• شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98080401929
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

گزارش ایسنا از زرشک خراسان جنوبی؛

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند

ایسنا/خراسان جنوبی زرشک یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی استان خراسان جنوبی است، محصولی که در این استان از اواسط مهر تا اواسط آذر برداشت می‌شود، با وجود خستگی‌ناپذیری کشاورزان و لبخندی که همواره بر لبان آنها جاری است اما نبود جایگاه برای خشک کردن زرشک مشکل اساسی آنها محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، زرشک یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی استان خراسان جنوبی است، محصولی که در این استان از اواسط مهر تا اواسط آذر برداشت می‌شود.

زنان و مردان کشاورز در سرمای پاییزی دست‌هایشان را با تیغ‌های درشت این درختچه‌ها زخمی‌ می‌کنند و با وجود سختی کار و رنج چیدن محصول، لبخند همچنان بر لبشان جاری است.

از جدا کردن شاخه‌ها از درختچه زرشک تا تمیزکردن، الک‌کردن و در نهایت خشک‌کردن همه کارهایی است که در تصور بسیاری تنها تلاقی چیدن یک خوشه از درخت دارد.

کشاورزان می‌گویند؛ بعد از برداشت زرشک که محصول اصلی منطقه و عمده درآمد آنهاست به دلیل نبود جایگاه برای خشک کردن زرشک، در خرمن‌ها و محیط باز خشک می‌کنیم و باید گفت؛ عمده خواسته آنها وجود بارگاه‌هایی برای زرشک بود تا محصولشان ارزش بیشتری بگیرد و دسترنجشان هدر نرود.

حضور استاندار خراسان جنوبی در مزارع زرشک و تاکید بر فراوری و بسته‌بندی نشان از این دارد که مسئولان به فکر سر و سامان گرفتن بازار فروش این محصول هستند. این را می‌شد از همراهی مسئولان و نشستن بر سر سفره کارگران در باغات زرشک فهمید.

کمبود فضا برای نگهداری زرشک مشکل زرشک‌کاران

 حسین آمادی، یکی از کشاورزان روستای شاخن، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمبود فضا برای نگهداری زرشک و کمبود بارگاه از مشکلات مهم زرشک‌کاران است.

وی با بیان اینکه حتی تسهیلات نیز برای احداث این بارگاه‌ها داده نشده است، افزود: کشاورزان به دلیل اینکه مکانی برای انبار ندارند، به صورت تر به فروش برسانند و این امر باعث می‌شود سود اصلی به جیب کشاورز نرود.

این کشاورز بیان کرد: اکنون بیشترین سود این محصول به جیب دلال می‌رود که لازم است مسئولان در این مورد فکر اساسی کنند.

آمادی ادامه داد: متاسفانه بارگاه زرشک خشک‌کنی به صورت فنی در روستاها وجود ندارد که این امر کشاورزان را متضرر کرده است.

توان ۴۵ درصدی بسته‌بندی و فرآوری زرشک

احمد بیکس، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: از 70 هزار تن تولید زرشک، توان صنایع تبدیلی در بسته‌بندی و فرآوری 45 درصد است که از این مقدار 15 درصد فرآوری و 30 درصد بسته‌بندی است.

وی ادامه داد: به طور سالانه 70 هزار تن زرشک در استان تولید می‌شود که از این مقدار حدود 40 مجوز واحد فرآوری و بسته‌بندی صادر کردیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: از این تعداد قسمت اعظم آن بارگاه‌های زرشک بزرگی هستند که در آن زرشک خشک و بسته‌بندی می‌شود.

آماده‌سازی ۳۴ بارگاه زرشک

غلامرضا قوسی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا از آماده‌سازی بارگاه‌های زرشک خبر داد و گفت: همزمان با آغاز برداشت زرشک، ۳۴ بارگاه زرشک برای نگهداری و خشک کردن این محصول در خراسان جنوبی آماده شده‌اند.

وی افزود: در بارگاه‌های بهداشتی زرشک، خشک کردن محصول از حالت خرمنی به نیمه صنعتی تبدیل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: بارگاه‌های بهداشتی، دارای ارتفاع مناسب و تهویه کافی برای خشک کردن با کیفیت زرشک هستند.

قوسی بیان کرد: برای بسته‌بندی و فرآوری زرشک و احداث بارگاه در آینده و احداث باغ زرشک از محل بند الف تبصره ۱۸ تا سقف حدود ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در استان پیش‌بینی شده است.

وی، تعداد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصول زرشک را 13 واحد اعلام کرد و افزود: از این تعداد شش واحد فعال و هفت واحد نیمه فعال است که امیدواریم با برداشت امسال همه واحدها فعال شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تمام واحدها 9370 تن است، گفت: با فعالیت تمام واحدها، برای 157 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از حمایت جهادکشاورزی از متقاضیان برای تاسیس بارگاه یا واحد فرآوری و بسته‌بندی خبر داد و گفت: مجوز تأسیس مرتبط با فرآوری و بسته بندی زرشک برای 11 فقره با مجموع ظرفیت 2407 تن صادر شده است.

قوسی تصریح کرد: امسال 16 هزار و 726 هکتار از باغات خراسان جنوبی زیرکشت زرشک است که پیش‌بینی می‌شود 20 هزار و 500 تن محصول از این باغات برداشت شود.

احداث ۱۵۰ هکتار بارگاه زرشک در خراسان جنوبی

 محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی نیز در بازدید از باغات زرشک روستای شاخن اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید، قرار است ۱۵۰ هکتار بارگاه زرشک و زیرساخت برای کمک به کشاورزان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه زرشک از محصولات با ارزش و استراتژیک استان است، افزود: کمیته محصولات استراتژیک در استانداری با حضور دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای اتخاذ تدابیر و کمک به کشاورزان تشکیل شده است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر حل مشکلات کشاورزان، بیان کرد: کشاورزان زحمت سال‌ها زحمت می‌کشند، اما کمترین سود و منفعت برای آنان است.

معتمدیان ادامه داد: باید کمک کنیم با اقدامات مناسب و خرید توافقی و پیگیری‌ها از طریق سازمان تعاون روستایی قیمت‌ها را تثبیت کنیم.

وی با بیان اینکه نزدیک ۱۰ درصد زرشک تولیدی استان فرآوری می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم مراحل فرآوری در استان و به خصوص در روستاها انجام گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک در کشور دارد، بیان کرد: انحصار این محصول در خراسان جنوبی است.

معتمدیان با اشاره به اینکه فرآوری زرشک در اولویت استان است، اظهار کرد: منابع مالی، اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمتی در راستای رسیدگی به کشاورزان فراهم کردیم.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید که در این تفاهم‌نامه مشارکت در تامین اعتبار مورد نیز برای کمک به زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و احداث و توسعه هزار هکتار شهرک گلخانه‌ای برای خراسان جنوبی درنظر گرفته شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ارائه تسهیلات از طریق بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی به کشاورزان، تصریح کرد: یکی از مناطقی که مورد توجه است همین منطقه است که امیدواریم این اقدامات اجرایی شود.

معتمدیان با اشاره به اینکه کمتر از دو درصد زرشک صادر می‌شود، اظهار کرد: صادرات زرشک یکی از موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های صادرات این محصول ارزشمند را ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: امسال دو درصد افزایش میزان تولید در استان داشتیم و حدود ۲۰ هزار تن تولید برآورد شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پرداختن به محصولات کم آب بر از اولویت‌های در دستور کار است، یادآور شد: امیدواریم در راستای مدیریت منابع آبی استان گام‌های بلندی برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha