• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98070907071
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون فرهنگی شهردار اصفهان:

در دیپلماسی فرهنگی متوقف به اصفهان نشده‌ایم

در دیپلماسی فرهنگی متوقف به اصفهان نشده‌ایم

ایسنا/اصفهان رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در دیپلماسی فرهنگی متوقف به اصفهان نشده‌ایم، چراکه فرهنگ منحصر به مرزهای جغرافیایی و قراردادی نیست و چاره‌ای نداریم که پای خود را از اصفهان فراتر بگذاریم.

به گزارش ایسنا، محمد عیدی در نشست خبری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که صبح امروز(سه‌شنبه) در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تا پیش از سال ۹۶ در شهرداری یک معاونت فرهنگی وجود داشت، یک سازمان فرهنگی‌، تفریحی با کارکرد تخصصی و یک سازمان ورزش که معمولا وظیفه توسعه ورزش همگانی را بر دوش می کشید. امور مناطق نیز در سال ۹۵_۹۶ شکل گرفت و همه مناطق شهرداری اصفهان موظف شدند که هر یک جداگانه واجد معاونت فرهنگی باشند.

وی ادامه داد: بعد از اجرای چارت منطبق بر حکم وزارت کشور در سال ۹۶، این ساختارها به هم ریخت و سازمان حجیم فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به وجود آمد. چارتی که هنوز هم اساسنامه ندارد و ما نمی‌دانیم شامل ماده ۵۴ هستیم یا ۸۴، اما امیدواریم به همت کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر و شهرداری اصفهان این مشکل حل شود.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، دومین مشکل این سازمان را کاهش بودجه آن دانست و اظهار کرد: مشکل اقتصادی گریبانگیر کل کشور است و شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی آن نیز از این مشکل بی نصیب نیست. بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی در سال ۹۵، ۱۱ میلیارد تومان بود، سال ۹۶ نیز این سازمان نزدیک به ۱۴ میلیارد بودجه داشت، اما در سال ۹۷ بودجه آن به حدود ۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و در سال جاری به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون رسیده است. همچنین افزایش چهارتا پنج برابر هزینه‌ها را داشته‌ایم.

عیدی تصریح کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان باید رویکردهای سیاستگذار، اعم از برنامه‌های شهردار و شورای شهر را نیز در راستای رسیدن به شهر فرهنگی محقق کند و این شهر فرهنگی لزوما به معنی شهری پر از فعالیت فرهنگی نیست بلکه شهری است که در آن بین انسان و شهر با سه شاخص زیست‌پذیری، معناگرایی و انسان‌محوری، موازنه برقرار باشد.

وی یادآور شد: منظور از انسان‌محوری، نه رویکرد اومانیستی‌ است و نه اگزیستانسیالیستی، بلکه به معنی شهری است که پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، چرا که اگر شهر به انسان احترام گذاشت، انسان نیز به شهر احترام می‌گذارد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم میزان مشارکت ‌جویی اجتماعی را در شهر بالا ببریم و تفاهم‌نامه‌هایی را با اداره کل ارشاد، حوزه هنری، آموزش و پرورش و حتی وزارت خارجه امضا کردیم تا با آن‌ها به نوعی توافق و اجماع بر سر اهداف فرهنگی و برای تحقق بهزیستی فرهنگی برسیم و از خلال آن نشاط فرهنگی ایجاد شود.

وی نشاط فرهنگی را نه به معنی اجرای کنسرت بلکه به معنی این دانست که سطح مشارکت جویی اجتماعی به حدی بالا برود که شهروند مولد فرهنگ باشد، نه صرفا مصرف‌کننده آن.
 

عیدی تاکید کرد: ۵۳ درصد از کل برنامه‌های این سازمان مشارکتی بوده و طرف‌ها در حدود ۷۰۰ میلیون با بخش‌های مختلف سازمان مشارکت داشته‌اند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان تقویت خلاقیت فرهنگی از نگاه اجتماعی را یکی دیگر از وظایف سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برشمرد و گفت: به این واسطه کوشیدیم برای انگیزش ورود شهروندان در فرایند تولید فرهنگ در حوزه اقتصاد فرهنگ کارهایی را انجام دهیم، چرا که مزیت ما انگشت گذاشتن بر اقتصاد فرهنگ است و از این طریق می‌توانیم ارزش‌های ایران را به جهان صادر کنیم.

عیدی، برای رسیدن به بحث مردم سالاری فرهنگی احترام به تنوع و تکثر را ضروری دانست و اظهار کرد: اصفهان بسترساز تنوع است و لازم است که حق تصمیم گیری شهروندان را در آن رعایت کنیم تا آن‌ها بتوانند در کمترین زمان و مسافت به خدمات فرهنگی دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تصدی‌گری را در فرایندی تدریجی کاهش دهیم و مسئولیت‌های اجتماعی را که مولفه مردم سالاری فرهنگی برای رشد مطالبه‌گری است، تقویت کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برنامه‌های عرصه محور به گسترش سطح نفوذ در بین مخاطبان کمک می‌کند و پشتوانه نظری هم دارد، چرا که در دنیای امروز برنامه‌ها باید به استقبال مخاطب بروند و اگر منتظر استقبال مخاطب بمانند شکست می‌خورند. خوشبختانه برنامه محله عمودی توانست در این زمینه موفق باشد.

عیدی، حفظ امنیت فرهنگی را لازمه جهان پر و صدای امروز دانست و ادامه داد: برای رسیدن به این مهم مدل هسته_ پیرامون را انتخاب کرده‌ایم که با بوم ما مطابقت بیشتری دارد تا بتوانیم ضمن حفظ ارزش های ثابت با خود و جهان پیرامونمان به گفتگو بنشینیم و انعطاف لازم را نیز در صورت داشته باشیم.

وی یادآور شد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از سال ۸۲ وارد فاز برنامه ریزی براساس اهداف راهبردی شده و هر دوره بنا به تناسب مخاطب و تقاضا و سلایق، برنامه‌های راهبردی خود را اصلاح کرده است. برای ساختار جدید نیز باید برنامه‌ای نوشته می‌شد که طبق دستور سیاست‌گذار برای تحقق شهروندی فرهنگی تلاش کند. این مدلی است که تنها شهر اصفهان در کشور ارائه کرده و نمونه دیگری ندارد، اما سایر شهرها نیز به آن اقبال نشان داده‌اند و در مجمع کلان‌شهرها پیرامون آن مشاوره می‌گیرند.

عیدی با اشاره اینکه در دیپلماسی فرهنگی متوقف به اصفهان نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: می‌دانیم و می‌دانید که فرهنگ منحصر به مرزهای جغرافیایی و قراردادی نیست و چاره‌ای نداریم که پای خود را از اصفهان فراتر بگذاریم. برای حل مسائل شهرستان‌ها باید در مرکز اشاعه آن‌ها را حل کنیم تا در اصفهان سر ریز نشود و این نیاز به فعالیت کنش‌گران در فرایندی تعاملی دارد. از تجارب کلان‌شهرها نیز در موضوعات مختلف بهره خواهیم برد که نمونه آن برگزاری جلسه کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرها در اصفهان بود و دو روز دیگر نیز میزبان مجمع کارآفرینی گردشگری کلان‌شهرها در اصفهان خواهیم بود.

وی افزود: ۲۴۱ مسئله شهری را شناسایی کرده‌ایم  که مسئله اصفهان است و با شهرداران مناطق جلساتی برگزار کردیم تا به اجماعی درباره تعریف‌های مختلف از مسائلی مثل اعتیاد و ... برسیم. در نهایت ۲۴۷ مرکز مکلف به پیاده‌سازی برنامه‌هایی در راستای حل این مسائل شدند.

پس از ایراد این سخنان، نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید و معاون فرهنگی شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت خانه جوان، خانه همایی، خانه امیرقلی امینی و تالار هنر اصفهان گفت: هر یک از مراکز سازمان، بین ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه دارد و اکنون دارای ساختمان‌های خسته‌ای است. باور نمی‌کردیم که خانه جوان شکاف بردارد اما این اتفاق افتاده و در پی این هستیم که بودجه‌ای را از محل دیگری در منطقه تامین کنیم و امیدواریم که هر چه زودتر این جابجایی بودجه صورت بگیرد تا جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته شود.

عیدی ادامه داد: خانه همایی جزو مایملک شهرداری اصفهان نیست و به فرهنگستان زبان و ادب فارسی
هبه شده بنابراین تصمیم گیرنده آن غلامعلی حداد عادل است. دختر آقای همایی تصمیم داشت که خانواده استاد در امر اداره خانه مشارکت داشته باشند و قرار بود اساسنامه‌ای نیز بر همین سیاق نوشته شود.

وی افزود: به تازگی جلسه‌ای با حضور شهردار اصفهان، رئیس فرهنگستان و دختر آقای همایی برگزار شده و اساسنامه نیز تنظیم شده. ما منتظر امضای آن هستیم تا با رویکردِ جدید، کارِ خانه شعر و ادب فارسی را دنبال کنیم. ضمن اینکه تمام آثار استاد همایی نیز نزد دختر اوست و قرار است موزه‌ای در این خانه برای به نمایش گذاشتن آثار استاد داشته باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خانه امیرقلی امینی مثل خانه همایی، هویت شهر اصفهان است و به جد پیگیر مرمت آن هستیم. باید بهره‌بردار را راضی کنیم که از این مکان بیرون برود و به شکلی این کار را انجام بدهیم که فعالیت آن منقطع نشود. این خانه باید در سیکلی هدفمند در خدمت اهداف فرهنگی قرار بگیرد و دوبار درباره آن نامه نوشته و مشغول بررسی آن هستیم تا به زودی مرمت و موزه‌ای نیز ویژه نمایش آثار امیرقلی امینی در آن ایجاد شود.

عیدی درباره وضعیت نامشخص تالار هنر اصفهان گفت: تالار هنر اصفهان در زمان شهرداری مهندس جوادی ساخته شده و حدود ۱۸ سال از ساخت آن می‌گذرد. این سالن ابتدا کارکرد سینمایی داشت و عمق صحنه اجازه اجرای تئاتر را در آن داده بود. در این سال‌ها سالن بلک باکسی نیز به آن اضافه شده بود که استاندارد نبود و ما چاره‌ای جز مرمت آن نداشتیم. 

وی یادآور شد: به هنرمندان اعلام کردیم که ممکن است مدتی با مشکل مواجه شوند اما در نهایت فضای آن‌ها توسعه پیدا می‌کند، بنابراین باید کمی حوصله کنند تا عملیات مرمت به اتمام برسد. 

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: برای تعمیر و تجهیز تالار هنر رقم پنج میلیاردی در بودجه دیده شده بود اما کارشناسان آن را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که با مبلغ یک میلیارد و نیم نیز می‌توان همان تعمیرات لازم را در تالار هنر انجام داد. در طرح تفصیلی این تالار چند مورد دیگر اضافه شد و در نهایت بین دو تا دو و نیم میلیارد برای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: آقای مظفر در تلاش است که امسال این سالن را تکمیل کند و امیدواریم این اتفاق رخ بدهد. ضمن اینکه طی این مدت کارهایی که در سالن فرشچیان و کوثر روی صحنه می‌رود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

عیدی درباره ساخت سالن تئاتر شهر گفت: در پی ساخت سالن تئاتر شهر در فضای پشت سینما سپاهان هستیم که طراحی آن انجام شده است. بحث بر سر این بود که برداشت‌های دیگری نیز بتوان از آن کرد و ما بر اینکه محوریت این مکان بر تئاتر باشد تاکید کرده‌ایم. در حال حاضر فضای پردیس هنر نیز برای اجراهای خیابانی قابل استفاده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سال ۹۷ درگیر اجرای این جشنواره بود و تلاش کرد جنبه اصفهانی آن را تقویت کند اما امسال نیز گام‌هایی برداشته شد که قابل دفاع بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: گفته شد که جشنواره سی و دوم نزدیک به ۷۰ میلیون فروش بلیت داشته اما برای کسی که از زاویه اقتصاد فرهنگی به مسئله نگاه می‌کند میزان فروش مطرح نیست چون ما در مسیری درست گام برداشته‌ایم و سینما را در سبد فرهنگی خانوار قرار داده‌ایم. این نشان می‌دهد که ما بیننده واقعی داشته‌ایم و این با مخاطب حداکثری‌ای که فقط سالن را پر کرده و توهم استقبال ایجاد کرده باشد تفاوت دارد.

 معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به هزینه برگزاری این جشنواره در سال جاری گفت: در این جشنواره سه میلیارد آورده شهرداری اصفهان و سه میلیارد آورده فارابی بود و شهرداری اصفهان بر نرخ مصوب پافشاری کرد و بر آن نیافزود که به
نظرم کار درستی بود؛ چرا که هر جشنواره‌ای باید بسترساز ظرفیتی در حوزه اقتصاد فرهنگی باشد و  نه تنها باید بتواند هزینه خودش را تامین کند بلکه باید بتواند ارزش افزوده هم ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم اگر می‌توانستیم مثل جشنواره‌های فیلم کودک دنیا با این جشنواره برخورد کنیم تا الان باید اصفهان پایتخت فیلم کودک و نوجوان در خاورمیانه می‌شد و زنجیره‌ای ایجاد می‌کرد که سینماگران ما حول محور آن در یک چرخه اقتصادی امرار معاش کنند.

عیدی ادامه داد: در سال جاری با تیم برگزار کننده دوره سی و دوم این جشنواره وارد گفتگو شدم و نگاه آن‌ها نیز رفتن به همین سمت بود.

وی افزود: اگر در این ۳۲ دوره جشنواره در مسیر طبیعی خود پیش می‌رفت نه تنها لازم نبود فارابی و شهرداری اصفهان برای آن هزینه کنند بلکه خود نیز خلق ثروت می‌کرد. امیدوارم که  این جشنواره در مسیر طبیعی خودش پیش برود تا بتواند واجد خلق ارزش شود.

در پایان این نشست خبری، ضمن گرامیداشت زادروز تولد عباس فلاح، عکاس پیشکسوت اصفهان از نمایندگان رسانه‌های اصفهان نیز تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha