• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98071309520
  • خبرنگار : 50210

در گفت‌وگو با مدیرکل دفتر اجتماعی استان مرکزی عنوان شد

از روستاهایی که به ازدواج روی خوش نشان نمی‌دهند تا کودک همسری غیرقابل کتمان

از روستاهایی که به ازدواج روی خوش نشان نمی‌دهند تا کودک همسری غیرقابل کتمان

ایسنا/مرکزی مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه کل آمار ازدواج در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۳ درصد کاهش یافته گفت: در مناطق شهری با افزایش ۲.۴ درصدی و در مناطق روستایی با کاهش ۲۲ درصدی این آمار روبرو هستیم.

سید احمد سجادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص چهار واقعه حیاتی استان مرکزی در ۵ ماهه نخست سال جاری بیان کرد: در بازه زمانی مذکور میزان ولادت در استان، ۶ هزار و ۶۷۴ واقعه بوده که از این میزان ۵ هزار و ۵۵۵ مورد در مناطق شهری و هزار و ۱۱۹ مورد در مناطق روستایی بوده است.

وی تعداد پسران متولد شده در ۵ ماهه نخست سال جاری را ۳ هزار و ۴۷۲ نفر و تعداد دختران را سه هزار و ۲۰۲ نفر عنوان کرد و با اشاره به کاهش ۱۷.۴ درصدی ولادت در ۵ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزود: ولادت در مناطق شهری ۱۷ درصد و در مناطق روستایی ۲۰ درصد کاهش داشته و علت کاهش ولادت در مناطق روستایی، افزایش سن جمعیت و مهاجرت جوانان است.

سجادی در خصوص واقعه فوت گفت: از ابتدای سال تا پایان مردادماه سه هزار و ۲۰۰ واقعه فوت ثبت شده که هزار و ۹۷۳ مورد در مناطق شهری و هزار و ۲۲۷ مورد در مناطق روستایی بوده و از کل متوفیان هزار و ۸۵۵ نفر مرد و هزار و ۳۴۵ نفر زن بوده‌اند.

وی گفت: به صورت میانگین ماهانه هزار و ۳۳۴.۸ نفر، هر هفته ۳۰۱.۴ نفر و روزانه ۴۳ نفر در استان متولد می‌شوند و در حوزه وفات نیز ماهانه ۶۴۰ نفر، هفتگی ۱۴۴.۵ نفر و روزانه ۲۰.۶۵ نفر فوت گزارش شده است که در واقع معادل نیمی از واقعه های ولادت است.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه در بازه زمانی مذکور نسبت به سال گذشته ۱.۷ درصد کاهش وفات به ثبت رسیده است که این کاهش در مناطق شهری ۰.۵ درصد و در مناطق روستایی ۵ درصد بوده است، در خصوص ثبت واقعه ازدواج در استان مرکزی اظهار کرد: کل ازدواج ثبت شده در استان در ۵ ماهه نخست سال جاری، سه هزار و ۷۷۱ مورد بوده است که سه هزار و ۴۴۹ ازدواج در مناطق شهری و ۳۲۲ در مناطق روستایی انجام شده است.

وی این آمار را حاکی از نامطلوب بودن آمار ازدواج در روستاها و مهاجرت جوانان از روستاها دانست و با بیان اینکه کل آمار ازدواج در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۳ درصد کاهش یافته گفت: در مناطق شهری با افزایش ۲.۴ درصدی و در مناطق روستایی با کاهش ۲۲ درصدی این آمار روبرو هستیم.

ناکامی سیاست مهاجرت معکوس در سایه خشکسالی ها

سجادی تصریح کرد: شرایط روستاها نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های حوزه روستایی با موفقیت لازم همراه نبوده است، از طرفی خشکسالی‌ها مهاجرت را رقم زده و در سیاست مهاجرت معکوس اهداف موردنظر به تحقق نزدیک نشده است.

وی طلاق ثبت شده در سال جاری را هزار و ۱۱۴ مورد دانست و با اشاره به افزایش ۸.۹ درصدی طلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۰ هزار و ۲۳ مورد بوده است، گفت: طلاق در مناطق شهری ۱۲.۳ درصد و در مناطق روستایی ۲۶ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی تاکید کرد: میزان طلاق ثبت شده و افزایش این واقعه، ازدواج‌های سال گذشته را نیز شامل می شود و دراین رابطه نمی‌توان با کاهش ازدواج ثبت شده در سال گذشته ارتباط معناداری برقرار کرد، بلکه باید موضوع افت ازدواج واکاوی و علت‌یابی شود.

پیشتازی استان مرکزی در نرخ ناباروری

وی عمده دلیل طلاق در استان مرکزی را مرتبط با مسائل فرهنگی، اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی و حتی میانگین نرخ ناباروری استان دانست و گفت: میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد و در کشور ۲۲ درصد است، اما این نرخ در استان مرکزی به ۲۵ درصد کل ازدواج‌ها می‌رسد که می‌تواند یکی از دلایل موثر در افزایش طلاق باشد.

سجادی در خصوص کاهش آمار ازدواج در روستاها و مجرد ماندن دختران روستایی با تاکید بر اینکه مسلما افزایش ازدواج در روستاها با راهکارهای کوتاه‌مدت میسر نخواهد بود، گفت: باید به موضوع ماندگاری در روستاها توجه ویژه داشت. یکی از دلایل مهم این ماندگاری تقویت بنیان اقتصاد خانوار در روستاهاست و طرح اشتغال روستایی یکی از بهترین طرح های روستایی در طول ۲۵ سال اخیر است که زمینه ماندگاری مردم در روستاها را افزایش می‌دهد و از توسعه کشاورزی با توجه به محدودیت‌های منابع آب فراتر عمل می‌کند. در قالب این طرح، با استقرار صنایع در روستاها، در برخی موارد خانواده‌ها از تهران به روستاهایشان بازگشته‌اند.

بنیان اقتصادی روستاها باید تغییر کند/کودک همسری معضلی غیرقابل انکار

وی با بیان اینکه طرح اشتغال روستایی به لحاظ سیاست‌گذاری بسیار موفق است و باید در اجرا نیز موفق عمل کرد چراکه مهمترین عامل رونق و توسعه روستاها مباحث اقتصادی است، اظهار کرد: بنیان اقتصاد در روستاها، کشاورزی تعریف شده است و با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید این بنیان تغییر کند و به سراغ مشاغل پایدار همراه با بازار حرکت کرد.

سجادی در ادامه درخصوص مسئله کودک همسری، این مسئله را یک آسیب اجتماعی و معضلی غیرقابل کتمان عنوان کرد و گفت: مهمترین عامل بازدارنده در این حوزه اجرای قانون است، البته در مواردی شاهد ازدواج‌های ثبت نشده در این حوزه هستیم، اما در مجموع در این راستا مباحث فرهنگی بسیار اهمیت دارد. باید در بین خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود تا شاهد ازدواج کودکان کمتر از ۱۳ سال نباشیم.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: فرهنگسازی در راستای کاهش کودک همسری باید مورد توجه قرار گیرد. مشارکت والدین در کلاس‌ها و کارگاه های آموزشی باید افزایش یابد بویژه اینکه به استناد صحبت یکی از مشاورین مدارس، برگزاری این کارگاه‌های آموزشی در سال گذشته مانع ازدواج ۴ دختر شد و همین مهم نشان می دهد که مباحث فرهنگی و آموزشی با جدیت در دستور کار قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha