یادگاری ننویس، آدم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه، عین خیالتون نبود. حالا هم براتون مهم نیست. چون مردم بد بخت بیچاره مجبورند گاری های شما رو با قیمت گزاف بخرند. نگران نباش شماها استاد ماهیگیری از آب گل آلودید! قطعا دو برابر این مبلغ رو با افزایش قیمت و انحصار خودرو نصیبتون میشه. پول خون مردم را می خورید نوش جانتان! بخورید و ...!