• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98041909774
  • خبرنگار : 80001

راه حل کاهش قیمت مسکن

 راه حل کاهش قیمت مسکن

درحالی که تعویق خرید به عنوان یکی از راهکارهای مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس برای شکستن قیمت مسکن ابراز شده، کارشناسان می‌گویند که رشد قیمت مسکن از متغیرهای کلان نشأت گرفته و نخریدن، راه حل کاهش قیمت‌ها نیست. آنان معتقدند تقویت عرضه و تقاضا باید به طور همزمان دنبال شود.

به گزارش ایسنا، بازار مسکن در ماه‌های اخیر با وجود کاهش حدود ۶۰ درصدی معاملات، مسیر افزایش قیمت را در پیش گرفت و به همین دلیل کارشناسان معتقدند معادلات بازار مسکن با توجه به مناسبات اقتصادی به هم خورده است. در خردادماه میانگین قیمت مسکن شهر تهران به متری ۱۳.۳ میلیون تومان رسید. در این شرایط وزیر راه و شهرسازی، چاره را در خرید نکردن دیده و گفته است: «در این شرایط بحرانی، مردم باید احتیاط کنند و خرید نکنند تا شرایط آرام شود». یک نماینده مجلس هم گفته که می‌توان با ایجاد موجی جهت عدم خرید مسکن، بازار را به سمت کاهش قیمت‌ها سوق داد. مجید کیانپور البته بیان کرده است: «این مسئله در کوتاه مدت می‌تواند از تقاضاها بکاهد، اما این اقدام راهکار قطعی نیست، بلکه دولت باید به دنبال اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایش باشد».

یک کارشناس: نمی‌توان با سرکوب تقاضا قیمت‌ها را پایین آورد

کارشناسان معتقدند نوسانات بازار مسکن ناشی از متغیرهای بنیادین است که نمی‌توان با خرید نکردن، قیمت‌ها را پایین آورد.

سلمان خادم‌المله، تحلیل‌گر بازار مسکن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن شده، تحت تأثیر افزایش تقاضا نبوده که حالا با نخریدن، قیمت‌ها کاهش پیدا کند. عوامل بنیادین از جمله رشد نقدینگی، جهش بازارهای موازی، تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی به افزایش قیمت مسکن منجر شده و اگر دولت قصد کنترل بازار مسکن را دارد باید ابتدا روی متغیرهای بنیادین کار کند.

وی تاکید کرد: این‌که بخواهیم با سرکوب تقاضا قیمت مسکن را کاهش دهیم، امکان‌پذیر نیست. مردم همین الان هم در حال نخریدن مسکن هستند؛ چرا که توان مالی خرید ندارند. اگر بخواهیم کاری انجام دهیم که معاملات بیش از این کاهش پیدا کند سیستم اقتصاد مسکن به هم می‌ریزد. اتفاقاً برعکس، باید تقاضا را در دهک‌هایی که توان مالی دارند تقویت کرد.

به گفته خادم‌المله در حال حاضر دولت به صورت جدی نمی‌تواند وضعیت بازار مسکن را کنترل کند و باید منتظر بماند تا تکلیف متغیرهای کلان روشن شود.

عرضه و تقاضا باید همزمان تقویت شود

هم‌چنین مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: بعد از جهش قیمت مسکن، سقف تسهیلات افزایش پیدا نکرده، توان تقاضا هم رشد نداشته، در نتیجه توان مصرف‌کننده خود به خود پایین آمده و نیازی نیست به نخریدن توصیه شود. تنها راه حل این است که منابع مالی محدود متقاضیان را به سمت تولید مسکن هدایت کنیم. انواع مکانیزم‌های تأمین مالی در این زمینه وجود دارد که افراد می‌توانند تا دو سه سال آینده صاحب خانه شوند. با این روش، اوضاع رکودی که در بخش عرضه و تولید مسکن وجود دارد در مقیاس دو یا سه سال آینده بهتر می‌شود.

وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی معاملات در خردادماه و کاهش ۴۰ درصدی در فصل بهار نسبت به زمان مشابه سال قبل گفت: با وجود افت شدید معاملات، رشد ماهیانه قیمت در اردیبهشت ماه ۱۲ درصد و در خرداد ۵ درصد بود. یعنی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بازار از لحاظ توان خرید مصرف‌کننده، قفل شده و تقاضای مؤثر بسیار محدود شده است. بنابراین پارامترهایی مثل بازارهای ارز، طلا، سهام و رشد نقدینگی، تأثیر اصلی را در قیمت و وضعیت خرید و فروش مسکن ایجاد کرده است.

روانشادنیا خاطرنشان کرد: شتاب افزایشی که سال ۱۳۹۷ در پروانه‌های ساختمانی ایجاد شده بود به دلیل پایین آمدن توان خریداران، در شش ماهه دوم همان سال با افت مواجه شد. لذا باید دنبال راه حل‌هایی باشیم که عرضه و تقاضا را به شکل همزمان تقویت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۲:۰۵

تنها راهش اینه که مجوز بدن به دلالها و بساز بفروشهای بیسواد همینطور آشغال سازی و بسازبندازی کنن و بعد خالی نگهش دارن!!

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۶:۰۷

....نظراتش برای احیای وضعیت مسکن به درد ما جونها نمی خوره.به جای نظر دادن باید دولت عمل کند.چرا وزیری که حتی به خانه نساختن افتخار هم کرد زودتر برکنار نشد.جونهای زیادی بی مسکن موندن و مسکن هم که قیمتش چندین برابر شد جواب بی تدبیری بعضیا رو چرا جوونها باید بدن.وام مسکن هم که اصلا به درد نمی خوره چون به جایی نمی رسه.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۶:۲۶

سلام قیمت ساخت هرمتر ساختمان معمولی 3میلیون باتوجه به اجرت کارگر ومصالح

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۷:۳۷

توصیه به نخریدن یعنی ایجاد رکود در بازاری که سکون آن به ایجاد بیکاری در حرفه های وابسته به بازار مسکن منجر خواهد شد. در مقایسه با ارز و طلا، افزایش قیمت مسکن ؛ بعنوان بازار مورد اطمینان برای حفظ سرمایه های کوچک ملت؛ طبیعی است. وظیفه دولت و مجلس است که با ایجاد مکانیزم های جدید، توان جامعه و مردم را متناسب با تورم و افزایش قیمتها در سایر بخشها، برای خرید مسکن ، افزایش دهند. دخالت مستقیم و توصیه به کاهش فعالیت در حوزه مسکن اثرات مخرب بیشتری برای کشور دارد.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۸:۳۰

بانک ها تنها متهم بالا بردن قیمت املاک هستند . دولت میتواند با کوتاه کردن دست بانک ها از اضافه برداشت پول از بانک مرکزی نقش موثری در پایین آوردن قیمت داشته باشد . حد اقل به مصوبه شورای پول و اعتبار عمل شود. ...

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۹:۱۰

راه حل کاهش قیمت مسکن: به دلیل اینکه گرانی مسکن ، منشاش در پایتخت است، تنها راه موثر و واقعی طبق پیشنهادی که سالهاست بنده ارائه داده ام به قرار زیر است: محدود کردن خرید مسکن در شهر و یا استان تهران و حتی استان البرز که در واقع همچنان حومه تهران حساب می شود. به این شکل که فروش مسکن توسط همه آزاد باشد ، اما خرید مسکن تابع داشتن شرایطی مانند بومی بودن باشد. آثار مثبت این طرح : - سقوط شدید قیمت مسکن در پایتخت که بالطبع مانند همه چیز دیگر به سایر استان ها هم سرایت خواهد کرد. - هدایت سرمایه های بیکاری که با انباشته شدن در بخش ساخت و ساز پایتخت ، باعث تخریب اقتصاد شده اند به دیگر نقاط کشور و فراهم آمدن زمینه رشد اقتصادی در بقیه مناطق مملکت. البته در این راستا می بایست همه مراجع زی ربط همکاری کنند و زمینه رشد اقتصادی در دیگر نقاط کشور را فراهم کنند. یکی دیگر از کارهایی که موازی با طرح بالا می توانند انجام دهند این است که به جای اینکه میزان وام در پایتخت از بقیه جاها بیشتر باشد ، این میزان در تهران کمترین میزان باشد زیرا تجربه ثابت کرده که هرچه میزان این وام در پایتخت کمتر باشد ،قیمت ها کمتر رو به بالا حرکت می کند و خود این کمک بزرگی به خریداران واقعی مسکن خواهد بود و از طرفی وقتی این میزان در شهرهای دیگر بیشتر باشد ، طبیعتا میزان و درصد بیشتری از قیمت را تشکیل خواهد داد و به دلیل قیمت های پایین تر در آن شهرها ، این وام ها بصورت واقعی می تواند به خانه دار شدن هموطنانمان در شهرهای خودشان کمک کند.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۰۹:۳۲

تو حد و اندازه ای نیستید که در مورد کاهش خانه و یا خودرو ...صحبت کنید

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۰:۵۷

تهران که از لحاظ جمعیت اشباع شده است و با ساخت و ساز و عرضه بیشتر امکان ندارد. بهترین راه این که سود سپردهای بانکی را صفر کنند تا بانکها مجبور بشوند مسکنهایی که خریده اند و تلنبار کرده اند را بفروشند تا بازار مسکن متعادل بشود.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۲:۲۸

دولت این همه زمین داره اطراف شهرها و روستاها بهتر نیس مثه وام ازدواج بده به زوج های جوان؟ ۶۰ درصد هزینه مسکن برا زمین مگه نیس؟

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۰ ۰۱:۲۹

عجب مخفی بودی تو. ... کجا بودی تاحالا که الان یه دفعه فوران کردی؟؟؟ آینده تو روشنه میشی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۲۸ ۲۱:۰۲

با سلام :برای کنترل بازار مسکن دولت میتواند اعلام کند قراردادهای اجاره برای سه سال قابل فسخ نیست ودر این مدت حکم تخلیه صادر نمیشود ودر سال نهایتا ده در صد به اجاره بها اضافه شود وحکم تخلیه برای کسانی باشد که اجاره بها را پرداخت نکرده اند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۲ ۱۲:۱۶

با سلام من برای کاهش قیمت مسکن راه کار عرضه در بورس کالا رو پیشنهاد میدم که میتوان بر حسب متغیر های لازم و ضروری یک شاخص وزنی در نظر گرفت و در نهایت به قیمت مبنا به صورت ضرایب بکار برد. قیمت هر متر مسکن= قیمت پایه*شاخص وزنی قیمت زمین*شاخص وزنی قیمت استانی*شاخص قیمت وزنی قیمت منطقه ایی* شاخص وزنی قیمت محله ایی* شاخص وزنی قیمت سال ساخت* شاخص وزنی موقعیت جغرافیایی* شاخص وزنی قیمت طبقه ایی* شاخص وزنی قیمت طبقه ایی