• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98081106152
  • خبرنگار : 50204

معاون استاندار مرکزی:

طرح ۲۴ متری جایگزین مناسبی برای طرح ۵۸ متری اراک نیست

معاون عمرانی استاندار مرکزی

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: طرح ۲۴ متری نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای طرح ۵۸ اراک متری باشد.

به گزارش ایسنا، مهدی زندیه‌وکیلی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه طرح ۵۸ متری یکی از مهم‌ترین طرح‌های جامع تفصیلی کلانشهر اراک بود که بعد از ۱۸ سال حذف شد، اظهار کرد: در طرح جامع، محدوده، حریم و شبکه معابر با مقاطع بالا به تصویب می‌رسد، مهم‌ترین کار طرح جامع بررسی شبکه جامع است که براساس برنامه‌ریزی و ظرفیت‌های موجود بلوک‌بندی شهری انجام می‌شود.

وی افزود: طرح‌های جامع، برنامه توسعه ۱۰ سال آینده کشور هستند و زمانی که طرح ۵۸ متری تهیه شده بود بسیاری از افراد به تصور غلط این طرح را یک طرح جداگانه می‌دانستند در حالی که خیابان ۵۸ متری یکی از معابر طرح جامع شهر اراک بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: طرح‌های جامع محدودیت‌ها را تعیین می‌کنند و براساس آنها طرح ترافیکی تعیین می‌شود که بر این اساس طرح ۲۴ متری نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای طرح ۵۸ متری باشد.

زندیه‌وکیلی با اشاره به اینکه با لغو طرح ۵۵ متری مدل‌های ترافیکی هم تغییر می‌کند، اضافه کرد: هرگز نمی‌توان از طرح جامع ترافیکی به تعریض رسید، به عبارتی طرح‌های ترافیکی راهکارهای ترافیکی ارائه می‌دهند و تعریض معابر در آنها تعریفی ندارد.

جای طرح تعریض ۲۴ متری در شورای برنامه‌ریزی استان نیست

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: اگر طرح ۲۴ متری یک پروژه تعریض است جای آن در شورای برنامه‌ریزی استان نیست چراکه تنها طرح جامع شهری در شورای برنامه‌ریزی مطرح و بررسی می‌شود.

بهروز اکرمی بیان کرد: هر شهری طرح جامعی دارد و متولی طرح تفضیلی شهرداری است. نباید طرح جامع وارد جزئیات شبکه معابر شود و حتما باید مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک به این موضوع ورود کند. طرح تفضیلی و طرح حمل و نقل ترافیک در عرض یکدیگر قرار دارند و در طول هم نیستند.

وی ادامه داد: بحث‌های ترافیکی بسیار پیچیده هستند و باید مطالعات گسترده بر روی آنها انجام شود در نتیجه باید برای طرح جایگزین ۵۸ متری بررسی‌ها و کارشناسی‌های جامعی انجام شود.

حمیدرضا نوازنی مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: طرح ۲۴ متری که بیست متر آن موجود است و تنها چهار متر تعریض برای اجرای آن نیاز داریم احتیاجی به مطالعات گسترده ندارد.

وی افزود: طرح‌های توسعه و عمران، طرح هایی بلند مدت و از جنس برنامه‌ریزی برای آینده هستند، شهر اراک از ۱۰ سال گذشته با تحولات زیادی همراه بوده، اما با این وجود، افزایش محدوده و توسعه این شهر در شورای عالی پذیرفته نشده و از طرفی ۱۸ سال است که طرح تجدیدنظر هم برای این شهر ارائه نشده و بسیاری از کاربری‌های عمومی هم محقق نشده و روی کاغذ مانده است.

مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی تصریح کرد: معبر ۵۸ متری که ستون فقرات شبکه معابر شهری بود حذف شد در حالی که این طرح توجیه فنی لازم را داشت و با توجه به اینکه این طرح عملیات شریانی شرق به غرب در کلان‌شهر اراک بود، نمی‌توان انتظاراتی که از طرح ۵۸ متری داشتیم را از تعریض معبر ۲۴ متری داشته باشیم.

نوازنی ادامه داد: مطرح کردن طرح تعریض ۲۴ متری در حد و اندازه شورای برنامه‌ریزی نیست و بحث در خصوص آن باید در کمیته فنی انجام شود.

معضل ترافیک به عوامل دافعه اراک اضافه شده است

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه اراک نیز در این جلسه گفت: یکی از معضلات شهر اراک مشکل حفظ و نگهداری متخصصان و اساتید در این شهر است چراکه بسیاری از اساتید پروازی بوده و از تهران به استان سفر کرده و پس از اتمام کار به مبدا بازمی‌گردند که از دلایل آن می‌توان به آلودگی شهر، کمبود فضاهای تفریحی و رفاهی و از همه مهم‌تر مشکل ترافیک شهر که در ۲۰ سال اخیر اضافه شده اشاره کرد.

سعید حمیدی اضافه کرد: نبود یک طرح ترافیکی خوب و اجرا نشدن طرح ۵۵ متری به مدت ۱۸ سال جای تاسف دارد و تمام مسئولان در طول این سال‌ها باید در این خصوص پاسخگو باشند، نباید به صرف اینکه عده‌ای از ساکنین با پلاکارد اقدام به اعتراض در خصوص اجرا شدن طرح می‌کنند، از اجرای آن عقب نشینی کرد.

وی بیان کرد: طرح ۲۴ متری که یک چهارم طرح ۵۵ متری هم نیست و حداقل انتظار اهالی اراک است، نباید بخاطر تخریب حدود ۱۵۰ خانه از منافع ۶۰۰هزار نفر و ده ها هزار خانوار کوتاه آمد.

اجرا نشدن طرح ۵۸ متری لطمه جدی به شهر اراک وارد کرد

به گزارش ایسنا، فرماندار اراک نیز در این جلسه گفت: بنده رسما اعتراض خود را نسبت به عملکرد دبیرخانه شورای عالی شهرسازی اعلام می‌کنم، آنچه الان در قالب طرح جامع شهر اراک مطرح شده در واقع عینیت یافتن همان بحث "شیر بی یال و دم" است. آنها نسبت به اراک به عنوان مرکز یکی از استان‌های پرافتخار کشور شناخت لازم را ندارند و در این شرایط شهر اراک از اجرای یک طرح جامع کارشناسی شده به اجرای یک معبر رسیده است.

حسین بختیاری بیان کرد: اجرا نشدن طرح ۵۸ متری لطمه جدی به شهر اراک وارد کرد و مشکلات ترافیکی شهر سبب وارد شدن لطمات روانی به مردم اراک شده است.

وی با بیان اینکه بعضی مدیران در مدت ۱۸ سال گذشته بعضا با مانورهای تبلیغاتی از اجرایی شدن این طرح خبر دادند، گفت: طرح ۵۵ متری باید به گونه‌ای اجرا می‌شد کها هم خواسته ساکنان در مسیر این طرح تامین می‌شد و هم نیازهای شهر اراک دیده می‌شد.

فرماندار اراک اضافه کرد: ممکن است تعریض معبر ۲۴ متری تا حدی مشکل ترافیکی را در این مسیر برطرف کند اما نمی‌تواند مسائل حمل و نقل شهری را حل کرده و جایگزین ۵۸طرح متری شود.

اطلاع شورای عالی شهرسازی از وضعیت شهری کامل نیست

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: متاسفانه شورای عالی شهرسازی اطلاع کاملی از وضعیت شهری اراک ندارد و غالبا تصمیمات این شورا کارشناسی شده نیست.

علیرضا ایزدی بیان کرد: مطرح کردن مجدد یک طرح بعد از ۱۸ سال و به تصویب نرسیدن آن و نبود طرح جامع برای مدیریت شهری اقدام شایسته‌ای نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان کرد: دقت در کاربری‌های بافت شهری اهمیت بالایی دارد، چراکه در غیر این صورت ترافیک شهری به بافت منتقل شده و معضلات نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.