• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98052612789
  • خبرنگار : 71191

«مسیر استرداد» را در «فرهنگ موزه» بخوانید

«مسیر استرداد» را در «فرهنگ موزه» بخوانید

شماره ۶ و ۷ دوره جدید فصلنامه الکترونیکی «فرهنگ موزه» با موضوع «مسیر استرداد» توسط موزه‌داران منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در شماره ۶ و ۷ این نشریه که برای بهار و تابستان منتشر شده، حمیدرضا حسینی «پاسدار حریم موزه‌داری» را معرفی کرده و «آلبرتو گارلاندینی» - نایب‌رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها بر «فرهنگ موزه» یادداشتی با عنوان «کارت ایکوم فراتر از یک امکان برای بازدید رایگان از موزه‌هاست» به صورت اختصاصی برای این نشریه نوشته است.

گلناز گلصباحی به بیان «معیار تعیین مالکیت حقیقی میراث تاریخی، فرهنگی، هنری اقوام و ملل» پرداخته و مجتبی عبادی‌ فتح مقاله‌ی «نقش موزه‌ها در مبارزه با نژادپرستی» نوشته «کایل مساژ» را ترجمه کرده است.

مهتاب سیدی «روش‌ها و معیارهای ارزیابی وب‌سایت موزه‌ها» را بررسی کرده و دامون منزوی یادداشتی با عنوان «موزه ملی قطر؛ روایتگر سه معجزه» نوشته است.


سارا کریمان گزارشی از «شرکت در دوازدهمین دوره آی‌تی‌سی – ایکوم (پکن)» ارائه داده و سالار رفیعیان «نگاهی به شکل‌گیری خانه - موزه خیمه شب‌بازی در تهران» داشته است.
 

رضا دبیری‌نژاد و نگار ساغریچی نیز تجربه خود از «برپایی نمایشگاه علوم در ایران عصر اسلامی» را به اشتراک گذاشته‌اند و ندا عزیزیه به بیان «سرگذشت خاموش موزه منطقه‌ای خوزستان» پرداخته است.

همچنین نگار ساغریچی «متن و حواشی نمایشگاه نقشستان بلوچ در کاخ اختصاصی نیاوران» را تحریر کرده و صفورا کلانتری به بیان «تجربه بهار در موزه منطقه‌ای جنوب شرق» پرداخته است.

رضا دبیری‌نژاد نیز در گزارشی «یاد استاد ناصر هوشمند وزیری» بنیانگذار تازه درگذشته غار موزه وزیری را گرامی داشته است.

در بخشی از یادداشت گلصباحی با موضوع «مسیر استرداد» آمده است: «سالی که گذشت سال طرح دعوی و مناقشات جدی بر سر مالکیت آثار و اموال فرهنگی، فراگیر و رسانه‌ای شدن این موضوع و حمایت از معترضان در سطح وسیع بین‌المللی در کنار درخواست عودت آثار تاریخی به موطن اصلی آن‌ها در جهان بود. بسیاری از کشورهای مطرح جهان در حیطه موزه و موزه‌داری مانند فرانسه با موزه لوور، انگلستان با بریتیش میوزیوم و موزه ویکتوریا و آلبرت، ایالات متحده با موسسه متروپولیتن یا اسمیتسونین و برخی موزه‌های آلمان یا استرالیا، با اتهاماتی از قبیل چپاول و غارت آثار ملل دیگر یا اقوام و مردمان بومی کشورهای خود روبه رو هستند.»

برای مطالعه این شماره از نشریه الکترونیکی «فرهنگ موزه» روی این لینک کلیک کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha