• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۸:۴۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98051608633
  • خبرنگار : 71583

خبرهایی از سینما و تئاتر

سینما

صدور پروانه نمایش چند اثر غیرسینمایی، همکاری بابک حمیدیان با بهروز شعیبی در «روز بلوا»، نشست مدیرعامل مرکز گسترش با انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، اجرای کوروش نریمانی در عمارت نوفل‌لوشاتو و ... از خبرهای امروز در حوزه سینما و تئاتر است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش آثار غیر سینمایی برای داستانی بلند «تعصب» به تهیه‌کنندگی سید جواد قاضی و کارگردانی منوچهر مصیری و داستانی بلند «حصه رحمت» به تهیه‌کنندگی مشترک مسعود طاهری و همایون علیخانی و کارگردانی مسعود طاهری و انیمیشن «کسینی» به تهیه کنندگی موسسه بردیا هنر مهرگان و کارگردانی بردیا شیروانی پروانه نمایش صادر کرد.

در این جلسه با نمایش یک عنوان فیلم کوتاه و دو عنوان مستند موافقت شد.

همچنین در جلسات اخیر شورای پروانه نمایش خانگی برای فیلم‌های سینمایی ایرانی" آهوی پیشونی سفید۳" به تهیه کنندگی و کارگردانی جواد هاشمی، " ژن خوک " به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی ،" نبات" به تهیه کنندگی هوشنگ نورالهی و کارگردانی پگاه ارضی، قانون مورفی به تهیه کنندگی مشترک محمد شایسته و رامبد جوان و کارگردانی رامبد جوان،" زندانی ها " به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی و " چهار انگشت " به تهیه کنندگی حمید پنداشته و کارگردانی حامد محمدی پروانه نمایش خانگی صادر شد.

بابک حمیدیان بازیگر «روز بلوا»ی شعیبی شد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فیلم، بابک حمیدیان به عنوان اولین بازیگر فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان انتخاب شد.

فیلم سینمایی «روز بلوا» دومین همکاری بابک حمیدیان با بهروز شعیبی است. پیش‌تر حمیدیان در فیلم سینمایی «سیانور» جلو دوربین بهروز شعیبی به ایفای نقش پرداخته بود.

 تازه‌ترین محصول‌ مرکز فیلم ‌و سریال سازمان اوج با نام «روز بلوا» فیلمبرداری خود را طی روزهای آتی آغاز خواهد کرد.

فیلمنامه «روز بلوا» را مهران کاشانی براساس طرحی از بهروز شعیبی به نگارش درآورده است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: عماد استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است. او ناگهان توسط پلیس با اتهام هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.

«روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است.

کوروش نریمانی «شپش» را به عمارت نوفل‌لوشاتو می‌برد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی عمارت نوفل‌لوشاتو، کوروش نریمانی نمایش کمدی «شپش» را از ۲۷ مرداد به تهیه‌کنندگی حمیدرضا علی‌نژاد و حضور آکادمی هنرهای اجرایی افرا به‌عنوان مجری طرح روی صحنه می‌برد.

در این نمایش سیامک صفری و هنرجویان سومین کارگاه کمدی خلاق به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

کمدی «شپش»، قصه مردی مفلوک و کارمندی دون پایه است که قصد می‌کند در زندگی پسر نابغه تازه بالغش، نقش مؤثر پدرانه‌ای داشته باشد، امّا سیر اتفاقات خیلی سطحی و کوچک، او را تا مرگ و نیستی پیش می‌برد...

نریمانی پیش‌تر «شپش» را اجرا کرده بود و در دور جدید اجراها، آن را با بازی سیامک صفری و هنرجویان سومین کارگاه کمدی خلاقش از ۲۷ مرداد در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌برد.

نمایش «برداشتن» در پردیس تئاتر سپند

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نمایش «برداشتن»، این نمایش از ۲۷ مرداد ماه، هر شب، ساعت ۲۲:۳۰، در پردیس تئاتر میزبان مخاطبان خواهد بود.

«برداشتن» اجرایی مستند و با تکیه بر تکنیک‌های رقص معاصر تولید شده است.

این نمایش که تمرینات آن که پروسه‌ای کارگاهی و یک ساله را پشت سر گذاشته است، با حضور آبان جهاندار پور و راهله تعبدی، که نویسندگان و اجراگران این نمایش خواهند بود، به روی صحنه خواهد رفت.

شهاب آگاهی پیش‌تر، نمایش های "پرومته/طاعون" ، "و/یا/پرو/مته" ، "مده آ" ، "مکبث" ، "وقتی ما مردگان برمی خیزیم" و... را در سالن های مختلف تهران روی صحنه برده و موفق به دریافت جوایز متعددی در جشنواره‌های داخلی و خارجی شده است.

در میان نمایش‌هایی که تاکنون با کارگردانی شهاب آگاهی به صحنه رفته‌اند، نمایش برداشتن ساختار متفاوتی دارد و هیچ شباهتی به آثار قبلی این کارگردان شناخته‌شده تئاتر ندارد.

عوامل این نمایش عبارتند از: امین محمدی: مدیر تولید، امیر مقتدا: کارگردان تبلیغات، را استودیو: هوبت بصری، فاطمه مقتدا: تصویرساز و صدرا صباحی: مشاور رسانه‌ای پروژه.

نشست مدیرعامل مرکز گسترش با انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر دیروز (سه‌شنبه ۱۴ مرداد) در نشستی که با حضور محمد حمیدی‌مقدم (مدیرعامل مرکز)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام و معاون مستند مرکز)، علیرضا حسینی، حامد شکیبانیا، محمد صوفی  (اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان)، مهدی شامحمدی (بازرس انجمن) و شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی مرکز) برگزار شد، چگونگی همکاری این دو مجموعه در زمینه‌ ارتقای حرفه‌ی تهیه‌کنندگی فیلم مستند، تولید و عرضه آثار مستند، جشنواره سینماحقیقت و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، حمیدی‌مقدم در سخنانی اظهار کرد: انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در کلیت صنوف، شخصیت مجزایی داشته و ضمن همراهی با مسائل مبتلابه سینما، در هیات مدیره خانه سینما هم حضور فعالی داشته است. لذا همراهی «مرکز» با این صنف برای تبیین یک هدف مشترک که گسترش سینمای مستند است، اهمیت پیدا می‌کند. فیلم مستند هسته اصلی مرکز گسترش است که آن را تعریف می‌کند و ما قطعاً با دو صنف مستند قانونی خانه سینما کارهای اصلی را پیش می‌بریم. به این معنا، «مرکز» در تعامل با انجمن صنفی کارگردانان و تهیه‌کنندگان مستند به لحاظ راهبردی و استراتژیک می‌تواند کارآمد ‌شود.

مدیرعامل جدید مرکز گسترش ادامه داد: هدف من این است که «مرکز» را از کمپانی تولید صرف خارج کرده و حمایت از تولید را در پیش بگیرم. در این وضعیت اصناف هم به بازوی محتوایی این مجموعه بدل شده و به‌واسطه مشارکت در ساخت آثار ارزشمند و عرضه گسترده‌ آن، در فرایند تولید و پخش قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم وارد چرخه‌ تولید بزرگ بشویم، باید تهیه‌کننده پرورش‌یافته‌ درجه یک به جمع ما ملحق شود. اینجا صنف تهیه‌کننده‌ها از حالت معمول خارج شده و در حوزه کارگردانی هم بهترین‌ها با همکاری انجمن صنفی کارگردانان مستند به پروژه اضافه می‌شوند تا تولید بزرگ رخ دهد.

او در این نشست تاکید کرد: مرکز گسترش یک مرکز شتاب‌دهنده‌ پروژه‌ها است و همه باید در این زمینه کمک کنند تا جریان اصلی سینمای مستند تقویت شده و در ارتباط با مخاطب قرار گیرد. هر کمکی در راستای تقویت صنف برای ما اهمیت دارد بخصوص دو صنف مستند قانونی خانه سینما که برای جامعه سینمای کشور شریف و قابل احترام هستند. سینماحقیقت هم فضای خوبی برای قدرت‌نمایی این دو صنف است.

از جمله موارد مطرح‌شده انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند در نشست با مدیرعامل مرکز گسترش می‌توان به سرفصل‌های ذیل اشاره کرد:

*مرکز گسترش با وجود تعامل با صنف، تهیه‌کننده‌محور نشد. قرار بود مستندهای الف ویژه «مرکز» حتماً تهیه‌کننده مستقل داشته باشد که در حد حرف و تعارف باقی ماند.

*اعضای صنف تهیه‌کنندگان مستند به‌زودی رده‌بندی می‌شوند تا در قالب تشکیلات کمپانی‌محور به پروژه‌های بزرگ وارد شوند.

*در فرآیند تولید مشترک بین‌المللی، پیشنهاد شد که این پروژه‌ها به اعضای انجمن تهیه‌کنندگان سپرده شود.

*انجمن صنفی تهیه‌کنندگان در حوزه پخش جهانی فیلم مستند، اعضای صاحب‌نامی دارد که در این زمینه می‌توانند مشارکت جدی با مرکز داشته باشند.

*انرژی «مرکز» باید صرف این مهم شود که چگونه می‌توان تهیه‌کننده مستند را توانمند کرد. تحت این شرایط کارگردانان مستند هم منتفع خواهند شد.

*مرکز می‌بایست پروژه‌هایی را تعریف کند که به تهیه‌کننده نیاز داشته باشد، در پیش تولید، تولید و پس تولید.

*ما باید به سمت پروژه‌های بزرگی برویم که سهم تهیه‌کننده در آن بیشتر باشد؛ پروژه‌هایی که سهم مرکز کمتر از ۵۰ درصد تولید باشد و مابقی را تهیه‌کننده تامین کند. در این شرایط انگیزه بیشتری برای تهیه‌کننده بویژه در مرحله پساتولید ایجاد می‌شود.

*در آسیب‌شناسی تولید فیلم‌های مستند نیز عنوان شد که این آثار طی چند سال اخیر بسیار شبیه به هم شدند و جسارتی در ساخت این فیلم‌ها دیده نمی‌شود. پس نیاز به جلساتی داریم تا به نقشه راه جدیدی برسیم.

*توجه به بازارهای جهانی فیلم مستند و مشارکت تهیه‌کنندگان در این مهم، به‌علاوه برگزاری ورک‌شاپ تامین سرمایه بین‌المللی، مورد درخواست هیات مدیره انجمن صنفی قرار گرفت.

*انجمن صنفی تهیه‌کنندگان ضمن پُراهمیت خواندن فرآیند انتخاب فیلم مردمی در جشنواره سینماحقیقت، برای پذیرش مجدد مسئولیت این رای‌گیری به نمایندگی از خانه سینما در سیزدهمین دوره این رویداد اعلام آمادگی کرد.

در این نشست مرتضی رزاق‌کریمی در سخنانی اظهار کرد: طی این سال‌ها با تعداد محدودی تهیه‌کننده به نسبت کارگردان‌ها در «مرکز» قرارداد بستیم. البته وقتی بودجه تولید محدود است، برای تهیه‌کننده توجیه اقتصادی ندارد، ولی ما همواره از همکاری با تهیه‌کنندگان استقبال کرده‌ایم. نگاه ما نباید انتفاع از تولید باشد و باید به توزیع و عرضه فکر کرد. این مهم با حضور تهیه‌کننده اجرایی می‌شود و یک تهیه‌کننده می‌تواند نظام تولید و عرضه را ترسیم کند که بسیار اهمیت دارد.

در این نشست درخصوص چگونگی حضور فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر هم مواردی مطرح و مقرر شد در جلسه‌ دیگری، این بحث مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.