آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هئیت موسس، اعضای هئیت علمی، پژوهشگران و محققان موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، عنوان کرد: قبل از انقلاب قرآن در جامعه و حتی در حوزههای علمیه مهجور بود، اما به برکت نظام اسلامی و خونهای پاک شهدا امروز مباحث قرآنی و قرآن پژوهشی توسعه فراوانی یافته است، اینکه حضرت فرمود «رحم الله من أحیا أمرنا» یعنی باید بدانیم در درجه اول امام خمینی و شهدا در ثواب همه فعالیتهای قرآنی و دینی ما شریک هستند.
وی افزود: آنکه فراگرفتن علم را واجب کرده است به ما گفته است که چه بخوانیم؛ فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»؛ قبلا آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه هر سه به فقه و اصول تعبیر میشد اما پس از انقلاب اسلامی و زنده شدن حوزهها، تفسیر، کلام، حدیث و سایر علوم در حوزهها رونق گرفت.
این مرجع تقلید شیعه بیان کرد: قرآن و عترت عِدل یکدیگرند؛ گاهی کبرای قضیه را قرآن می گوید و صغرای قضیه را عترت بیان میکند و گاهی بر عکس! در زیارتنامهها خطاب به شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ شما طاهر هستید و کشورتان نیز به واسطه شما طیب و طاهر می شود، این کبرای قضیه است، صغرای قضیه را نیز قرآن کریم بیان میکند و میفرماید « وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ یعنی از سرزمین طیب و طاهر میوه طیب و طاهر به دست می آید.
وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیاء کنیم، اظهار کرد: کاری که از خون شهید بر میآید از باران بر نمی آید، باران نهایتا این توان را دارد که آلودگیهایی همچون خون و بول را پاک کند اما آنچه فرقههای ضاله، استکبار و استعمار را پاک میکند، خون شهید است، ما در قبال این خونهای پاک مسئولیم؛ ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیاء کنیم، این همان میوه طیبی است که از خون شهید به دست می آید، همین آثار علمی و موسوعههایی که به دست موسساتی همچون موسسه شما تولید میشود مصداق میوه طاهر و حاصل خون های پاک شهداست، از این رو باید همواره خدا را شاکر باشید.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: دعا، مدرسه است، دعا به انسان پر و بال می دهد، اگر به ما نمیگفتند و اجازه نمی دادند ما جرئت نداشتیم این خواسته را مطرح کنیم که «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ»؛ آنچه به خوبان عالم دادهای به ما نیز عطا کن، اما باید توجه داشته باشیم که آنها چگونه این مقام را به دست آورده اند و ما نیز باید آن مسیر را پیدا کنیم، باید آنقدر ظرفیت و مقام و آبرو داشته باشیم که تحقق این دعا برای ما در دسترس باشد و این شدنی است و گرنه از ما نمیخواستند که این دعا را بخوانیم، پس این راه برای همه باز است.
وی ادامه داد: بسیاری از دعاها جملات خبریه است که به داعیه انشاء القاء شده است؛ «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» در واقع یعنی خدایا آن توفیق را به ما بده که به این مقام دست پیدا کنیم، این مسیر قابل پیمودن است و به ما نیز گفتند در دعا، قدرت و رحمت خدا را ببینید نه توان و قصورات خود را.
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: آنچه اصل است قرآن و عترت است و سایر علوم ابزار فهم این دو است، امروز مشکلات زیادی وجود دارد که راه حل آنها باید از قرآن و عترت استخراج شود، در حقیقت آنچه محل ابتلای عملی مسئولین است باید محل ابتلای علمی ما باشد، به عنوان نمونه در دستگاه قضا، باید مشخص شود «عاقله» به چه معناست؟ آیا مطلق است یا متعلق به زمان و مکان خاصی است؟! از این دست مسائل علمی بسیار وجود دارد که موسسه شما و امثال موسسه شما می توانند در این زمینه ورود و منشأ خدمات علمی شوند.
وی در پایان این جلسه، تهیه اطلس جامع قرآن، شامل اسامی افراد و اماکنی که در قرآن به آنها اشاره شده مانند نام پیامبران و دشمنان آنها، زادگاه ائمه، اماکن مقدسی که در قرآن از آنها نام برده شده و دیگر مسائل مربوطه را به اعضای موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی پیشنهاد کرد.
در ابتدای این دیدار حجت السلام و المسلمین فلاح زاده، گزارشی از فعالیت ها، تحقیقات، آثار و موسوعههای تهیه شده در موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی ارائه کرد.
انتهای پیام
نظرات