• جمعه / ۲۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98082415506
  • خبرنگار : 71461

هفدهم ربیع‌الاول؛ سالروز ولادت رسول مهربانی

مقصود از وحدت اسلامی چیست؟

مقصود از وحدت اسلامی چیست؟

«مقابله با فرقه گرایی از مهمترین راه‌های تقریبی در تحقق وحدت امت اسلامی به شمار می‌رود که باید توسط نخبگان فرهنگی جامعه به نحو کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرد که در صورت تحقق این مهم بازتولید نظریه تقریب به نحو احسن محقق خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، هفدهم ربیع‌الاول همزمان با میلاد پر خیرو برکت حضرت محمد (ص) زمانی مناسب برای پرداختن به رخدادی بنیادین یعنی وحدت میان مسلمانان جهان است. وحدت درون دینی میان فرقه‌های گوناگون اسلامی به ویژه برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع، این امر بایسته‌ای ست که سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) الهام‌ ‌بخش آن است.

اتحاد و همبستگی میان رهبری جامعه و آحاد مردم از جمله عوامل موفقیت مسلمانان بوده است. رهبر در جامعه اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی حرکت‌های مردمی بر عهده دارد. با نگاهی به تاریخ اسلام درمی‌یابیم که پیامبر اسلام (ص)  از همان آغاز، درس اتحاد و همبستگی را به یاران خویش می‌داده و لزوم اخوت و برادری به معنای واقعی را برای آنها تبیین می‌کرده‌اند.

قطعاً مقصود از وحدت اسلامی این نیست که شیعه‌ها سنّی شوند و یا سنّی‌ها شیعه شوند و همه افراد مسلمان در سراسر جهان در عقاید و احکام و اصول و فروع و همه جزئیات دین، متحد و منسجم گردند بگونه‌ای که هیچ اختلاف نظری در اعتقادات و احکام فقهی در جامعه اسلامی وجود نداشته باشد، واقعیت اینست که مقصود از وحدت اسلامی، یکی کردن اعتقادات و یکنواخت کردن احکام عملی مذهب اسلامی نبوده و چنین چیزی در خارج امکان‌پذیر نخواهد بود.

مقصود از وحدت اسلامی این است که پیروان هر یک از مذاهب گوناگون اسلامی در عین حال که عقاید و احکام خاص آن مذهب را برای خود حفظ می‌کنند و به آنها پای‌بند هستند، در روابط اجتماعی و سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی خود با مسلمین دیگر همسو و تابع مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی باشند و براساس این برداشت از وحدت، امت اسلامی مقابل دشمنان اسلام همواره به صورت «ید واحده» عمل کنند.

حضرت محمد مصطفی (ص) در عام‌الفیل (سال ۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع‌الاول دیده به جهان گشود. مورخان شیعه، ولادت پیامبر اکرم(ص) را در صبح جمعه‌ هفدهم ربیع‌الاول و اکثر علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه می‌دانند.

وجود پیامبر(ص) و شخصیت والای آن مقتدا نقطه اتصال اندیشه‌های والای انسانیت است و هر فرقه و مذهبی گم گشت خود را در او و پهنای سینه او را جایگاهی آرام برای کاستن از تلاطم موج فتنه می‌یابد.

خصوصیات پیامبر اکرم (ص) در قرآن

به مناسبت ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی‌(ص) که الهام بخش وحدت است گفت‌وگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختار- رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی -  گفت‌وگویی داشتیم.

او با تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) اظهار کرد: میلاد سراسر نور حضرت محمد (ص) فرصتی است که تفاهم و تعامل بین مسلمانان و به ویژه عالمان دینی بیشتر از همیشه مورد توجه واقع شود. هفته وحدت بر پایه میلاد حضرت رسول اکرم (ص) شکل گرفته است و در حقیقت وحدت یادآور پیام‌های اصیل توحیدی از جانب پیامبر بزرگ اسلام (ص) است. پیامبری که از سوی خدا با عنوان «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»نام گرفت.

عالمان دینی از ویژگی دلسوزی و مهربانی رسول اکرم(ص) الگو بگیرند

حجت الاسلام محمد حسین مختار ادامه داد: بر اساس آیه 4 سوره قلم این صفت، صفتی است که از سوی خداوند به پیامبر (ص) اعطا شده است. پیامبری که دلسوزی و مهربانی دو ویژگی بارز ایشان بود و همین دو ویژگی رمز موفقیت رسول خدا در ایجاد وحدت میان مسلمین و ادیان توحیدی به شمار می‌رود که عالمان دینی باید از آن بهره بگیرند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: پیوستن به حقیقت آموزه‌های دینی می‌تواند در جامعه امروز مثمر ثمر واقع شود. قرائت‌ها و تفسیرهای نابخردانه و یا غیر معقول افراطی از دین باعث شکل گیری گروهک‌هایی همچون داعش می‌شود. اما بیداری و تفسیر صحیح از اسلام باعث می‌شود که آینده جامعه اسلام روشن شده و امت اسلامی به اهدافی که مد نظر دین اسلام بوده است برسند.

مختاری تصریح کرد: ما باید اسلام ناب و راستین پیامبر(ص) را معرفی کنیم.اکنون برخی از دولت‌های اسلامی ظاهرا دارای دولت اسلامی هستند اما مبانی اسلامی آنها توان ایجاد تحرک و پویایی درجوامع اسلامی را ندارند، به خاطر سر سپردگی به دولت‌های استکبار این دولت‌ها خود به عنوان مانعی در راه اتحاد امت اسلامی مطرح هستند. لذا ضرورت دارد که برنامه‌های اسلام ناب را سرلوحه جوامع اسلامی قرار بدهیم.

وی ادامه داد: دوری از اسلام آمریکایی از مهمترین دغدغه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری است و این مسیری است که اتحاد و وحدت را میان مسلمانان ایجاد می‌کند. اهمیت این نگرش زمانی روشن می‌شود که با تعمق در برخی از قیام‌های منطقه‌ای در خواهیم یافت که این قیام‌ها به خاطر عدم وجود اسلام راستین و فقدان این مولفه‌های اسلام اصیل این انقلاب‌ها یا جنبش‌ها در راستای اهداف استکبار تفسیر و هویت داده می‌شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت:  برخی از این قیام‌ها نقطه مطلوب برای جوامع اسلامی به همراه ندارد و وجود مولفه‌های اندیشه‌ای در آنها دیده نمی‌شود. اسلام سکولار آفت بزرگ برخی از قیام‌های منطقه‌ای است. البته لازم به ذکر است که ما نباید مولفه‌هایی از قبیل تنویر افکار عمومی در مقابله با توطئه‌های دشمنان، کنگره حج، محبت ورزی بازشناسایی جریان‌های تکفیری، اجتناب از پیش داوری، پرهیز از دامن زدن به اختلافات و امثال اینها را نادیده بگیریم. مقابله با فرقه گرایی از مهمترین راه‌های تقریبی در تحقق وحدت امت اسلامی به شمار می‌رود که باید توسط نخبگان فرهنگی جامعه به نحو کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرد که در صورت تحقق این مهم، بازتولید نظریه تقریب به نحو احسن محقق خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha