• سه‌شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 98020301156
  • منبع : نمایندگی کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان:

قدمت منطقه اورامان به 60 هزار سال پیش برمی‌گردد

قدمت منطقه اورامان به 60 هزار سال پیش برمی‌گردد

ایسنا/کردستان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: با توجه به کاوش‌های باستان شناسی که در منطقه اورامان انجام داده‌ایم مشخص شد که قدمت این منطقه به 60 هزار سال پیش برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا،  محسن علوی شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: میراث فرهنگی نقش هویتی دارد و اگر از بین برود جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: این حوزه شامل بخش پژوهش، مرمت و موزه‌ها می‌شود که این اداره کل در بخش پژوهش فعال‌تر عمل کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان عنوان کرد: با توجه به توسعه سدسازی در استان، کاوش‌های باستان شناسی خوبی را در نزدیکی سدهای تلوار و داریان انجام دادیم؛ در نتیجه کارهای باستان شناسی در اورامان مشخص شد که قدمت این منطقه به 60 هزار سال پیش برمی‌گردد و تاریخ جدیدی را از قدمت کردستان برای ما مشخص کرد.

وی هم‌چنین به انجام کاوش‌های باستان شناسی در قله ایمام و قبرستان روستای دره تفی مریوان نیز اشاره و تصریح کرد: چندین همایش را هم طی چند سال اخیر با همکاری دانشگاه‌های استان برگزار کرده‌ و در زمینه پژوهش‌های مردم شناسی نیز در سطح اکثر نقاط استان فعال‌تر عمل کرده‌ایم.

علوی در ادامه سخنان خود گفت: استان کردستان دارای روستاهای نمونه و هدف گردشگری بسیاری است که پارسال 10 روستا و امسال نیز 11 روستای استان را به ثبت ملی رسانده‌ایم.

وی ذکر کرد: سیما و منظر طبیعی روستاها برای بحث ثبت ملی و هدف گردشگری بسیار مهم است که باید مورد حفاظت قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم‌چنین از انجام اقداماتی در موزه‌های استان به ویژه خانه کُرد سنندج اشاره و اضافه کرد: زمین موزه فرش بیجار نیز به مساحت 11 هزار و 800 مترمربع تملک شده و امسال کار احداث آن آغاز می‌شود.

وی هم‌چنین به بخش صنایع دستی نیز گریزی زد و عنوان کرد: خانه صنایع دستی در استان راه اندازی شده و 17 هزار نفر نیز هم اکنون در استان، کارت صنعتگری دارند.

علوی ادامه داد: متاسفانه بازارچه دایمی برای فروش محصولات صنایع دستی در استان نداریم که چندین مکان را در این مورد به شهرداری پیشنهاد دادیم اما با آنها موافقت نشد و در نهایت امکان راه اندازی آن در نزدیکی قبرستان تایله سنندج وجود دارد.

وی هم‌چنین از راه اندازی مرکز خلاق صنایع دستی در عمارت مشیر دیوان سنندج در آینده نزدیک خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در پایان با اشاره به راه اندازی 11 اقامتگاه بوم گردی در سال گذشته در روستاهای استان، خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت‌نام‌های صورت گرفته، احتمال افزایش اقامتگاه‌های بوم گردی استان به 45 اقامتگاه تا پایان امسال وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha