• شنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 97112010609
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

یک استاد دانشگاه:

مقایسه کودکان با یکدیگر سبب دفع انگیزه می‌شود

مقایسه کودکان با یکدیگر سبب دفع انگیزه می‌شود

ایسنا/آذربایجان غربی یک استاد دانشگاه و متخصص علوم تربیتی گفت: تعدد رسانه موجب حواس پرتی دانش آموزان حین آموزش شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر توحید اصغر زاده در همایش تخصصی تحول در نظام تربیتی که به همت بسیج فرهنگیان سپاه شهرستان سلماس و با مشارکت اداره آموزش و پرورش و حضور جامعه فرهنگی این شهرستان برگزار شد، گفت: برای برقراری ارتباط با کودکان امروزی باید دنیای آنان را بشناسیم و رنگ و وزن فکری دنیایشان را بدانیم.

اصغرزاده بیان کرد: کودکان نسل کنونی شتاب زده و به شدت لذت گرا هستند و همین لذت گرایی نیز در اثر هدایت نادرست خانواده و جامعه سبب بروز اسیب های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: دانش آموزان در عین کودکی شأن تمام جزئیات معلم خود را زیرنظر دارند و به همین دلیل نیز معلم به عنوان یک رسانه رسانه تمام عیار در صحنه کلاس درس تلقی می‌شود.

اصغرزاده اظهار کرد: در دنیای کنونی معلمان تنها ده درصد رسانه‌های مورد توجه دانش آموز را تشکیل می‌دهند و ۹۰ درصد بقیه دنیای بسیار گسترده رسانه‌های اجتماعی و مجازی و کمک درسی است که همین تعدد رسانه موجب حواس پرتی دانش آموزان حین آموزش شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه کودکان ما از بی قراری در امور زندگی و تحصیل خود رنج می‌برند که سبب بروز اختلالات شدید خواب در بین آنها گشته است و این بی خوابی‌ها و بی قراری‌ها تأثیر مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد.

وی با بیان اینکه باید برای کودک گوش شنوا داشت و سخنان آنها را فارغ از درست یا نادرست بودن آن گوش داد و احترام قائل بود، خاطرنشان کرد: با ایجاد فرصت و زمینه بیان و ابراز وجود برای کودک اعتماد به نفس کودک افزایش می‌یابد و کودک هیجانات فکری خود را تخلیه می‌کند و این امر در کاهش تنش‌های فکری و جسمی وی کمک بزرگی خواهد کرد.

اصغرزاده با اشاره به آثار منفی مقایسه کردن کودکان با یکدیگر هشدار داد: مقایسه کردن دانش آموزان با یکدیگر در واقع زنده به گور کردن آنان است و انگیزه آنان را به یکباره دفع می‌کند و در صورت استفاده از مقایسه باید کودک را با عملکرد خود او مقایسه کرد و نه با کودکی دیگر.

این استاد تربیتی بیان کرد: قضاوت عامل مهم دیگری است کودک را به رفتار نامناسب و ناهنجار تشویق می‌کند و باید با استفاده از مهارت‌های شنیداری فعال سخنان و افکار کودکانمان را بی هیچ قضاوتی بشنویم و کمک کنیم تا از افکار خود در جهت‌های مثبت بهره بگیرد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.