• سه‌شنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98073022100
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

آبخیزداری و آبخوان‌داری؛ راه مقابله با پدیده فرونشست زمین

آبخیزداری و آبخوان‌داری؛ راه مقابله با پدیده فرونشست زمین

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با پدیده فرونشست زمین انجام اقدامات پیشگیرانه است، گفت: انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به منظور تغذیه دشت‌ها، کاهش بهره‌برداری از سفره‌های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت از اقدامات پیشگیرانه و مقابله با پدیده فرو نشست زمین است.

علی محمدی‌مقدم در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: فرونشست زمین پدیده‌ای است که هیچ راه درمانی ندارد و با صرف هزینه‌های گزاف هم قابل برگشت نخواهد بود.

وی بهره‌برداری‌های بی رویه از منابع زیرزمینی جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی، انجام برخی فعالیت‌های عمرانی همچون بهره‌برداری از معادن زیرزمینی و انفجارها را ازجمله علل ایجاد پدیده فرو نشست در دشت‌ها عنوان کرد.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه ریزش و نشست زمین در دشت‌ها و به دنبال آن بسته شدن خلل و فرج لایه‌های زیرین خاک، موجب مرگ تدریجی طبیعت و کشاورزی خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر 11 دشت کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد 4 دشت (شهرکرد، خانمیرزا، سفیددشت و فرادنبه) ممنوعه بحرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با پدیده فرونشست زمین انجام اقدامات پیشگیرانه است، گفت: انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به منظور تغذیه دشت‌ها، کاهش بهره‌برداری از سفره‌های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت از اقدامات پیشگیرانه و مقابله با پدیده فرو نشست زمین است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: برای برون‌رفت از چالش فرونشست زمین، اقدامات خوبی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان صورت گرفته، به طوری که سال گذشته 200 میلیارد ریال و در سال جاری 400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری با اولویت دشت‌های کشاورزی تخصیص یافت.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری در قالب پروژه‌های بیولوژیکی با ایجاد پوشش گیاهی در بالادست حوزه آبخیز، به منظور جلوگیری از روان‌آب‌ها و فرسایش خاک و اقدامات بیومکانیک همچون ایجاد کنتورفارو (چاله‌های فلسی) در راستای ذخیره نزولات آسمانی و در بخش مکانیک با ایجاد بندهای سنگی ملاتی و سدهای خاکی با هدف جلوگیری از ایجاد روان‌آب‌ها و افزایش نفوذپذیری آب اجرایی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha