• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98070704708
  • خبرنگار : 50165

/به مناسبت هفتم مهر، روز آتش‌نشان/

خلیل‌هایی که آتش را گلستان می‌کنند

خلیل‌هایی که آتش را گلستان می‌کنند

ایسنا/زنجان هفتم مهر، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شده است.

به گزارش ایسنا، وقتی می‌خواهند از دو چیز متضاد یاد کنند، می‌گویند مثل آب و آتش است ولی کسانی هستند که شجاعت آنان، آتش سرکش را رام آب می‌کند، وقتی اسم‌شان به میان می‌آید همه قریب به اتفاق یاد ماشین قرمز آژیردار، لباس‌های قرمز و زرد ضخیم با نوارهای براق، کلاه‌های بزرگ، دستکش‌ها و چکمه‌های زمخت می‌افتند.

وقتی آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، وقتی سر پسرک بازیگوش همسایه میان نرده‌ها گیر می‌کند، وقتی ماری در سبد پیک‌نیک پیدا می‌شود، وقتی گربه وارد کانال کولر می‌شود، وقتی داخل آسانسور گیر می‌کنیم، وقتی، وقتی، وقتی ... در صورت بروز این موارد اولین چیزی که به یادمان می‌آید، آتش‌نشان و شماره تماس 125 است.

اگر از بچه‌ای بخواهید یک آتش‌نشان را برای شما نقاشی کند به احتمال قوی یک فرد بلند قامت با لباس‌های فرم آتش‌نشانی نقاشی می‌کند و همه این بچه‌ها آتش‌نشان‌ها را انسان‌هایی مهربان و شجاع معرفی می‌کنند و همیشه لبخندی را برای آنان متصور هستند.

هفتم مهر؛ روز فرشته‌های مبارز با آتش

هفتم مهرماه روزی است که به بهانه رشادت‌های آتش‌نشانان، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شده است. سال 1359 درست در همین روز بود که پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق، آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند اما این بار آتش تنها دشمن آن‌ها نبود، بلکه در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شدند.

حدود 20 سال پس از این اتفاق یعنی در سال 79 ستاد هماهنگی امور ایمنی آتش‌نشانی کشور پیشنهاد داد تا به بهانه این اتفاق، هفتم مهرماه به‌عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تصویب کرد.

جنگ آتش‌نشانان با آتش تمامی ندارد و آن‌ها وقتی در ایستگاه صدای آژیر را بشنوند لحظه‌ای را برای رسیدن به محل حادثه تلف نمی‌کنند تا هر چه زودتر برای نجات جان و مال مردم دل به حادثه بزنند. رشادت‌های آتش‌نشانان داستان‌های فراوانی دارد که خط بسیاری از این داستان‌ها را ایثار و از خودگذشتگی تشکیل می‌دهد.

یکی از این داستان‌هایی که هنوز در یاد و خاطره‌ها پررنگ است و آدم‌هایی به سن و سال من به خوبی آن را به یاد می‌آورند حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو است، صبح 30 دی‌ماه سال 1395خبر حریق ساختمان پلاسکو تهران، سراسر ایران را درنوردید و همه ایران، چشم و گوش شده بودند و اخبار لحظه به لحظه این آتش عظیم را پیگیری می‌کرند.

استان زنجان در این روز پراندوه میزبان محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و با وجود جلسات پی ‌در پی و برنامه فشرده‌ای که پیش‌بینی شده بود از وزیر گرفته تا استاندار و خبرنگار و همه افرادی که در جلسات حضور داشتند، همه در اولین فرصت، پیگیر اخبار حادثه پلاسکو بودند. 16 فرشته مبارز با آتش در حادثه پلاسکو به آسمان پرکشیدند ولی مظلومیت آنان سبب شد که دوباره جایگاه آتش‌نشانان و ملزومات به‌روز مورد نیاز آنان دوباره مورد توجه قرار گیرد.

بنا به اعلام روابط‌عمومی سازمان آتش‌نشانی زنجان، 117 آتش‌نشان در شهر زنجان فعالیت می‌کنند که در این سال‌ها همه شهر شاهد رشادت‌ها و از خود گذشتگی آنان در زمینه‌های مختلف هستند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هفتم مهر، روز آتش‌نشانی و ایمنی را به دلیران آب و آتش، خلیل‌هایی که آتش سوزان را به گلستان تبدیل می‌کنند، تبریک می‌‎گوید.

یادداشت از: پریسا یوسفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha