• چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98021105804
  • خبرنگار : 71129

سفیر روسیه: خلع سلاح اتمی کره شمالی تضمین اعضای دائم شورای امنیت را می‌خواهد

سفیر روسیه: خلع سلاح اتمی کره شمالی تضمین اعضای دائم شورای امنیت را می‌خواهد

سفیر روسیه در آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، خلع سلاح اتمی کره شمالی به تضمین‌های الزام آور حقوقی تمامی پنج کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل و لغو تحریم‌ها نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در گفتگو با شبکه رادیویی Philly FM گفت: ما به تضمین‌های الزام آور حقوقی از جانب پنج عضو دائم شورای امنیت نیاز داریم که امنیت کره شمالی را در زمانی که تصمیم می‌گیرد زرادخانه اتمی خود را منهدم کند، تأمین کنند. ما بر این باوریم آنچه که کره شمالی پیش‌تر انجام داده، به ما این انگیزه را داده تا مساله لغو برخی از تحریم‌ها را بررسی کنیم.

اوضاع در شبه جزیره کره سال گذشته میلادی و با سه دیدار میان رهبران دو کره بهبود بخشید. کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی نیز دو دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا داشت که البته آخرین مورد آن که در هانوی برگزار شد، بی حاصل به اتمام رسید.

آنتونوف همچنین ادامه داد: مکانیسم کاهش درگیری بین روسیه و آمریکا در سوریه به خوبی و به صورت مؤثر عمل می‌کند. ما یک تفاهم‌نامه برای کاهش درگیری در هوا داریم که مؤثر است.

وی به این مساله اشاره کرد که زمانیکه در وزارت دفاع روسیه کار می‌کرد نتوانست همتایان آمریکایی خود را برای امضای یک سند مشابه درباره کاهش درگیری در زمین متقاعد کند و ادامه داد: متأسفانه، نتوانستم موفق شوم و همتایانم در پنتاگون را برای کاهش درگیری متقاعد کنم. می‌خواهم شما را مطمئن کنم که چنین سندی می‌تواند مفید واقع شود چون من همواره فکر می‌کردم زمانی می‌آید که واحدهای نظامی دو کشور در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و آگاهی داشتن از این مساله که چگونه رفتار کنیم، بسیار مهم خواهد بود.

سفیر روسیه در آمریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که مسکو منتظر می‌ماند تا واشنگتن مفید بودن همکاری دو جانبه را به رسمیت بشناسد و ادامه داد: روسیه آماده این همکاری و کار مشترک است.

سفیر روسیه در واشنگتن همچنین گفت که حالا زمان آن رسیده تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با ترامپ درباره کنترل سلاح و ثبات استراتژیک گفتگو کند.

وی در ادامه مصاحبه خود گفت: امروز همه یک بار دیگر به واشنگتن و مسکو چشم دوخته‌اند. ما از جانب سیاستمداران هشدارهایی درباره توقف سیستم کنترل سلاح و خلع سلاح می‌شنویم. مسائل مربوط به نگرانی‌های خاص همواره دورنمای منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی و راه‌های دستیابی به آنها بوده‌اند. زمان آن رسیده تا پوتین و ترامپ درباره ثبات استراتژیک و آینده کنترل سلاح‌های اتمی به ویژه توافق منع تسلیحات اتمی میان برد و استارت جدید گفتگو داشته باشند.

آنتونوف همچنین گفت: روسیه هنوز اقدامی در راستای خروج از پیمان ۱۹۸۷ انجام نداده است. ما هنوز روند خروج از این پیمان را آغاز نکرده‌ایم. اما آمریکا تصمیم یکجانبه‌ای گرفت. این تصمیم باعث هراس روسیه نشد. در این برهه از زمان، روسیه فقط تحقق و اجرای مقررات و نکات در این پیمان را متوقف کرده است.

سفیر روسیه در آمریکا گفت: اگر خواسته یا تمایلی برای حفظ این پیمان وجود داشته باشد، ما در کنار هم قرار می‌گیریم و می‌توانیم تمامی مشکلات را بررسی کرده و پاسخی برایش بیابیم. تاکید دارم تا زمانیکه شاهد استقرار موشک‌های ممنوعه بر اساس این پیمان نباشیم، چنین موشک‌هایی را مستقر نمی‌کنیم. این پیمان یک مؤلفه مهم و اصلی برای امنیت اروپاست.

آنتونوف بار دیگر این مساله را یادآور شد که در گذشته دستیابی به توافقات مرتبط با تسلیحات موشکی و اتمی بسیار سخت بوده اما دو طرف هوشمندی، خرد و درک خود را بابت این مساله نشان داده‌اند که یک جنگ اتمی نباید پیروز شود و هرگز نباید برای آن جنگید.

وی همچنین گفت: به نظر می‌رسد که این اولویت باید امروز مورد تأیید قرار گیرد. حمایت‌های زیادی از این ایده در میان اشخاص برجسته و شناخته شده آمریکایی وجود دارد.

سفیر روسیه در آمریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که کنترل سلاح شامل خلع سلاح، ایجاد یک شرایط مورد قبول و قابل پیش بینی بین قدرت‌های اصلی و همچنین تأثیرات مثبت در سطح بین‌المللی و کاهش تنش‌های جهانی است و ادامه داد: متأسفانه، موضع آمریکا در تجدیدنظر رویکرد مربوط به سیستم توافقات بین‌المللی درباره ثبات استراتژیک به پیامدهای تأسف باری منجر شده است. به عنوان مثال، خروج آمریکا از پیمان موشکی ضد بالستیک، روسیه را مجبور کرد تا تسلیحات جدیدی را تولید کند.

آنتونوف همچنین اذعان داشت که این سیستم تسلیحاتی جدید نگرانی‌هایی را در آمریکا به وجود آورده علی رغم اینکه مسکو درباره پیامدهای احتمالی بابت رویکردهای یکجانبه واشنگتن هشدار داده بود و ادامه داد: ما همچنان می‌گوئیم که بی تفاوت به تلاش‌های منحرف کننده و تخریب کننده توازن استراتژیک نیستیم.

وی به این نکته اشاره کرد که مبالغ هنگفتی برای توسعه سیستم‌های موشکی جهانی در نظر گرفته می‌شود و تاکید کرد: تسلیحات جدید استراتژیک روسیه می‌توانند به داخل هرنوع سیستم دفاع موشکی رخنه کنند. تداوم هزینه‌کرد در این سیستم‌ها از سوی پنتاگون تنها به ضرر مالیات دهندگان آمریکایی است.

سفیر روسیه در واشنگتن همچنین به این مساله اشاره کرد که مسکو امیدوار است روسیه و آمریکا بتوانند به صورت مشترک روابط دو جانبه خود را پس از مبرا شدن از تبانی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده، به ثبات برسانند.

وی ادامه داد: ما هیچ تصوری از این مساله نداریم که تعداد سیاستمداران آمریکایی مخالف بهبود روابط بین روسیه و آمریکا کاهش یابد. اما بر این باورم که با توجه به مبرا شدن از به اصطلاح اتهام تبانی، اخبار خوبی درباره روابط بین آمریکا و روسیه شنیده شود و بتوانیم اقدامات مشترکی برای روابط با ثبات دوطرفه داشته باشیم.

آنتونوف همچنین گفت: وضعیت کنونی روابط به نفع دو کشور نیست اما با وجود اختلافات موجود، رویکرد روسیه همواره در راستای تلاش و یافتن موقعیت‌های مشابه بوده است. واضح است که کشورهای ما همچنان عدم توافقاتی دارند اما مسکو همواره به دنبال این بوده که دو کشور بتوانند موارد مشترکی برای همکاری بیابند.

آنتونوف به این مساله نیز اشاره کرد که آمریکا و روسیه مسئولیت ویژه‌ای برای تضمین امنیت جهانی و در نهایت یافتن تفاهم مشترک و سازش، از میان بردن اختلافات و اجتناب از تقابل دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه، ما نمی‌توانیم به پیشرفتی قابل قبول دست پیدا کنیم. آمادگی ما برای یک گفتگوی حرفه‌ای و خوب در تمامی موضوعات واکنشی مثبت نداشته است. آمریکا در بسیاری از قوانین و دکترین‌های خود روسیه را دشمن معرفی کرده اما با وجود تمامی این اقدامات در راستای منزوی کردن روسیه، مسکو همواره به دنبال یک سیاست خارجی مستقل است. با وجود یکسری تحریم‌ها، حملات اطلاعاتی و تلاش‌ها برای منزوی کردن روسیه، تعدادی از سیاستمداران تلاش دارند تا ما را سرزنش کنند و منافع ملی ما را نادیده بگیرند. مطمئنم که همه در این جمع می‌دانند که روسیه همواره از پیگیری یک سیاست خارجی مستقل در طول تاریخ هزار ساله‌اش لذت برده است.

سفیر روسیه در آمریکا همچنین گفت که مسکو به انجام اقدامات مناسب برای تقویت حق حاکمیت خود و بدون آسیب رساندن به امنیت سایر کشورها ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha