• چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98091309489
  • منبع : نمایندگی قزوین

فاجعه محیط‌زیستی در کمین قزوین؛

ظرفیت سایت پسماند «محمدآباد» رو به اتمام است

ظرفیت سایت پسماند «محمدآباد» رو به اتمام است

ایسنا/قزوین رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین گفت: افق در نظر گرفته‌شده برای سایت محمدآباد ۲۰ ساله بود اما هم‌اکنون در سال پنجم احداث سایت، ظرفیت آن در حال پر شدن است که این امر به دلیل ورود استانداری به این موضوع است.

زهرا یوسفی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته با موضوع بررسی سایت محمدآباد برگزار شد، بابیان این‌که ساخت سایت محمدآباد از سال ۸۳ تا ۸۹ طول کشید، تصریح کرد: به مدت دو سال سایت محمدآباد به یک شرکت خصوصی واگذارشده است، سپس استانداری به مدت دو سال مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و شورا تصویب می‌کند که استانداری سالی ۱۸۰ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند اما اجاره‌ای پرداخت و قرارداد تمدید نمی‌شود.

وی افزود: در زمان احداث سایت مقرر می‌شود که در این مکان روزانه ۲۵۰ تن زباله خانگی دریافت شود که این میزان طی سال‌های اخیر به ۸۰۰ تن رسیده و مدیریتی بر سایت وجود نداشته است، سایت باید شعاع ۳۰ کیلومتری خود را پوشش می‌داد که زباله‌های ۱۱ شهر را در برمی‌گرفت اما این میزان اکنون به ۲۱ شهر رسیده است.

یوسفی عنوان کرد: شهرداری قزوین سرمایه ۱۴ میلیاردی هزینه می‌کند اما با ورود استانداری مصوب می‌شود که سهام را به همه شهرداری‌ها واگذار کنند و تمام شهرداری‌های استان بدون این‌که یک ریال هزینه کنند سهامدار می‌شوند و در مقابل، پول مربوط به دفن زباله شهر خود را پرداخت نکردند ولی خود را سرمایه‌گذار می‌دانستند.

وی یادآور شد: افق سایت ۲۰ ساله بود ولی حالا در سال پنجم در حال پر شدن است و ورود استانداری به این موضوع بدترین اتفاق است، استانداری مسئولیت را خودش بر عهده می‌گیرد و افرادی را سرکار آورده است که تخصص ندارند درحالی‌که کارکنان پسماند همگی متخصص بودند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: این سایت در مساحت ۱۱۰ هکتار راه‌اندازی شد که با مصوبه استانداری قزوین و محیط‌زیست مصوب شد ۱۰ هکتار برای دفع پسماندهای صنعتی اختصاص یابد که طبق آن سالانه ۲۵۰۰ تن زباله صنعتی به این مکان وارد شود؛ این در حالی است که تا پایان سال ۹۶، ۳۳ هزار تن پسماند صنعتی به این مجموعه منتقل‌شده بود، سال ۹۷ نیز پنج هزار تن و سال ۹۸ نیز سه هزار تن اضافه‌شده است.

وی بیان کرد: خبر دفن زباله‌های شیمیایی و خطرناک عسلویه در قزوین منتشر شد که مدیریت آن زمان با استانداری و محیط‌زیست بود؛ هم‌اکنون نیز سازمان آب منطقه‌ای اعلام کرده است که آب‌های زیرزمینی آنجا آلودگی دارد درحالی‌که شهرداری همه موارد را رعایت کرده است و آلودگی ناشی از زباله‌های صنعتی و شیمیایی بوده که احتمالاً در قسمت زباله‌های عادی دفن شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: ظرفیت این سایت رو به اتمام است، برای ایجاد یک سایت جدید به سه سال زمان و صرف ۳۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است، قرار نبود شهرداری ۱۴ میلیارد تومان برای این طرح هزینه کند و سپس همه استان سهامدار شوند و شهرداری بهره‌ای از این موضوع نبرد.

وی تأکید کرد: یک شرکت خصوصی نیز در این مجموعه مشغول به کار بود که تا قبل از شورای پنجم حتی اجازه ورود عوامل شهرداری را نیز به مجموعه نمی‌داد و به دلیل ضعف فنی بعضی از دستگاه‌های سایت محمدآباد را دچار مشکل و آسیب کرد، در حال حاضر دستگاه‌ها غیرفعال است و کامیون‌ها زباله را به بخش پردازش نمی‌برند و زباله‌ها بدون تفکیک دفن می‌شود، بیشترین آسیب شهرداری قزوین به خاطر تصمیم‌گیری غلط استانداری بود.

دستگاه‌های سایت محمدآباد فرسوده شدند

حکمت‌اله داودی رئیس شورای شهر قزوین نیز تصریح کرد: سایت محمدآباد در سال ۸۱ در ۱۱۰ هکتار زمین جانمایی شد؛ از سال ۸۳ تا ۸۹ نیز این سایت آماده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اواخر سال ۹۲ به‌صورت حاکمیتی از شهرداری قزوین خواستند تا مدیریت سایت به استانداری سپرده شود و این قرارداد تا سال ۹۵ تمدید شد.

وی افزود: طبق آخرین مصوبه اعلام‌شده است که ۵۱ درصد سهم به شهرداری برسد و مدیریت نیز بر عهده شهرداری باشد اما قراردادی بسته نشده است؛ شهرداری تاکنون سایت را تحویل نگرفته است چراکه دستگاه‌ها در این سایت توسط افراد ناکارآمد و عدم داشتن تخصص استفاده‌شده و هم‌اکنون خسارت زیادی به آن‌ها واردشده و فرسوده هستند.

رئیس شورای شهر قزوین یادآور شد: اکنون ۸۰۰ تن زباله وارد این سایت می‌شود درحالی‌که ظرفیت دستگاه‌ها ۴۵۰ تن زباله بود و ۳۵۰ تن اضافه به آن واردشده است، مجموعه مدیریت استانداری با روند غیراصولی ورودی به این موضوع لطمه شدیدی به شهرداری قزوین وارد کرده است.

وی یادآور شد: آخرین مصوبه‌ای داریم اگر شهرداری ورود کند همه این خسارت‌ها به عهده شهرداری می‌شود، دستگاه‌ها باید به‌روز شوند و ظرفیتشان دو برابر شود در غیر این صورت فاجعه محیط‌زیستی در انتظار است، طبق بازدید که از سایت محمدآباد داشتیم وضعیت بسیار بد بود.

داوودی تأکید کرد: باید مسئولان استان قزوین در مدیریت پسماند سایت محمدآباد تصمیمات لازم را اتخاذ کنند تا از بروز بحران در این سایت جلوگیری شود، امروزه رسانه‌ها شهرداری را مقصر می‌دانند درحالی‌که شهرداری دستگاه‌ها را فراهم کرده و اعتبار گذاشته‌شده اما از دستگاه‌ها استفاده غیراصولی شده است.

وی بیان کرد: شورا باید ورود کند و تصمیمات اساسی داشته باشد تا مشکلات جدی‌تری نداشته باشیم، اگر مسئولان ورود جدی در سایت محمدآباد نداشته باشند در آینده با مشکلات جدی‌تری روبرو می‌شویم به همین دلیل باید مسئولان شهرداری بعد از هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم به شورا لایحه بیاورند و اعضا نیز مجوزهای لازم را صادر کند.

شهردار بدون اجازه شورا سایت را تحویل نگرفته است

فرج‌الله فصیحی رامندی عضو دیگر شورای شهر نیز در ادامه بیان کرد: سال اول نمی‌خواستیم این سایت را به غیر شهرداری بدهیم اما مدیریت پسماند خواست که یک سال بدون پرداخت هزینه‌ای به شرکت خصوصی واگذار شود، در سال دوم نیز اجاره‌ای پرداخت نشد ما نیز بخشی از هزینه زباله‌ها را پرداخت کردیم.

وی افزود: سال سوم و چهارم نیز تصویب شد شرکت تأسیس شود و سیاست حاکمیتی به‌نوعی ورود پیدا کردند، این سرمایه شهرداری در حال احتضار است اگر امروز تحویل نگیریم باید بعد از مرگ تحویلش بگیریم.

این عضو شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: شورا وقتی مصوب کرده است که سایت را تحویل بگیریم چرا شهردار خودش از پذیرفتن آن خودداری کرده است؟ قرار بود که پسماند ۲۱ شهر و ۲۰۰ روستا به محمدآباد ارسال شود و شهردار وقت (علی صفری) نامه‌ای به استانداری ارسال کرده که شهرداری توانایی تحویل گرفتن سایت محمدآباد را ندارد، یکی از مسائل مطرح‌شده این است که آیا شهردار می‌تواند بدون تصویب شورا تصمیمی بگیرد؟ چرا این اتفاق افتاده است و بدون تصویب شورا، شهرداری این سایت را در اختیار استانداری قرار داده است. اگر این سایت را تحویل نگیریم نیز طی دو سال آینده با بحران بزرگی روبه‌رو هستیم.

شورای شهر نیز مقصر است

سیده منیره قوامی نیز در این جلسه بیان کرد: همه تذکرات مربوط به حفظ محیط‌زیست در سایت محمدآباد از دو سال گذشته توسط کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری داده شد و پیش‌بینی کردیم که وضعیت طی دو سال آینده دچار بحران می‌شود و شهرداری باید سایت را تحویل بگیرد ولی هیچ مسئولی توجه نکرد.

وی ابراز کرد: اگر سایت را تحویل گرفته بودیم شرایط به این‌گونه رقم نمی‌خورد، سازمان حفاظت از محیط‌زیست امروز استانداری را مسئول نمی‌شناسند و می‌گوید شهرداری باید پاسخ دهد چراکه طبق قانون وظیفه شهرداری است که پسماند را از درب منازل دریافت کند و تا پروسه دفن انجام شود.

این عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: اکنون‌که سایت محمدآباد با بحران مواجه شده مسئولان مجموعه مدیریت شهری، استانداری را مقصر می‌داند درحالی‌که از بروز این بحران در دو سال گذشته می‌توانستند جلوگیری کنند ولی نکردند و شورا نیز به علت نداشتن جدیت در این مسئله مقصر است.

تحویل گرفتن سایت محمدآباد اشتباه بزرگی است

مهدی عبدالرزاقی نایب‌رئیس شورای شهر قزوین نیز در این خصوص گفت: شهرداری قزوین ۱۴ میلیارد تومان برای راه‌اندازی سایت محمدآباد هزینه کرده و سایتی برای کل استان آماده کرده است اما صرفاً ۴۰ درصد سهامدار آن بوده است بنابراین حق انتخاب مدیر آن را نداشته است.

وی افزود: این سایت در سال‌های گذشته در اختیار استانداری قزوین قرارگرفته است و حالا که ظرفیت آن رو به اتمام است باید دوباره پول بدهیم و سایت را تحویل بگیریم که این امر دور از ذهن و بزرگ‌ترین اشتباه است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی قزوین بیان کرد: چنین قراردادی حتی در عهد قاجاریه و فتحعلی شاه هم نبوده چرا شهرداری قزوین زیربار آن رفته است، اموال شهرداری قزوین در اختیار شهرها و روستاهای دیگر قرارگرفته به‌نحوی‌که مسئولان این نقاط احساس مالکیت کردند و حتی در پردازش زباله هم مبلغی پرداخت نکردند.

وی یادآور شد: واگذاری سایت محمدآباد از ابتدا اشتباه بوده و اکنون نیز مسئولان آن اعلام می‌کنند که ظرفیت پردازش زباله این سایت تکمیل‌شده و دیگر جوابگو نیست، آن‌گونه که به نظر می‌رسد تا دو سال دیگر ظرفیت پردازش زباله در این سایت به پایان می‌رسد اگر این را امروز تحویل بگیریم با بحران روبه‌رو می‌شویم.

عبدالرزاقی تأکید کرد: ۱۵ شهر برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبه‌رو هستند و نمی‌توانند هزینه دفن زباله را تحویل بدهند، اگر ما این را تحویل بگیریم باید دوباره سایت جدید بسازیم تحویل گرفتن این سایت اشتباه و بهتر است که سایتی جدید درست کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به اقداماتی که مسئولان طی سال‌های گذشته در این سایت انجام دادند نگاه کرد، به‌وضوح می‌توان فهمید که در حق مردم ظلم شده است، مسئولان استانداری، مدیران شهرداری قزوین را برای واگذاری سایت محمدآباد در برابر عمل انجام‌شده قراردادند و اکنون عواقب بد آن را می‌توان مشاهده کرد.

عبدالرزاقی تصریح کرد: از طرف دیگر گفته می‌شود دستگاه‌های پردازش موجود در این سایت مستهلک‌شده و آسیب‌دیده و باید برای به‌روزرسانی آن شهرداری قزوین اعتبارات هنگفتی هزینه کند و تحویل گرفتن آن بحران است، شهرداری قزوین اکنون توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد چرا باید امروز مسؤولیت سایتی را بر عهده بگیرد که هیچ منفعتی ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: شهرداری قزوین و شورا هیچ کوتاهی در سایت محمدآباد انجام نداده و باید مسئولانی که در مدیریت این سایت اشتباه کردند پاسخگو باشند.

واگذاری وظایف ذاتی خلاف قانون است

محسن حق‌شناس دیگر عضو شورای شهر قزوین نیز تصریح کرد: برنامه‌ریزی پسماند استان یک موضوع کارشناسی است که باید به‌درستی به آن ورود کنیم، افرادی که در مورد نحوه مدیریت سایت محمدآباد و واگذاری و عدم واگذاری آن توسط شهرداری قزوین نظر می‌دهند باید کارشناسی شده باشد تا در آینده با مشکلات دیگری روبرو نشویم.

وی افزود: شهرداری قزوین نمی‌تواند از وظیفه ذاتی خود که تحویل زباله از درب خانه مردم تا امحا، جداسازی و غیره است سرباز بزند و مسؤولیت آن را به نهاد دیگری واگذار کند مثل این است که آموزش‌وپرورش موضوع آموزش را به نهاد دیگری واگذار کند.

این عضو شورا بیان کرد: اگر کار ذاتی را واگذار کردیم پس ما مبرا از خطا نیستیم، قانون شهرداری را مکلف جمع‌آوری پسماند خانگی است و طبق قانون واگذاری چنین مسؤولیتی خلاف و اشتباه است به همین دلیل باید مدیران شهرداری قزوین مسؤولیت سایت محمدآباد را بر عهده بگیرند.

حق‌شناس یادآور شد: از زمان شورای پنجم در خصوص پسماند صحبت‌های زیادی شده است شهردار وقت (علی صفری) گفتند که سایت را تحویل می‌گیرد اما این اتفاق نیفتاد، ایشان باید به مصوبات شورا، اصلاح اساسنامه، تصاحب سایت محمدآباد و ارائه گزارش مدیریت آن به شورا اقدامات لازم را انجام می‌داد ولی کاری صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: با بی‌تدبیری صورت گرفته دستگاه‌ها مستهلک‌شده است و خرید مجدد آن هزینه بالایی دارد، زباله عفونی را به محمدآباد وارد می‌کنند و عده‌ای آن را تفکیک و در شهر دیگری می‌فروشند و از شهرداری قزوین شکایت می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت ما واگذار کردیم و به ما ربطی ندارد.

این عضو شورا بیان کرد: شهرداری باید بر عملکرد سایت محمدآباد نظارت می‌کرد ولی به دلیل عدم انجام آن امروز با مشکلات متعددی روبرو هستیم که چیزی جزء هزینه برای این نهاد ندارد، باید نگاه اقتصادی به پسماند داشت و از این طریق درآمد پایدار برای شهرداری قزوین ایجاد کرد به همین دلیل در تحقق این مهم باید کارشناسی‌های لازم صورت گیرد.

هزینه‌های میلیاردی سایت محمدآباد از عوارض مردم است

احد چگینی دیگر عضو شورای شهرداری قزوین نیز بیان کرد: قرار بود سایت محمدآباد برای شهرداری قزوین درآمدزایی داشته باشد ولی امروز برخلاف این موضوع چیزی جز هزینه نداشته است؛ هرچقدر زمان می‌گذرد شهرداری قزوین در مدیریت سایت محمدآباد بیشتر هزینه می‌کند به همین دلیل باید سریع‌تر مدیریت این سایت را بر عهده بگیرد.

وی افزود: شهرداری وظیفه ذاتی دارد که با مدیریت یکپارچه پسماندهای شهری را مدیریت کند به همین دلیل نمی‌تواند انجام چنین کاری را به نهاد دیگر واگذار کند، هزینه‌های میلیاردی که در سایت محمدآباد انجام‌شده از عوارض مردم و بیت‌المال است نباید اجازه داد که این‌گونه حیف‌ومیل شود.

این عضو شورا بیان کرد: باید مسئولی که در استانداری قزوین شهرداری را مجاب کرده تا مسئولیت این سایت را واگذار کند امروز جوابگوی خسارت‌های متحمل شده به شهرداری باشد.

وی تأکید کرد: نام سایت محمدآباد نیز باید تغییر پیدا کند چندین بار این را تذکر داده‌ام که برای چنین مکانی که زباله‌دان است نباید از نام ائمه (ع) استفاده شود.

پسماند عفونی در محمدآباد تفکیک و به فروش می‌رسد

مهدیه سادات قافله‌باشی نیز تأکید کرد: طی بازدیدی که از سایت محمدآباد انجام دادیم وضعیت سایت محمدآباد نامطلوب و بدتر از آن چیزی است که می‌توان فکر کرد، اکنون فاجعه محیط‌زیستی در استان در حال روی دادن است که باید مسئولان هر چه سریع‌تر جلوی آن را بگیرند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

وی افزود: سایت محمدآباد متعلق به هرکسی باشد به‌هرحال مشکل جدی برای استان در بردارد، سایت محمدآباد در حال حاضر به کسی پاسخگو نیست و مدیرعامل پسماند تا یک ماه قبل اجازه ورود به سایت را نداشت.

این عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: مسئولان محیط‌زیست در ساماندهی سایت محمدآباد اقدامات لازم را انجام دهند و ورود جدی باهدف پیشگیری از فاجعه محیط‌زیستی داشته باشند، باید بررسی شود، پسماند عفونی چرا در سایت محمدآباد تفکیک و به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: پسماند از سایر نقاط کشور به محمدآباد وارد می‌شود اما می‌گویند این‌طور نیست، محمدآباد باید برای کل مجموعه باشد اما قرار اول ما این بود که به ۲۰ شهر و ۲۵۰ روستا خدمات دهیم؟ مواردی که دیده‌شده است باید در تور رسانه‌ای مبتنی بر واقعیت انجام شود تا شرایط فعلی مشخص شود.

قافله‌باشی تصریح کرد: این واگذاری ورای تصمیمات اشتباه بوده است؛ اگر این فاجعه در حال رخ دادن بود و خط پردازش کار نمی‌کرد چرا به شورای شهر منتقل نشد که ما بررسی کنیم که سایت محمدآباد سه سال بیشتر ظرفیت ندارد و این زنگ خطری است که نیاز به پیگیری دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha