• شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98021407094
  • منبع : نمایندگی زنجان

چوب معلم گر بود زمزمه محبتی ...

چوب معلم گر بود زمزمه محبتی ...

ایسنا/زنجان تخته سیاه، نیمکت، همکلاسی‌ها و معلمی که با لبخند وارد کلاس می‌شد؛ خاطره‌هایی روشن از روزهای درس و کتاب، روزهایی که با لبخند معلم خوشحال می‌شدیم و با اخمش در خود فرو می‌رفتیم چون می‌دانستیم کاری که نباید انجام می‌دادیم.

به گزارش ایسنا، معلمان چنان تاثیری بر زندگی دانش‌آموزان‌شان دارند که از آنان به عنوان راهنمایان زندگی خود یاد می‌کنند. روز معلم روزی است که خاطرات تقریبا مشابهی را برای دانش‌آموزان و معلمان دارد و یادآوری این روز سخنرانی صبحگاهی مدیر مدرسه در رابطه با جایگاه و شان معلم، جشن و تعطیلی یک ساعته کلاس درس به افتخار معلم، هدایای رنگانگ چیده شده روی میز و ذوق داشتن بهترین هدیه برای معلم را در افراد تداعی می‌کند.

معلم و راه زندگی

معلمان همواره تاثیرات بسیاری را در زندگی دانش‌آموزان خود گذاشته‌اند و این تاثیر در تغییر مسیر زندگی، تحصیلی، رفتاری و ... دانش‌آموزان مشهود بوده است. فرقی نمی‌کند که مدیر باشی یا فرد عادی، همه ما به نوعی تحت تاثیر یکی از معلمان خود قرار گرفته‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، تاثیرگذارترین معلم خود را که هنوز نیز با وی ارتباط دارد، آقای خلجی معرفی کرده و می‌گوید: آقای خلجی معلمی است که سال‌ها قبل بازنشسته شده‌ ولی رفتار و منش وی، او را به معلم همیشگی برای من تبدیل کرده است.

ابراهیم رفیعی، موثرترین معلم دوران تحصیل خود را فردی صادق، مهربان و دلسوز معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: بسیاری از معلمان در ابعاد مختلف زندگی دانش‌آموزان تاثیر دارند ولی باید توجه داشت که دانش‌آموزی که فارغ‌التحصیل می‌شود، نتیجه کار و فعالیت همه معلمان است، هر چند که معلمی تاثیر بیشتری داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان زنجان برای معرفی تاثیرگذارترین معلم دوران تحصیل خود یادی از مدرسه امام صادق (ع) قم کرده و اظهار می‌کند: استاد حاج‌آقا ایوبی فردی که اخلاق، رفتار و منش صحیح را با رفتار خود در سن 15 سالگی که طلبه مدرسه امام صادق (ع) قم بودم به من آموخت، تاثیرگذارترین معلم من بود و وقتی که طلبه‌ها متوجه نبود مدیر در مدرسه می‌شدند، نتایج پرس‌ و جوها در منطقه جنگی بودن مدیر را حاصل می‌شد و حاج‌آقا ایوبی در عملیات‌ها شرکت می‌کرد.

حجت‌الاسلام جعفر جنتی با اشاره به تاثیر معلم خود می‌گوید: در حال حاضر پس از گذشت 30 سال از دوران تحصیل، هر ساله قریب به 300 طلبه آن ‌روزها که حال هر کدام موقعیت شغلی مناسبی دارند، در ایام فروردین برای تجدید دیدار با معلم اخلاق خود از سراسر کشور جمع می‌شویم.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در مرور خاطرات خود به سال 68 و دبستان خاقانی محله گونیه اشاره کرده و اظهار می‌کند: آقای رضا نبی‌لو معلم دوم دبستان من فردی با معلولیت حرکتی بود و این فرد با وجود مشکلات حرکتی که داشت، در آن سال‌ها قهرمان شنا نیز شده بود.

کامران جعفری، معلم دوم دبستان خود را الگویی برای پشتکار و صرف فعل خواستن و توانستن معرفی کرده و می‌گوید: آقای نبی‌لو با وجود معلولیتی که داشت، خانه‌اش را به تنهایی ساخت و با وجود بازنشستگی هنوز هم در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند.

وی می‌افزاید: نوع زندگی آقای نبی‌لو امید به زندگی را به همه افراد تزریق می‌کند و نوع زندگی او نشان می‌دهد که زندگی جاری است.

مدیر دبیرستان نمونه‌دولتی کوثر که دوران تحصیل مقطع دبیرستان خود را در مدرسه ایران شهر ابهر گذرانده، می‌گوید: من در رشته تجربی تحصیل می‌کردم و هیچ‌گاه به درس ادبیات توجه خاصی نداشتم ولی در سال دوم دبیرستان رشته تجربی با توجه به نوع تدریس بسیار جذاب خانم ابوالقاسمی متوجه ظرافت و لطافت موجود در این رشته شده و به ادبیات علاقه‌مند شدم.

پریسا حسنی ادامه می‌دهد: نوع تدریس خانم ابوالقاسمی سبب علاقه‌مندی من به ادبیات و تغییر مسیر زندگی من شد، به طوری که در آزمون کنکور ادبیات شرکت کرده و در رشته ادبیات قبول شدم و این در حالی بود که شانس بالایی نیز در کنکور رشته تجربی داشتم و حال فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات هستم.

این معلم ادبیات که 27 سال سابقه خدمت و بیش از 20 سال سابقه تدریس درس ادبیات را دارد، می‌افزاید: در اولین سال تدریس خود در سال 72 در شهر گرماب اولین دوره دانش‌آموزانی که به آن‌ها تدریس کردم 9 نفر بودند که در اولین سال کنکور خود در دانشگاه‌های مختلف قبول شدند و 5 نفر از آنان در حال حاضر دبیر آموزش پرورش هستند و یکی از آنان پس از پایان دوران تحصیل به مدرسه خود در گرماب بازگشت و مدیر همان مدرسه شد.

مدیر دبیرستان نمونه‌دولتی کوثر با تاکید بر تاثیر معلم بر راه و رسم زندگی دانش‌آموزان، تصریح می‌کند: ادبیات نشان از فرهنگ هر جامعه‌ای است و همواره سعی کرده‌ام با جذابیتی که در نوع تدریس خانم ابوالقاسمی بود، لطافت‌های این درس را به دانش‌آموزانم بشناسانم. باید توجه داشت که شناسایی استعداد توسط معلم و تشویق دانش‌آموزان به تقویت استعدادهای‌شان می‌تواند در سرنوشت آن فرد تاثیر داشته باشد.

یوسف قزلباش، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان با اشاره به معلم زبان دوران تحصیلی خود، می‌گوید: آقای بهمنی تفاوت بسیاری با سایر معلمان حاضر در مدرسه داشت و این تفاوت در چهره و نوع تدریس او نیز مشهود بود.

وی می‌افزاید: آقای بهمنی همیشه کت و شلوار مرتب بر تن و ریش پروفسوری بر چهره و کفش نعلینی می‌پوشید و نوع تدریس و رفتار او سبب علاقه‌مندی من به زبان انگلیسی و حتی قبولی در رشته دانشگاهی این زبان خارجی شد.

الناز آخوندی، دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی به مدیر دبیرستانی که در آن مشغول تحصیل بود اشاره کرده و می‌گوید: خانم حسنی مدیر دبیرستان رضوان فردی مذهبی بود که مدیریت کارآمد و اخلاق خوبی داشت و ارتباط خوبی با دانش‌آموزان، معلمان، اولیای دانش‌آموزان داشت و نحوه مدیریت و فعالیت او در مدرسه سبب علاقه من به رشته مدیریت شده است.

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان، از خاطرات دهه 70 و موثرترین معلم طول زندگی خود سخن به میان آورده و اظهار می‌کند: آقای کمال اوجاقلو در حدود سال‌های 70 یا 71 در روستای محل زندگی من معلم بود و این مرد صبور و پرتلاش الگویی برای همه دانش‌آموزان در طول حضور خود در منطقه بود.

رهبر طوماری ادامه می‌دهد: آقای اوجاقلو در آن سال‌ها توانست با پشتکار خود ساختمان مدرسه را به کمک اهالی احیا کند و نشاط و اشتیاق تحصیل را به کودکان آن منطقه بازگرداند و رفتار و اقدامات او در انتخاب شغل معلمی در من تاثیر بسیاری داشت.

لیلا توکلی معلم رشته علوم اجتماعی که 14 سال سابقه خدمت دارد در رابطه با تاثیرگذارترین معلم دوران تحصیل خود و ویژگی بارز او، می‌گوید: نسرین حاتمی معلم کلاس پنجم مدرسه موسوی (سمیه سابق) تاثیرگذارترین معلم دوران تحصیل من است و او همیشه دانش‌آموزانش را به ادامه تحصیل و فعالیت اجتماعی تشویق می‌کرد و نوع رفتار این معلم سبب علاقه من به فعالیت در حوزه معلمی شد.

هر کس در هر جایگاه و مقامی که باشد به راحتی می‌توان تاثیر رفتار و عمل معلم را در زندگی او دید چراکه کودکان نیمی از روز و نیمی از دوره زندگی خود را که در بیشترین سطح یادگیری هستند، در مدرسه و در کنار معلم می‌گذرانند و بخشی از شخصیت آنان در این محیط شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به نیاز جامعه امروز به نگاه و معلم توسعه‌گرا برای رسیدن به توسعه، می‌گوید: آموزش صحیح یکی از زیرساخت‌های رسیدن به توسعه‌یافتگی است و باید توجه داشت که آموزش تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش عالی نیز باید در این بخش نقش خود را ایفا کند.

شهرام طهماسبی ادامه می‌دهد: شاید در برخی مدارس و یا مناطق تحصیلی شرایط خوبی وجود داشته باشد ولی در همه بخش‌ها این‌گونه نیست و دانش‌آموزی که از مدرسه فارغ‌التحصیل شده مهارتی برای زندگی ندارد علاوه ‌بر آن مهارت‌های اجتماعی و رفع نیازهای خود را در جامعه را نیز نیاموخته که باید در گام دوم به این موارد توجه ویژهای شود.

وی می‌افزاید: انسان توسعه یافته کسی است که در وهله اول توسعه را می‌پذیرد و معلم توسعه‌گرا نیز این ویژگی را داشته و به دانش‌آموزان خود می‌آموزد و باید توجه داشت که برای داشتن کشوری توسعه‌یافته باید در بخش آموزش سرمایه‌گذاری کرد ومعلم توسعه‌گرا تربیت کرد.

معلمان، رسولان روشنایی که آموزش آنان همانند باران ابر بهاری بر تشنگی گلبرگ‌ها می‌بارد و کلام آنان هیچ‌گاه برای دانش‌آموزان‌شان بوی کهنگی نمی‌گیرد و خستگی کار و گرد گچ بر روی چهرشان نمی‌تواند آنان را از مسیری که انتخاب کرده‌اند بازگردانند و گاه این معلمان چنان تاثیری در زندگی دانش‌آموزان خود می‌گذارند که این افراد از آنان به عنوان راهنمایان زندگی خود یاد می‌کنند.

پریسا یوسفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha