• چهارشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98090603722
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

گردشگری چهارمحال و بختیاری در گیرودار زیرساخت‌ها است

لذت 10 روز زندگی با عشایر کوچرو چهارمحال و بختیاری

لذت 10 روز زندگی با عشایر کوچرو چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و عشایری بکر و دست‌نخورده‌ای دارد که می‌تواند هر گردشگری را مجذوب خود کند.

علاوه بر وجود جاذبه‌های طبیعی، اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از راه‌های جذب گردشگر است که می‌تواند پایه‌های درآمدی روستاها را مستحکم‌تر کند.

گردشگران می‌توانند با سفر به چهارمحال و بختیاری به دور از زندگی صنعتی و ماشینی، در مکانی امن برای آرامش و آسایش و به دور از دغدغه‌های ذهنی چند روزی را سپری کنند.

وجود جاذبه‌های گردشگری بکر و دست‌نخورده گردشگری در استان موجب شده چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی باشد و از طرفی تقویت دفاتر خدمات گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان نقش اساسی در افزایش جذب مسافران داخلی و خارجی دارد.

علی‌مراد غیبی مدیرعامل اکوکمپ گردشگری عشایری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در استان تالاب‌ها، چشمه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها، کوه‌ها و قلعه‌های بسیاری است که برای گردشگران علاقمند به طبیعت‌گردی و آثار تاریخی بسیار جداب است.

وی ادامه داد: در بخش مردم شناسی از جمله زندگی و کوچ عشایر برای توریست‌های خارجی جذابیت خاصی وجود دارد.

غیبی با اشاره به اینکه استان دارای آب و هوای مطلوب و جاذبه‌های طبیعی بسیاری است، گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش گردشگری راه‌ها بوده که می‌تواند رونق گردشگری را در پی داشته باشد، اما متاسفانه این زیرساخت در استان فراهم نیست.

وی با اشاره به اینکه نخستین اکوکمپ عشایری ایران و تنها اکوکمپ گردشگری عشایری در شهرستان کوهرنگ راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: بخش اعظم توریست ورودی به این اکوکمپ، از کشورهای خارجی مخصوصا آلمان، هلند و سوییس بوده که با توجه به جذاب بودن این نوع از اقامت، در منطقه بختیاری اسکان و از نزدیک زندگی عشایر را مشاهده می‌کنند، همچنین گردشگران داخلی که توجه خاصی به بخش مردم شناسی دارند به این منطقه سفر می‌کنند.

این تورلیدر استانی گفت: جذابیت زندگی و کوچ عشایر برای گردشگران مخصوصا گردشگران خارجی در این است که در دنیا کوچی وجود ندارد، زیرا عشایر استان ۴۰۰ کیلومتر مسیر را به صورت پیاده از کوهرنگ تا لالی خوزستان طی کنند، حتی در سال‌های گذشته توریست‌های خارجی به مدت ۱۰ روز با عشایر کوچرو همراه شدند.

وی در ادامه گفت: چهارمحال و بختیاری جزو اولین استان در بخش رفتینگ و رودخانه در منطقه زاینده‌رود و رودخانه ارمند بوده که این بخش ۷ سال است که راه‌اندازی شده و مورد توجه توریست‌های داخلی و خارجی  است، همچنین بخشی درآمدزا برای افرادی است که در آن منطقه فعالیت دارند.

غیبی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دارای قابلیت‌های بسیاری از جمله در بخش اسکی زمستانه  است که در دیگر استان‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: اگر این امر در استان  رونق بگیرد، قطعا استان از حالت رکود خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری می‌تواند در هر چهار فصل گردشگر جذب کند، بیان کرد: به دلیل وجود آب و هوای متبوع در فصل‌های مختلف سال برخی پتانسیل‌های استان از جمله پل زمانخان، غار یخی، چشمه کوهرنگ، پیست اسکی و ... به خودی خود توریست را جذب می‌کنند، مهم این است که زیرساخت‌ها فراهم باشد، گرچه به اندازه کافی هتل وجود دارد ولی خوشبختانه  اقامت‌‎گاه‌های بوم‌گردی در استان راه اندازی شده که موجب جذب گردشگر شده‌اند.

مدیرعامل آژانس کوهرنگ پرواز ادامه داد: در این راستا کمپینگ‌های عشایری نیز در استان راه اندازی شده که چادر و سیاه چادرها در دل طبیعت واقع شده‌اند.

وی گفت: علاوه بر ضرورت ایجاد راه‌ها در بخش زیرساخت‌های گردشگری، وجود سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق‌ها و امکانات رفاهی نیز باید فراهم باشد.

غیبی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از مردم کشور، چهارمحال و بختیاری را به خوبی نمی‌شناسند، تصریح کرد: این امر همت مسئولان را می‌طلبد که باید مسئولان در بخش جشنواره‌های ملی و خاص در استان سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند تا استان به خوبی شناخته شود، همچنین باید تبلیغات بسیاری در این راستا و در سطح کلان انجام شود.

مدیرعامل اکوکمپ گردشگری عشایری پیشنهاد کرد: باید از بخش خصوصی حمایت شود، زیرا بخش خصوصی استان نوپاست و لازم است مورد حمایت واقع شود و در نمایشگاه‌های خارجی ورود پیدا کند، به طوری که قابلیت‌های استان در آن کشورها به نمایش گذاشته شود.

وی گفت: در حال حاضر در سازمان گردشگری کشور اتاقی به نام اتاق فکر گردشگری راه‌اندازی شده که به تبع در استان هم راه‌اندازی شده است، به گونه‌ای که افراد نخبه گردشگری دور هم جمع می‌شوند تا به منظور کمک به بخش گردشگری راهکار ارائه دهند.

غیبی در ادامه با اشاره به اینکه اقامت گاه‌های بوم گردی روستایی بیش از ۵ سال است که در استان راه‌اندازی شده ، تصریح کرد: ساختمان‌های قدیمی در روستاها با مجوز  سازمان گردشگری استان بازسازی و به اقامت‌گاه بوم‌گردی تبدیل شده که از این طریق درآمدی برای روستاییان فراهم می‌شود.

این تورلیدر گفت: افرادی که در شهرها زندگی می‌‍کنند دنبال هتل نیستند و به سمت بوم گردی حرکت می‌کنند تا با روستا و قابلیت‌هایی که وجود دارد آشنا شوند و از نزدیک ببینند، به همین دلیل بوم گردی برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت خاصی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد اقامت‌گاه‌های بوم گردی روستایی در استان کم است که باید ظرفیت‌ آن‌ها را افزایش دارد، زیرا رونق بخش گردشگری منجر به درآمد خوب خواهد شد.

در ادامه فرجام سمیعی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه در چهارمحال و بختیاری می‌تواند موجب رونق بخش گردشگری شود، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی است که خوشبختانه جاذبه‌های طبیعی بسیاری در استان موجود بوده و در این راستا می‌تواند گردشگرانی را به استان جذب کند.

وی افزود: برای جذب گردشگر به استان، اقامت و ماندگاری آن‌ها مهم است که خوشبختانه طی سالیان اخیر، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و کمپ‌های عشایری ایجاد شده‌اند.

سمیعی ادامه داد: در حال حاضر ۳۴ اقامت‌گاه بوم‌گردی روستایی در مناطق مختلف استان و یک کمپ عشایری در شهرستان کوهرنگ ایجاد شده که گردشگران می‌توانند برای اقامت خود از آن‌ها استفاده کنند، در برخی از شهرستان‌ها  از جمله شهرستان لردگان و خانمیرزا به دلیل وجود محدودیت، تاکنون مجوز برای راه‌اندازی اقامت‌گاه بوم‌گردی صادر نشده است.

وی بیان کرد: برای ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم گردی در مناطق روستایی استان متقاضیان بسیاری وجود دارد که قطعا تعداد آن‌ها در آینده‌ای نه چندان دور  افزایش می‌یابد.

معاون گردشگری استان در پاسخ به این سوال که یکی از چالش‌های صنعت گردشگری نبود زیرساخت‌ها است، تصریح کرد: زیرساخت‌ها در مسیرهای گردشگری استان وجود دارد، اما در برخی موارد اقدامی که باید از سوی دستگاه‌ متولی  انجام شود به فرآیندی طولانی‌مدت تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری استان و هماهنگی برای ارائه تسهیلات مورد نیاز به آن‌ها، در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سطح ملی و استانی قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha