• سه‌شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98023116644
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

زیبارویان تا کی میهمان خراسان جنوبی هستند؟

زیبارویان تا کی میهمان خراسان جنوبی هستند؟

ایسنا/خراسان جنوبی مدتی است میهمانان ناخوانده زیبا در سطح مرکز استان به پرواز درآمدند اما مردم و به ویژه کشاورزان از دیدن این همه پروانه هم تعجب کرده و هم کمی نگران هستند که به محصولاتشان آسیبی وارد شود اما حقیقت این است که این پروانه‌ها هیچ گونه آسیبی برای محصولات کشاورزی ندارند و با پایان یافتن فصل بهار تعدادشان کمتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا ، مدتی است که در سطح شهر بیرجند و شهرستان‌های استان، جمعیت زیادی از  پروانه‌ها دیده می‌شوند که آسمان شهر را رنگین کرده‌اند. از اواسط دی‌ماه پارسال، حضور جمعیت بالایی از این پروانه‌ها در جنوب استان سیستان ‌و بلوچستان توسط سازمان محیط زیست گزارش شده بود. جمعیت آن‌ها با گرم‌ترشدن فصل و رفتن به سمت بهار در عرض‌های شمالی‌تر بیشتر و پیش‌بینی شد که با بهاری‌شدن مناطق شمالی کشور، پروانه‌ها در تمام این مناطق به وفور یافت شوند.

حتی این موضوع باعث شده تا در چند روز گذشته کارشناسان محیط زیست، دلایل مختلفی را عامل وقوع این اتفاق بدانند. برخی عامل این موضوع را بارش‌های بهاری دانسته‌اند و حتی مدعی شده‌اند که تغییراقلیم و گرمایش جهانی در وقوع چنین اتفاقی در تهران بی‌سابقه نبوده است.

به دنبال تغییرات اقلیمی و همچنین بارش‌های بسیار طی ماه‌های گذشته در کشور، برخی شهرها با افزایش جمعیت گونه‌ای از پروانه‌ها نسبت به سال‌های قبل مواجه شده‌اند.

مردم و به ویژه کشاورزان از دیدن این همه پروانه هم تعجب کرده و هم کمی نگران هستند که به محصولاتشان آسیبی وارد شود اما حقیقت این است که این پروانه‌ها هیچ گونه آسیبی برای محصولات کشاورزی ندارند.

پوشش گیاهی مناسب، عامل افزایش پروانه‌ها

مهدی عصمتی‌پور، معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال پوشش گیاهی مناسب مراتع موجب شده تا پراونه‌های رنگی در جمعیت فراوان میهمان این مراتع سرسبز و مزارع استان شوند.

وی با اشاره به اینکه این گونه پروانه آفت محسوب نمی‌شود، افزود: این نوع پروانه با این شکل و شمایل که به صورت یک رنگ و یک شکل دیده می‌شوند به دلیل بارندگی‌های خوب اخیر و سرسبزی مراتع جمعیت آن زیاد شده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این پروانه‌ها آفت محصولات زراعی و گیاهان زینتی شهری محسوب نمی‌شود و منبع تغذیه این لارو پروانه علف‌های هرز، گل گاوزبان و پنیرک است.

عصمتی‌پور با بیان اینکه در مورد حضور این پروانه‌ها در شهر جای هیچ گونه نگرانی نیست، تصریح کرد: در سال جاری به دلیل بارندگی‌های مساعد و شرایط آب و هوایی مطلوب، زمینه فعالیت پروانه‌های بیشتری فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تعداد این پروانه ‌ها از خردادماه کمتر خواهد شد، یادآور شد: حضور این پروانه‌های زیبا در شهر صحنه‌های زیبایی برای شهروندان و ساکنان این مناطق ایجاد کرده است و مردم می‌توانند بدن هیچ گونه نگرانی از پرواز این پروانه‌ها در آسمان شهر لذت ببرند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha