• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98091914581

در سی‌وهفتمین سه‌شنبه‌ فرهنگی آستان قدس؛

مجموعه دست‌نوشته‌های شیخ عباس قمی رونمایی شد

مجموعه دست‌نوشته‌های شیخ عباس قمی رونمایی شد

ایسنا/خراسان رضوی در سی‌وهفتمین سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس رضوی، از کتب خطی دست‌نوشته‌های حاج شیخ عباس قمی رونمایی شد.

 حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در آیین رونمایی از کتب خطی حاج شیخ عباس قمی در خصوص اهمیت کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: کتابخانه آستان قدس، کتابخانه‌ای کم‌نظیر است و باید بتوانیم آن را در تمام دنیا عرضه کنیم. این کتابخانه راه بسیار خوبی برای معرفی شیعه است در حالی که متاسفانه ما شیعه را معرفی نکرده‌ایم و شیعه بسیار مظلوم است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما نتوانستیم شیعه را به جهان معرفی کنیم در دائرةالمعارف‌های بزرگ دنیا، شیعه ذیل سرفصل «غُلات» آورده‌ شده است، یعنی شیعه به تنهایی یک سرفصل جداگانه ندارد.

وی اضافه کرد: ما باید شیعه را معرفی کرده و بر مسائل فکری و اندیشه‌ای دنیا، تاثیرگذار باشیم. اکنون این امکانات را داریم پس باید آن را مغنتم بدانیم و از این فرصت طلایی برای معرفی شیعه در جهان استفاده کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص معرفی شخصیت برجسته شیخ عباس قمی بیان کرد: شیخ عباس قمی در حدود ۳۰ جلد کتاب نوشته است و وقتی انسان به آن‌ها نگاه می‌کند؛ می‌بیند که او درحوزه‌های مختلفی از جمله تاریخ، رجال، قرآن و ...کار کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: ما اگر بخواهیم مفاتیح الجنان را بنویسیم، حتما یک ساختمان چندطبقه با چندین پژوهشگر و سیستم‌های کامپیوتری نیاز داریم تا شاید بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ اما درباره شیخ عباس قمی باید گفت تنها یکی از کارها و نسخه‌های خطی که به تنهایی و با امکانات آن زمان نوشته، مفاتیح الجنان است.

وی خاطر نشان کرد: شیخ عباس قمی مورد عنایت الهی بوده است. او زمانی که کتاب مفاتیح را به چاپخانه برده است، در هنگام بستن قرارداد کتاب را می‌گیرد و پس از یک سال مجدد برای چاپ آن بازمی‌گردد. وقتی از او درباره این کار می‌پرسند، می‌گوید که من برای تک تک روزهای سال ادعیه و اعمالی نوشته‌ام .گفتم شاید عمل به این کتاب ممکن نباشد، پس یک سال به این کتاب عمل کردم و حال می‌خواهم آن را چاپ کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha