• چهارشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98070302283
  • منبع : نمایندگی همدان

پل‌های میلیونی غیرمکانیزه

پل عابر پیاده

وجود پل‌های عابر پیاده در خیابان‌ها اطمینان خاطری هم برای عابرین پیاده و هم برای رانندگان به وجود می‌آورد اما با وجود این مسأله، شاهد عدم استقبال مردم از این معابر امن عبور و مرور هستیم.

به گزارش ایسنا، سالانه پل‌های عابر پیاده با هزینه های میلیونی برای ایجاد معبر امن عبور و مرور عابرین پیاده از عرض خیابان‌ها ساخته می‌شود اما در عمل شاهد بلااستفاده بودن این پل‌ها هستیم.

با رشد روزافزون جمعیت و شمار خودروها در سطح شهرها، برای افزایش ایمنی عابرین همچنین جلوگیری از بروز مشکلات عبور و مرور خودروها باید فرهنگ استفاده از پل‌های عابرپیاده در میان مردم نهادینه شود اما یکی از دلایل اصلی عدم استقبال شهروندان از پل‌ها نبود پله‌های برقی فعال یا آسانسور برای سهولت تردد افراد است که مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده در تمام سطح شهر یکی از ضرورت‌های امروز مدیریت شهری به شمار می‌رود.

براساس گزارشهای واصله از سوی شهروندان و بازدیدهای میدانی خبرنگار ایسنا از پل‌های عابرپیاده نقاط پرتردد شهر در کمال ناباوری با پل‌های عابر پیاده به ظاهر مکانیزه‌ای بودیم که از مکانیزاسیون فقط نامش را یدک می‌کشند.

سرتاسر بلوار بعثت همدان یعنی از پل عابر پیاده جانبازان تا سعیدیه به عنوان یکی از نقاط پرتردد خودروها آن هم با سرعت بالاست و پل‌های عابر پیاده زیادی دارد اما آنچه باعث عدم استفاده از این پل‌ها توسط عابران پیاده شده نبود پلی کاملا مکانیزه است به‌طوریکه وقتی شهروندان برای عبور از عرض این معابر به پل‌ها مراجعه می‌کنند می‌بینند یا پله برقی فعال نیست یا آسانسور کار نمی‌کند!

این تنها بخشی از قصه نابسامان پل های همدان است که ایسنا و سایر رسانه‌ها بارها به موضوع پله‌های برقی و آسانسورهای پل‌های عابرپیاده شهر همدان پرداخته‌اند اما مسئولان مدیریت شهری هیچ اقدام مؤثری در این زمینه نداشته اند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان اردیبهشت امسال در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان که پیرامون بررسی وضعیت پل‌های عابر پیاده تشکیل شده بود، با اشاره به اینکه پل عابر پیاده از مباحث دامنه داری بود که دوره چهارم شورا مصوبه‌ای مبنی بر مکانیزه کردن آن داشتیم، گفت: با وجود اینکه پل‌های عابر پیاده مکانیزه در شهر همدان توسعه یافته اما هنوز فرهنگسازی مناسب در استفاده از آن صورت نگرفته و همین امر باعث شده بازدهی خوبی را شاهد نباشیم.

کامران گردان دوربین‌های پایش شهری را راهکاری منطقی برای جلوگیری از تخریب اموال عمومی عنوان کرد و افزود: مباحث پل‌های عابر پیاده و نصب دوربین مدار بسته برای جلوگیری از تخریب این امکانات و تجهیزات و نیز فرهنگسازی مهمترین مقوله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین احسان صباغی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری همدان در تاریخ 12 اردیبهشت امسال با اشاره به اینکه آسانسور پل عابر پیاده واقع در تقاطع سعیدیه تا چند روز دیگر درست می‌شود و قابل استفاده است، اظهار کرد: آسانسور مقابل استانداری خراب نیست و شاید به علت درستکاری بچه‌ها ایراد پیدا کرده است و اگر پله‌برقی هم برخی اوقات کار نمی‌کند امکان دارد بچه‌ها چیزی مابین دندانه‌های پله‌برقی انداخته باشند که با نوسان برق در آسانسور یا پله برقی برای ایمنی شهروندان این امکانات موقت خاموش می‌شود.

این اظهارات مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری همدان درحالیست که تمامی پل‌های عابر پیاده مکانیزه همدان از دسترس خارج شده‌اند و در واقع غیرمکانیزه اند. با توجه به اظهارات مسئولان شهری، خبرنگار ایسنا با وجود اینکه بارها در این زمینه خبر و گزارش تهیه کرده، مجدداً پیگیری پل‌های عابر پیاده همدان را از سرگرفت.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری همدان امروز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از 22 پل موجود در شهر همدان 14 پل مکانیزه است، اظهار کرد: در حال حاضر در 14 پل مکانیزه شهر آسانسور و پله‌برقی با هزینه‌های بالایی برای رفاه شهروندان نصب شده است.

احسان صباغی ادامه داد: همچنین تا پایان سالجاری 6 پل عابر پیاده در حال ساخت به بهره‌برداری خواهد رسید که با احداث این پل‌ها، تعداد پل‌های عابر پیاده همدان به 28 پل خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پل‌های عابر پیاده تجهیزاتی است که در اختیار عموم قرار دارد، تصریح کرد: متأسفانه تعداد اندکی از شهروندان به این تجهیزات آسیب می‌زنند و از طرفی سرقت از پله‌برقی و آسانسورها نیز در شهر همدان وجود دارد.

صباغی با اشاره به اینکه سنسورهای آسانسورها و پله‌برقی پل‌ها وسیله بازی کودکان شده است، ادامه داد: این سنسورها برای مواقعی است که اگر شهروندی دچار مشکل شد بتواند با تکنسین‌های سازمان ارتباط برقرار کند.

وی با تأکید بر اینکه قطعات آسانسور و پله‌های برقی پل‌ها خارجی هستند و خریداری این قطعات مشکل است، از شهروندان همدانی خواست در صورت مشاهده افرادی که به پل‌ها آسیب می‌زنند با پلیس یا 137 تماس بگیرند و تصریح کرد: شهروندان درصورت بروز هرگونه مشکل با شماره 137 تماس بگیرند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری همدان درباره اینکه پل‌های عابرپیاده شهر همدان  فقط از یک طرف پله برقی دارند، یادآور شد: 3 پل عابر پیاده همدان در مسیر رفت و برگشت مکانیزه هستند اما باز هم استقبال مردم کم است.

وی با بیان اینکه اگر پل ها درست استفاده شوند و مورد سرقت قرار نگیرند، مدت زیادی از پل‌ها استفاده می‌شود، افزود: در پل‌هایی که پله‌های آنها به صورت مارپیچ بوده اگرچه تردد نسبت به پله‌های معمولی سخت تر است اما به علت اینکه پیاده رو جوابگو نبوده اینگونه طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری همدان درباره جانمایی پل‌های عابر پیاده، عنوان کرد: با توجه به گزارشات موجود از تعداد تصادفات و ترددهای عرضی خیابانها، پل‌های عابر پیاده در معابر جانمایی و طراحی می‌شود.

گزارش از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.