• جمعه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98022714164
  • منبع : نمایندگی قم

آیت‌الله سبحانی:

حضرت خدیجه (س) تمام ثروت و جایگاهش را به خاطر ایمان رها کرد

مرجع تقلید شیعه گفت: حضرت خدیجه (س) تمام جایگاه و ثروت خود را بخاطر ایمان رها کرد و سه سال در شعب ابی طالب گرسنگی کشید.

به گزارش ایسنا، آیت الله جعفر سبحانی در محفل قرآنی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، عنوان کرد: اشاعره معتقدند که مؤمنین، خداوند را با چشم‌های خود می‌بینند و بر این عقیده خود بسیار تاکید دارند و علمای اشاعره تاکید بسیاری بر این موضوع دارند.

وی افزود: رؤیت خداوند در آخرت از اصول اشاعره است و کسی که این موضوع را قبول نداشته باشد را اهل بدعت می‌دانند؛ البته اغلب اشاعره معتقدند که نمی‌توان خداوند را در دنیا مشاهده کرد و این رؤیت در آخرت صورت می‌گیرد؛ البته برخی نیز معتقدند که خداوند در آخرت به انسان حس ششمی اعطا می‌کند که با آن می‌توان خدا را رؤیت کرد.

این مرجع تقلید شیعه بیان کرد: آیه‌ای که اشاعره به آن استنباط می‌کنند که خداوند را می‌توان رؤیت کرد، آیه «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ إِلی رَبِّها ناظِرَةٌ» است؛ برخی کلمه "ناظره" را به معنی دیدن و برخی به معنی انتظار می‌دانند؛ ولی این بحث‌ها زائد است، اگر بخواهیم آیه را معنی کنیم، باید به آیه بعدی توجه کنیم؛ با توجه به آیه بعدی متوجه می‌شویم که معنی "ناظره"، انتظار است.

وی ادامه داد: بهترین دلیل اشاعره همین آیه ذکر شده است که آن هم با معنی کردن قرینه آیه بعدی، مشخص می‌شود که استنباط رؤیت خداوند از آیه اشتباه است.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: دلیل دوم اشاعره برای رؤیت خداوند، آیه " لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنی وَ زِیادَةٌ وَ لا یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ" است؛ ولی دلیلی که این آیه را برای رؤیت خداوند می‌دانند، را نگفته‌اند.

وی گفت: عقیده‌ای که می‌گویند "خداوند را بر روی کرسی دیدم" اندیشه یهودی است که یهودیان وارد اسلام کردند و به آیاتی نیز استدلال کردند که با بررسی آن‌ها متوجه می‌شویم که اشتباه است.

این استاد حوزه با اشاره به رحلت حضرت خدیجه (س) اظهار کرد: طبق برخی روایات اولین کسی که به رسالت پیامبر (ص) ایمان آورد، حضرت خدیجه (س) بود و سپس روز بعد امام علی (ع) ایمان آورد و این نکته بسیار مهم در فضیلت آن با نو بزرگوار است.

وی تاکید کرد: حضرت خدیجه (س) زن کوچک و شناخته نشده‌ای نبود و در مکه بسیار سرشناس و ثروتمند بود و تمام جایگاه و ثروت خود را بخاطر ایمان رها کرد و سه سال در شعب ابی طالب گرسنگی کشید.

آیت الله سبحانی اظهار کرد: حضرت خدیجه (س) دارای جایگاه بسیار بالا و با ارزشی است و در روایات از فضائل این بانوی بزرگوار بسیار ذکر شده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha