• دوشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۲۳:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98080603287
  • خبرنگار : 50072

مصرف‌ آگاهانه گامی در حفاظت از محیط‌زیست

محیط زیست

ایسنا/خراسان رضوی در حال حاضر مصرف آگاهانه از اهمیت ویژه‌ای در جنبش پایداری محیط زیست برخوردار است چون بخش عمده آن مربوط به نگرش و آگاهی مصرف کنندگان می‌شود که به طور مداوم در حال تغییر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پرپس گلوبال، اما چه کسی مصرف‌کننده آگاه است و کدام فعالیت وی بخشی از جنبش پایداری را به وجود می‌آورد؟ اگر تصمیم گیری خرید شما، فراتر از آنچه بر روی کالا درج شده باشد و اطلاعات بیشتری درباره زنجیره تولید، تدارکات و زنجیره تامین کالاهای یک شرکت کسب کنید تا بدانید که آیا عملکرد آنان به محیط و منابع انسانی آسیب می‌رساند یا خیر، شما مصرف‌کننده آگاه خواهید بود.

فرایندهای تجاری تاثیر منفی بر محیط‌زیست، حقوق بشر، سیستم‌های سیاسی و اقتصادی دارند و در این فرآیند، گزینه‌های خرید ما مهم محسوب می‌شوند، زیرا با خرید از برندی که از اخلاقیات یا پایداری کسب و کار پیروی نکند، تاثیر منفی بر جامعه را افزایش خواهیم داد.

چه چیزی مانع از مصرف آگاهانه ما می‌شود؟

تصمیم‌گیری‌های مصرف کننده آگاه، تا حد زیادی تحت  SDGیا اهداف توسعه پایدار، جنبش‌های محیطی و اوضاع فعلی سیاره زمین است. با این وجود، اغلب این‌گونه تصور می‌شود که فقط نخبه‌گراها می‌توانند محصولات پایدار را خریداری کنند و افراد عادی و خانواده‌هایی که تلاش می‌کنند این هدف را برآورده کنند، اغلب پشتیبانی از مشاغل سبز را دشوار می‌کنند.

اما باید بدانیم،  بیشتر محصولات پایدار به صورت محلی تولید می‌شوند و اگر روند تولید منصفانه باشد مدت پایداری آنها نیز بیشتر شده، اما قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود و ما با توجه به محدودیت منابع مالی، غافل از تاثیرات منفی خرید کالای خارجی هستیم و کالاهای ارزان‌تر را خریداری می‌کنیم و به تولیدکنندگان داخلی آسیب می‌رسانیم.

تولیدکنندگان شیوه مصرف ما را کنترل و سپس کالای خود را طراحی می‌کنند. به عنوان مثال، بطری آب بسته‌بندی شده برای رفع مشکل کنونی ما مفید، اما موجب افزایش زباله‌های پلاستیکی می‌شود. در مورد صنعت مد نیز همین مشکل وجود دارد، مد روز با قیمت ارزان ارائه می‌شود اما به سرعت نیز از بین می‌رود، بنابراین خریدها تسریع و آلودگی‌های مربوط به پوشاک نیز افزایش می‌یابد. اگر برای خریدهای خود برنامه‌ریزی داشته باشیم، مشخص خواهد شد که انتخاب‌های پایدار ما در درازمدت به میزان زیادی مقرون به صرفه خواهند بود.

سهم کوچک من چقدر است؟

اما آیا تلاش یک شخص در این زمینه تاثیرگذار است؟ روش‌های مختلفی برای انجام این کار به ظاهر کوچک وجود دارد که شامل استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای، خرید صابون‌های دست‌ساز، عدم استفاده از بطری‌های یکبار مصرف شامپو، نه گفتن به پلاستیک‌های یکبار مصرف، استفاده از مسواک‌های چوبی و غیره است. همه این مراحل کوچک که با  آگاهی از محیط زیست است به حفاظت از محیط زیست کمک خواهد کرد. اقدامات اجتماعی در این مسیر نیز شامل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و مواردی از این قبیل است که ما را به سمت زندگی بهتر سوق می‌دهد. همواره باید بدانیم یک قطره یک اقیانوس قدرتمند ایجاد می‌کند و تلاش یک شخص در اقدام جمعی تاثیرگذار خواهد بود.

برای ایجاد تغییرات مهم، همه چیز باید بطور منظم تغییر کند. تلاش‌ها باید به سمت چیزی سوق پیدا کنند که تغییر واقعی در مقابله با تغییرات آب و هوایی، آلودگی و حفظ محیط زیست را به همراه داشته باشند.

چه کاری باید انجام دهیم؟

ما نباید از تغییر سبک زندگی خود که به ما کمک می‌کند تا از نظر اجتماعی و محیطی آگاهی بیشتری پیدا کنیم، غافل شویم. ما با انجام مراحل کوچک و امتناع از خریدهای غیر ضروری آغاز کرده و مصرف خود را کاهش می‌دهیم. در حال حاضر، بسیاری از محصولات دارای برچسب‌های پایداری هستند که باید معیاری برای خرید ما باشند.

با درک بهتر از تولید محصولات و آگاهی از تاثیرات زیست‌محیطی آن فرایند مصرف نیز بسیار لذت بخش خواهد بود و با خرید آگاهانه تفاوت را احساس خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.