• سه‌شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98062612372
  • منبع : نمایندگی قزوین

بومی‌سازی سند تحول بنیادین و توجیه معلمان موجب اثرگذاری بهتر سند می‌شود

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان قزوین گفت: به نظر می‌رسد پارامترهای قیاسی موجود در سنجش میزان کارآمدی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضعیف است و اگر محتوای برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر این سند به‌صورت کامل بومی‌سازی شود و مخاطبین مورد خطاب قرار بگیرند، شاهد اثرگذاری بهتر اهداف سند در فضای تعلیم و تربیت خواهیم بود.

حجت‌الاسلام مهدی محمودی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدی وزارت آموزش‌وپرورش سند تحول بنیادین است که این منظومه توسط اتحادیه دانش‌آموزی به‌عنوان نهاد انقلابی مستقل نیز موردتوجه قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین دارای پشتوانه فکری و مهارتی خوبی است، گفت: اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت این سند بی‌شک نمی‌تواند بی‌اثر باشد با این حال باید پذیرفت کار تربیتی کار سختی است که باید مستمر باشد و گاه در طولانی‌مدت جواب می‌دهد.

این فعال حوزه دانش‌آموزی بیان کرد: براساس ارزیابی‌های موجود سنجش‌ها زیاد دقیق نیست و نمی‌توان گفت که برای مثال یک دانش‌آموز بعد از اجرای مفادی از سند، چه میزان پیشرفت کرده؟ آیا میزان نتیجه‌گیری در یک دانش‌آموز با دیگر دانش‌آموز یکی است یا خیر؟ آیا سطح رسیدن دانش‌آموز به یک ساحت قابل‌سنجش هست یا خیر.

حجت‌الاسلام محمودی افزود: به نظر می‌رسد پارامترهای قیاسی موجود در سنجش میزان کارآمدی و اجرای سند تحول ضعیف است و اگر محتوای برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر این سند به‌صورت کامل بومی‌سازی شود و مخاطبین مورد خطاب قرار بگیرند، شاهد اثرگذاری بهتر اهداف سند در فضای تعلیم و تربیت خواهیم بود.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان قزوین تصریح کرد: نتیجه کار تربیتی را نمی‌توان در کوتاه‌مدت دید چرا که زمان می‌خواهد و با مقیاس‌های فاصله‌ای می‌توان نتایج نوع مدیریت و برنامه‌ریزی‌ها را مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه در محیط مدرسه معلمان اثرگذارترین قشر بر رفتار دانش‌آموزان هستند، تأکید کرد: اگر کسانی چون مدیران و معاونان و معلمان که به‌عنوان شبکه پشتیبان محسوب می‌شوند نسبت به این سند اشراف داشته باشند مطمئناً می‌توان شاهد اثرگذاری خوب سند در مدارس بود.

حجت‌الاسلام مهدوی عنوان کرد: متأسفانه شاهد هستیم بنا به دلایل مختلف چون مباحث اقتصادی و معیشتی، وجود آسیب‌های اجتماعی و برخی رویکردهای سیاسی، برخی از دست‌اندرکاران حوزه آموزش‌وپرورش رویکردی بدین معنا ندارند و تصور می‌کنند سند شدنی و اثرگذار نیست.

وی با تأکید بر اینکه مسلماً اگر همه همراه شوند و آسیب‌شناسی لازم از این‌گونه مباحث صورت بگیرد سند تحول بنیادین خیلی اثرگذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر مباحث مربوط به سند تحول بنیادین به‌خوبی توجیه شود بی‌شک شاهد اثرگذاری و توفیق آن هستیم چرا که عدم توجیه دقیق در این حوزه باعث می‌شود که معلمان و مدیران به‌سختی با سند همراهی کنند.

دوست داریم نتایج فعالیت‌هایمان زودبازده باشد 

این فعال حوزه تربیتی ادامه داد: یکی از اشکالات ما این است که دوست داریم نتایج فعالیت‌هایمان زودبازده باشد و سریع نتیجه دهی کار برایمان ملاک می‌شود لذا به دلیل نتیجه گرا بودن، اگر پروژه‌ای طولانی و خارج از محدوده ما باشد احساس می‌کنیم فعالیت ما اثرگذار نیست.

وی یادآور شد: آسیب‌شناسی در این حوزه بسیار مهم است چرا که خیلی از دبیران خواهان تحقق مفاد این سند هستند و رسالت خود را در این راستا تعریف می‌کنند اما برخی آسیب‌های موجود در فضای تعلیم و تربیت و عدم توجیه لازم موجب کم‌رنگ شدن این رسالت شده است.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان قزوین بابیان اینکه متأسفانه دوره‌های ضمن خدمت و آموزشی در حوزه سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش کم است، خاطرنشان کرد: با توجیه فعالان حوزه آموزش‌وپرورش به‌طور حتم آن‌ها به‌خوبی با سند همراهی می‌کنند چرا که بسیاری مشتاق هستند در این راستا گام بردارند و نتایج و اهداف این سند محقق شود.

«لشگر مهربانی» و «همکلاسی آسمانی» در انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان استان قزوین

وی با اشاره به برنامه‌های محوری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان قزوین افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه که در موازات با محورهای سند تحول بنیادین است برنامه‌ای «لشگر مهربانی» است که در آن موضوع الگوی تعالی دختران موردتوجه قرار می‌گیرد؛ این کار عمیق تربیتی توسط شبکه پشتیبان و مربیان اتحادیه پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام محمودی بابیان اینکه در حوزه پسران طرح «همکلاسی آسمانی» در حوزه شهدا انجام می‌شود، عنوان کرد: دختران عضو اتحادیه دانش‌آموزی نیز در طرح «لشگر مهربانی» پیگیر زنان فعال در طول انقلاب اسلامی می‌شوند و با سیره پژوهی در زندگی مادران، همسران و دختران شهدا و زنان مجاهد استان که در پیگیری اهداف انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی داشتند در عرصه بنیادی و جریان سازی ورود جدی پیدا می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: سیر تربیتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان قزوین از سال هفتم و هشتم برای دانش‌آموزان شکل می‌گیرد، بدین‌صورت که از سال هفتم بحث عضوگیری صورت می‌گیرد و از سال هشتم وارد این منظومه تربیتی شده و در سال نهم، دهم و یازدهم ساحت‌های مختلف سند تحول برای آن‌ها برنامه‌ریزی، اجرا و عملیاتی می‌شود.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان قزوین یادآور شد: در برنامه‌های نیروسازی این اتحادیه براساس منظومه فکری و تربیتی سند تحول بنیادین دانش‌آموزان در مدارس خود فعال هستند برای مثال در دهه فجر شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی هستیم.

وی افزود: اجرای تئاتر، سرود، هنرهای آوایی، برنامه‌های صبحگاه و ظهرگاه، ویژه‌برنامه‌های روزهای ملی و دینی و انقلابی توسط دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌شده و دیگر دانش‌آموزان مخاطب این برنامه‌ها می‌شوند.

حجت‌الاسلام مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: پیگیری این برنامه‌ها موجب می‌شود تا دانش‌آموزان به‌صورت عملیاتی در سطح مدارس نقش‌آفرینی و در جنبه‌های مختلف نیروسازی، شبکه‌سازی و جریان سازی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.