• سه‌شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98042513281
  • منبع : نمایندگی قزوین

عبور پل از دل باغستان یا ثبت جهانی باغستان؛ کدام‌ یک را انتخاب کنیم؟

عبور پل از دل باغستان یا ثبت جهانی باغستان؛ کدام‌ یک را انتخاب کنیم؟

ایسنا/قزوین دبیر انجمن توسعه حیات شهر گفت: اگر در قزوین و اطراف آن، مکانی با پتانسیل ثبت جهانی وجود داشته باشد، آن باغستان سنتی قزوین است؛ مسئولان میراث فرهنگی بهتر می‌دانند که اگر جاده‌ای از داخل باغستان عبور کند باغستان پتانسیل ثبت جهانی را از دست خواهد داد و این ثروت عظیم از دست خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، نشست علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری با تشکل‌های مردم‌ نهاد قزوین که مرتبط با باغستان سنتی فعالیت می‌کنند شب گذشته برگزار شد، در این نشست شکوه کرمانشاهانی دبیر انجمن توسعه حیات شهر ضمن اشاره به فعالیت‌های این تشکل بیان کرد: انجمن توسعه حیات شهر پنج سال است که به صوت تخصصی پیگیر مسائل مربوط به باغستان است،‌ در شورای عالی معماری و شهرسازی گزارشی را ارائه کردیم که برمبنای آن گزارش، شورای عالی مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن پل‌سازی و جاده‌سازی در باغستان ممنوع شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در قزوین گفت: اما در استان هنوز این مصوبه اجرایی نشده است، کمیته فنی هم یک ماه پیش تشکیل شد که بازهم بی‌نتیجه بود.

کرمانشاهانی خاطرنشان کرد: باید از میراث فرهنگی به دلیل ثبت ملی باغستان تشکر کرد؛ اگرچه به نظر می‌رسد این ثبت ملی دو لبه دارد یک بخش اینکه توانست با استفاده از اقداماتی باغستان را تا حدودی حفظ کند و برخی دست‌اندازی‌ها که می‌توانست خیلی بیشتر انجام شود را محدود کرد.

مداخلاتی که باغستان را تهدید می‌کند

وی افزود: اما از طرف دیگر ثبت ملی باغستان برای جمعیتی که این باغستان را حفظ و نگه می‌دارند یعنی باغداران، به‌خوبی توضیح داده نشده است به این معنی که بعضی‌اوقات ثبت ملی از سوی باغداران تهدید تلقی می‌شود و آن‌ها تصور می‌کنند که ثبت ملی یعنی اینکه باغ را نگه‌دار اما هیچ حمایتی از شما نمی‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باغستان یک موضوع کاملاً چندوجهی داست و نیاز فرهنگی نیز در این مقوله وجود دارد؛‌ باغستان، باغ است بنابراین جهاد کشاورزی در مقابلش مسئول است،‌ حریم شهر است بنابراین شهرداری در مقابلش مسئول است، نقش کمربند سبز را ایفا می‌کند و بازهم مجموعه مدیریت شهری در برابرش مسئول هستند لذا تعداد زیادی سازمان و نهاد درگیر آن هستند.

وی تصریح کرد: اما واقعیت این است که مدیریت تمدن شهری در قزوین بر مبنای باغستان شکل‌گرفته است؛ اغلب تمدن‌های شهری بر مبنای مدیریت آب شکل‌ گرفته؛ باغستان هم بر مبنای مدیریت آب در قزوین شکل‌ گرفته است؛ به این صورت که آبخوان قزوین از باراجین شروع می‌شود و از طریق رودخانه‌های فصلی به سمت باغستان به‌عنوان وسیع‌ترین آبخوان جاری می‌شود، این امر شهر قزوین را شکل داده و اگر این سیستم آبخوان‌داری از بین برود همه‌چیز نابود می‌شود.

دبیر انجمن توسعه حیات شهر بیان کرد: اما اینجا فقط موضوع مدیریت آب مطرح نیست؛ در پی مدیریت آب، تمدن قزوین شکل‌گرفته،‌ زیرا به تبع تشکیل باغستان شرایط اجتماعی و روابط اجتماعی ایجاد شده که هنوز بین باغدارها برقرار است؛ مدیریتی که هزار سال به‌صورت سنتی کار خود را ادامه می‌داد؛ متأسفانه به خاطر مداخلات نادرست صدمه‌دیده است هم مداخلات بیرونی مثل جاده کشی، راه‌سازی و تغییر کاربری و هم مداخلات مدیریتی که مدیریت سنتی باغداران در باغستان را تهدید می‌کند.

وی گفت: سازمان باغستان شهرداری به‌صورت مقطعی زحماتی را متقبل شده است و همه از آن‌ها تشکر می‌کنیم اما این راهکار درست نیست زیرا یک مداخله ناقص و تک وجهی در یک مدیریت سنتی وارد شده است؛ قطعاً اگر بخواهیم باغستان را حفظ کنیم باید به بستر مدیریت سنتی بازگردیم.

کرمانشاهانی در پایان سخنان خود تأکید کرد: اگر در قزوین و اطراف آن، مکانی با پتانسیل ثبت جهانی وجود داشته باشد، آن باغستان سنتی قزوین است؛ مسئولان میراث فرهنگی بهتر می‌دانند که اگر جاده‌ای از داخل باغستان عبور کند؛ باغستان پتانسیل ثبت جهانی را از دست خواهد داد و این ثروت عظیم از دست خواهد رفت.

تشکل‌های مردم‌نهاد در برابر اشتباه دولت ایستادند

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: ثبت ملی باغستان سنتی توانست این میراث ارزشمند ملی را از تخریب و نابودی نجات دهد.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد در این حوزه حتی در صورت اشتباه دولت در مقابل اشتباهات به‌خوبی ایستادگی کرده‌اند که نمونه آن مقاومت آن‌ها در مقابل احداث مسیر پل از باغستان سنتی بود و خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی رأی به تغییر مسیر پل و عبور نکردن آن از باغستان سنتی داد.

مونسان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی متولی اصلی باغستان‌های سنتی نیست،‌ ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی برای حفظ باغستان منشأ اثرات خیر شده و با ثبت ملی باغستان به حفظ آن کمک کرده است وگرنه تخریب کامل باغستان در سال‌های آینده قطعی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha