• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98041910289
  • خبرنگار : 71191

تا پایان هفته کرامت نمایش داده می‌شود

پارچه قبرپوش حضرت معصومه (س) در موزه ملی ملک

پارچه قبرپوش حضرت معصومه (س) در موزه ملی ملک

دبیر یازدهمین جشنواره ماه هشتم خبر داد: همکاری مشترک بین موزه‌ایِ موزه ملی ملک و موزه آستان حضرت معصومه (س)، پارچه صندوق پوش قبر حضرت معصومه (س) به نمایش درآمد.

رضا دبیری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره جشنواره ماه هشتم در دهه کرامت که هر سال توسط کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود، ادامه داد:‌ امسال در همکاری مشترک بین موزه ملی ملک و موزه آستان حضرت معصومه (س) پارچه صندوق پوش قبر حضرت معصومه (س) به عنوان یک تک اثر از ولادت حضرت معصومه (س) تا ۲۶ تیر در تالار هنر و زندگی این موزه به نمایش در می‌آید.

او با بیان این‌که این پارچه در دوره ناصرالدین شاه برای قبرپوش حضرت معصومه (س) دوخته شده است، این پارچه نفیس و ارزشمند سال‌ها بعدها به خارج از ایران منتقل شده، تا سال ۱۳۵۶ که توسط یک ایرانی در حراجی در لندن خریداری شده و بار دیگر به ایران برگردانده می‌شود و بعد از ان، وقف آستانه حضرت معصومه  (س) می‌شود و در این موزه نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این اثر نفیس در روز ولادت حضرت معصومه (س) به مدت یک روز در خانه حاج آقا حسین ملک در  بازار تهران  به نمایش درآمده بود، افزود: بعد از این مراسم، ان پارچه به موزه ملک در تالار هنر و زندگی منتقل شده و قرار است تا پایان هفته‌ی آینده – ۲۶ تیر – در این موزه نمایش داده شود.

دبیری‌نژاد درباره‌ی خصوصیات این اثر نفیس و ارزشمند توضیح داد:‌ «این پارچه قطعه بزرگ پرده ماهوت زمینه به رنگ قرمز و با تزئینات  قلاب دوزی (رشتی دوزی) و معرق دوزی گلابتون دوزی و قیطان دوزی و کتیبه دوزی متعلق به دوره قاجار است که در سال ۱۲۶۸ قمری زمان حکومت ناصر الدین شاه قاجار وقف شده است .

ابعاد این پارچه ۲۱۵×۳۰۰ سانتی‌متر و واقفِ آن، «چراغعلی خان نایب الحکومه اصفهان» است، خطِ نوشته روی این پارچه ارزشمند نستعلیق است. کاتب خط ثلث با رقم «حرره محمد» است و هنرمند بافنده‌ی آن «حاج مهدی اصفهانی» است.

اثر با طرح کلی محرابی، مزین به آیه سی و پنجم از سوره «نور» و اسماء الله است. پنج سطرآغازین  به خط  نستعلیق و شش سطر بعدی به خط ثلث از قسمت فوقانی و سی و پنج بیت شعر به خط نستعلیق در مدح حضرت فاطمه معصومه (س) و دارای رقم واقف و نام هنرمند بافنده است :

«هوالله تعالی / در دولت اعلی / حضرت شاهنشاه جمجاه / داور ملک سپاه فلک بارگاه السلطان ابن / السلطان و الخاقان ابن الخاقان ناصرالدین شاه قاجار اتمام یافت ۱۲۶۸/»

پارچه قبر پوش، بعد از خریداری از حراجی و برگرداندن آن به ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۷:۲۷

A R I Y O and INVISIBLE CONTROL WHAT DOES THIS SACRED FABRIC IN the fucking museum DO ???!!! BE SURE SOON IT WILL BE SOLD by fucking internal jewish !!!