• یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98031205514
  • منبع : نمایندگی سمنان

در جلسه شورای حفاظت از منابع آب سمنان مطرح شد

لزوم تأمین آب سمنان از تمامی منابع موجود

لزوم تأمین آب سمنان از تمامی منابع موجود

ایسنا/سمنان یکی از مسائلی که در سمنان برای مسئولان اهمیت ویژه ای دارد، موضوع "آب" است، به طوری که وقتی منابع آب استان کفایت نمی‌کند، مسئولان به دنبال تامین آن از منابع آبی خارج از استان و منابع متعارف و غیرمتعارف هستند.

به گزارش ایسنا، علیرضا آشناگر در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان، اظهار کرد: یک فرصت دوماهه برای تعیین تکلیف پروژه ساخت و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب سمنان به سرمایه گذار هندی داده شده است. اگر در فرصت تعیین شده، این سرمایه گذار نتواند شرایط لازم را فراهم کند، شهرداری و شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان برای اجرای این پروژه وارد کار شوند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری که باید برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری کند، به شهروندی تبدیل شده است که می‌خواهد از شرایط مطلوب تسهیلات استفاده کند، تصریح کرد: اگر در فرصت دوماهه نتواند به نتیجه برسد، سازمان آب و فاضلاب شهری سمنان، شرایط را برای انجام کار توسط شهرداری و شرکت شهرک‌های صنعتی این استان مهیا می‌کنند.

استاندار سمنان با بیان اینکه این استان با توجه به شرایط خشکسالی شدیدی که در گذشته داشته است، منابع آبی بسیار محدودی در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: وقتی منابع آب استان کفایت نمی‌کند، باید از منابع آبی خارج از سمنان و منابع متعارف و غیرمتعارف نسبت به تأمین آب اقدام شود.

رفع چالش بی‌آبی سمنان با انتقال آب دریای خزر

آشناگر خاطرنشان کرد: حدود دو هزار واحد صنعتی سمنان با مشکل کمبود آب مواجه هستند، نزدیک به ۸۰۰ واحد معدنی نیز به دلیل به همین دلیل به صورت خام فروشی فعالیت می‌کنند و در بخش شرب نیز همچنان تعداد زیادی از شهرها و روستاهای این استان با مشکل آب مواجه هستند.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای خزر با رأی ۸۱ درصد آرای نمایندگان مجلس تصویب شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه این پروژه در دو بخش مطالعات و اجرای طرح، ردیف بودجه دریافت کرده است، می‌تواند بزرگترین چالش آبی استان سمنان حل کند.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر برای بخش شرب و صنعت پس از شیرین سازی، وارد کانال انتقال می‌شود، گفت: از این میزان، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب برای شهروندانی است که به شدت به منابع آبی سالم، پایدار و مطمئن نیازمند هستند، حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب نیز در بخش صنعت استان صرف خواهد شد این در حالی است که بخش زیادی از صنعت استان سمنان نیز، سرریز صنعت تهران و استان‌های مجاور هستند.

آشناگر افزود: علاوه بر دغدغه‌ای که نسبت به وضعیت و تأمین منابع آبی وجود دارد، باید به الگوی کشت مناسب با اقلیم سمنان، توسعه کشت گلخانه‌ای، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری، پروژه‌های تعادل بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی، توسعه سیستم‌های آبیاری نوین و توسعه دانش مربوط به آن و غیره توجه ویژه ای داشت.

سد مخزنی دامغان در آستانه سرریز شدن

ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در این جلسه، اظهار کرد: میزان بارندگی در سال آبی جاری حدود ۱۷۳.۲ میلیمتر ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که ۸۹.۴ میلی متر بوده، حدود ۹۴ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از افزایش ۵۸ درصدی بارندگی در استان سمنان در مقایسه با میانگین درازمدت خبر داد و گفت: میانگین درازمدت بارندگی در استان سمنان حدود ۱۰۹.۴ میلیمتر ثبت شده است که با بارش ۱۷۳.۲ میلی متری در سال آبی جاری، شاهد افزایش ۵۸ درصدی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان در ادامه با بیان اینکه با بارش‌های نسبتاً خوبی که از ابتدای سالجاری صورت گرفته است، سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب، تا ۲۰ روز آینده سر ریز می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که حجم مفید سد دامغان در سال گذشته به کمتر از ۵ میلیون مترمکعب رسیده بود.

حیدریان با اشاره به افزایش دبی "چشمه علی" دامغان نیز گفت: میزان دبی چشمه علی دامغان در سال گذشته ۳۴۷ لیتر در ثانیه بوده است که در سال جاری با افزایش بارش‌ها و آب شدن برف‌ها، میزان دبی چشمه علی دامغان به هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی همچنین از اجرای طرح پایش ادواری دشت‌های سمنان و بیلان ۵ ساله طرح‌های تأمین آب در این استان خبر داد و افزود: در محدوده دشت‌هایی که طرح‌های سامانه‌های آبیاری نوین اجرا شده، درباره منابع آبی و تأثیر این سامانه‌ها در نقاط مختلف دشت‌ها، پایش دوره‌ای سفره آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان از اجرای طرح جلوگیری از برداشت بی رویه و اضافه برداشت منابع آبی در بالادست انهار و سدهای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح در نقاطی که با مشکل خشکسالی شدید و افت منابع آبی مواجه بودند اجرا می‌شود.

گزارش از: مسعود محقق خبرنگار ایسنا سمنان

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha