• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98071713271
  • خبرنگار : 50004

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

۱۱.۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی بالای ۶۰ سال سن دارند

۱۱.۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی بالای ۶۰ سال سن دارند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۱۱.۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی بالای ۶۰ سال بوده و آمارها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد جمعیت سالمند کشور بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسین صومی در کنگره بین‌المللی سلامت و توانبخشی سالمندان و چهارمین نشست بین‌المللی علوی در تشریح این خبر اظهار کرد: سالمندی پدیده‎ای طبیعی بوده و اگر آن را به عنوان حقیقت زندگی در نظر بگیریم، راحت‌تر می‎توانیم آن را بپذیریم.

وی با تاکید بر ضرورت شناخت مسائل و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات موجود، گفت: سالمندی به معنای ناتوانی نبوده و باید با شناخت این دوره از عمر برای ارائه خدمات مناسب به سالمندان و پیشگیری از مشکلات احتمالی این دوره برنامه‌ریزی کرد.

وی متذکر شد: در گذشته کم‎تر سالمندی متشکل از کارگر، کشاورز یا معلم در سن 60 سالگی دست از کار می‌کشید، اما الان افراد با رسیدن به این دوره از زندگی به خود تلقین می‌کنند که دیگر توانایی کافی برای ادامه کار ندارند، در حالی که این ذهنیت، باور درستی نیست.

صومی بیان کرد: قرن حاضر، قرن سنین بالا بوده و همگی به خوبی می‌دانیم که هزینه‌ای که برای دو سال آخر عمر یک انسان در دوره سالمندی صرف می‎شود با هزینه‌ای که از ابتدا برای یک فرد صرف شده است، برابری می‎کند، بنابراین برنامه‌ریزی به موقع علاوه بر پیشگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برای دوره جوانی و میانسالی نیز به خوبی برنامه‌ریزی نکرده‌ایم، افزود:  مراقبت‌ها از همان ابتدا و از دوران نوزادی باید به گونه‌ای باشد که دوران سالمندی نیز با حداقل مشکلات طی شود.

وی با تاکید بر ضرروت تکریم سالمندان، گفت: هر یک از سالمندان در نقش‌های مختلف برای خدمت به کشور تلاش‌ کرده‌اند و اگر به آن‌ها احترام بگذاریم، ما را نیز تکریم خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در پژوهشکده سالمندی این دانشگاه خاطرنشان کرد: ایجاد این پزوهشکده جزو ضرورت‎های ما بود و همگی باید برای فراهم کردن زیرساخت‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های سالمندی تلاش کنیم.

کنگره بین‌المللی سلامت و توانبخشی سالمندان و چهارمین نشست بین‌المللی علوی با حضور متخصصان و کارشناسان این حوزه و مهمانانی از سراسر کشور و خارج از کشور، امروز (چهارشنبه) آغاز به کارد کرده و تا جمعه ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha