• جمعه / ۲۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98092216213
  • خبرنگار : 50203

وزیر ارشاد خبر داد:

اختصاص اعتبار 118 میلیاردی برای حمایت از حوزه های زیرساختی و رویدادی استان مرکزی

اختصاص اعتبار 118 میلیاردی برای حمایت از حوزه های زیرساختی و رویدادی استان مرکزی

ایسنا/مرکزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اختصاص 118 میلیارد تومان به منظور حمایت از حوزه های زیرساختی و رویدادی استان مرکزی بر اساس تفاهم نامه این وزارتخانه با استاندار مرکزی خبر داد.

سید عباس صالحی در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر، فعالان قرآنی و جامعه کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان خمین، با بیان اینکه بسترسازی برای حرکت برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح شهرستان های کشور، یکی از ایده های مورد توجه این وزارت خانه بوده است، اظهار کرد: گفت و گوی بنده با اصحاب فرهنگ و هنر کشور بسیاری از برنامه ها و دغدغه های ما را روشن کرده است و بر همین اساس سعی داریم دغدغه های آنان را بشنویم و آنها را در فضای کاری خود بیشتر از پیش مورد توجه قرار دهیم.

صالحی از امضای تفاهم نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری مرکزی با اعتباری بالغ بر 118 میلیارد تومان در زمینه حمایت از حوزه های زیرساختی و رویدادی استان خبر داد و افزود: امیدواریم بر اساس این تفاهم نامه در مدت دو سال آینده اتفاقات خوبی در استان مرکزی شکل بگیرد و بیش از گذشته به حمایت از فعالان دینی و قرآنی و همچنین عرصه فرهنگی و هنری استان مرکزی توجه شود. بر اساس این تفاهم نامه در حوزه زیر ساختی در حدود 90 میلیارد تومان و حوزه قرآنی و دینی نیز 27 میلیارد تومان مصوب شده است.

وی ادامه داد: در حوزه هنری و سینمایی 2 میلیارد تومان، در حوزه فرهنگی و ادبی یک میلیارد و 500 میلیون تومان، و در حوزه حمایت از هنرمندان نیز یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای سال آینده استان مرکزی از سوی این وزارت خانه بر مبنای تفاهم با استانداری مرکزی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با این اقدامات بتوانیم در مدت باقی مانده از دولت دوازدهم بسیاری از مشکلات فعلی جامعه فرهنگی هنری استان مرکزی و سایر استان ها را برطرف کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان مرکزی، خاطر نشان کرد: این وزارتخانه با تمام توان خود تلاش می کند فعالیت های قرآنی را در سطح کشور گسترش دهد و این مهم را در تمامی استان های کشور نیز پیاده سازی کند. از تابستان سال جاری تا کنون بیش از 72 هزار کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد کشور فعالیت می کنند و در همین مدت نیز کانون های فرهنگی و هنری بسیاری در استان مرکزی شروع به کار کرده اند.

وی تحرک و مشارکت های اجتماعی را ریشه و زیرساخت اصلی شکل گیری فعالیت های فرهنگی و هنری دانست و تاکید کرد: در حوزه بیمه فعالان قرآنی این وزارت خانه با جدیت تمام در حال فعالیت است و در مدت 2 سال گذشته بیش از 1500 فعال قرآنی را به مجموعه بیمه خود افزوده است. همچنین خوشبختانه تعداد کل بیمه شدگان حوزه فرهنگ و هنر توسط این وزارتخانه با رشدی حدودا دو برابری، از 28 هزار نفر به 42 هزار نفر افزایش داشته است که به نوبه خود رقم قابل توجهی به حساب می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما سعی داریم بر اساس نوع رویکردمان از مؤسساتی که در حوزه قرآن و فعالیت های دینی مشارکت می کنند، بیش از پیش حمایت کنیم و با این کار زمینه ساز توسعه فعالیت های فرهنگی، هنری و قرآنی در سطح جامعه شویم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم همه تزریقاتی که به حوزه های استانی داشته است، در تلاش است مجموع منابع خود را افزایش دهد تا بر اساس رویکرد جدید خود بتواند اهداف از پیش تعیین شده اش را تحقق بخشد.

صالحی از اختصاص 90 میلیارد تومان بودجه قرآنی به مجموع مراکز قرآنی سطح کشور خبر داد و گفت: من به همه اطمینان می دهم که نگاه دولت و مجموعه حاکمیت، نگاهی ایجابی و حمایتی است و سعی دارد با بکارگیری حداکثر توان خود از فعالیت های دینی و قرآنی حمایت کند. مباحث قرآنی سلیقه ای و جناحی نیستند و در زمینه تحقق اهداف این‌ حوزه همه اقشار جامعه باید ورود پیدا کنند.

وی ریشه و بذر فعالیت های قرآنی را مردمی و بر پایه مشارکت اجتماعی عنوان کرد و افزود: اتصال صرف فعالیت های قرآنی به دولت و حاکمیت به انقطاع چنین فعالیت هایی منجر می شود ، بر این اساس در این زمینه همه مردم و مسئولین باید پای کار بیایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصویب اساسنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد را از مهم ترین اقدامات این وزارتخانه در مدت اخیر عنوان کرد و گفت: در گذشته بسیاری از فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد پشتوانه محکمی نداشتند که خوشبختانه با تشکیل شورای سیاست گذاری این کانون ها در سطح کشور، بسیاری از فعالیت ها و جلسات این کانون ها جنبه رسمی و قانونی به خود گرفته اند. این شورا فرصت خوبی را برای هم افزایی مردم ایجاد کرده است و تفاهم نامه هایی که تا کنون به امضا رسانده است نیز موجبات استفاده بیشتر از ظرفیت این شورا را فراهم کرده است.

وی در ادامه به جنبه های شخصیتی والای امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: شخصیت امام خمینی با روح قرآن به هم پیوسته بود و جسم و جان ایشان طعم قرآن داشت، گویی که شخصیتشان با روح و نفس نبوی پیوند خورده بود. همین شیوه و منش زندگی امام راحل بود که زمینه ساز ایجاد یک نهضت بزرگ در کشور شد و بعدها پشتوانه اتفاق بزرگی را در سطح کشور رقم زد.

وی در ادامه صحبت های خود خاطر نشان کرد: نهضتی که امام راحل (ره) در کشور ایجاد کرد، منحصر به یک بازه زمانی محدود نیست، بلکه حرکتی است که از گذشته ادامه داشته است و می تواند تا قیام قیامت نیز تداوم داشته باشد. امام به معنای واقعی کلمه هنرمند بود و با هوش خدادادی و فطرت سلیم خود توانست مردم را پذیرای نهضت خود کند.

صالحی شیوه زندگی امام خمینی (ره) را الگوی روشنی برای تمام مسئولین کشور دانست و تصریح کرد: امام در روزهایی که به ظاهر تلخ و سرد به حساب می آمدند، به مردم اعتماد داشت و توانسته بود ارتباط وسیعی را با مردم فراهم کند. همچنین ایشان یکی از حامیان فعالیت های فرهنگی و هنری بودند و به بسیاری از هنرهایی که در آن زمان از یاد رفته بودند، امکان حیات مجدد بخشیدند.

به گزارش ایسنا، امام جمعه شهرستان خمین نیز در این همایش بر لزوم توجه ویژه نوجوانان و جوانان کشور به فعالیت های فرهنگی، هنری و قرآنی تاکید کرد و گفت: جوانان ما در حوزه های فرهنگی و هنری تا کنون اقدامات ارزنده ای انجام داده اند، اما همگان باید بدانند که در این زمینه هنوز هم خرمشهرهایی در پیش داریم که باید با همت جوانان خود آنها را نیز فتح کنیم.

حجت الاسلام حسینی پور ادامه داد: در گذشته اگر کسی قصد به زبان آوردن نام امام راحل (ره) را داشت، باید در ابتدا جای خود را در زندان تصور می کرد که این موضوع به خوبی سختی عمل به فرمایشات امام و ترویج نظرات ایشان در آن زمان را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بستر لازم را برای انجام امور سایر وزرا فراهم می کند، اظهار کرد: به اعتقاد بنده جایگاه وزیر فرهنگ و ارشاد از همه وزرا بالاتر است، چرا که سکانداری وزارت خانه ای را بر عهده دارد که صاحب نظران ما از گذشته تا کنون کتاب های زیادی در  مورد جوانب آن تالیف کرده اند و بر اهمیت توجه به آن تاکید کرده اند. توجه کافی به حوزه فرهنگ و هنر در جامعه، اسلام را به صحنه می آورد و زمینه ساز تحقق اهداف الهی می شود و بر همین اساس باید این وزارت خانه با مساعدت نیروهای جامعه در این حوزه، در ابتدا زشتی ها و پلیدی ها را از جامعه بزداید و سپس به سایر اقدامات خود جامه عمل بپوشاند.

به گزارش ایسنا، احمد طهرانی فرماندار شهرستان خمین نیز از فعالیت 14 موسسه قرآنی در سطح کشور خبر داد و افزود: شهرستان خمین تا کنون در حوزه  فعالیت های فرهنگی و هنری اقدامات برجسته ای انجام داده است که حضور بیشترین خوشنویسان کشور به نسبت جمعیت شهرستان، وجود خردسال ترین خوشنویس کشور، برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری استانی و کشوری و همچنین کسب افتخار در زمینه هنرهای تجسمی، نمایشی و تالیف کتاب های متعدد از جمله افتخاراتی هستند که این شهرستان توانسته است در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری کسب کند.

وی تاکید کرد: علیرغم پتانسیل های خوبی که در این شهرستان وجود دارد، اما متاسفانه این شهرستان از نبود یک فضای فرهنگی تحت عنوان نگارخانه برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری خود رنج می برد که امیدواریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زادگاه امام خمینی (ره) بزودی این مشکل نیز برطرف شود.

فرماندار شهرستان خمین با اشاره به برگزاری سوگواره های تعزیه در این شهرستان، گفت: تا کنون 6 سوگواره به صورت شهرستانی و استانی در این شهرستان برگزار شده است که وجود یک فضای فرهنگی مناسب می‌تواند تداوم چنین برنامه هایی را در آینده با سطح کیفی بالاتری تضمین کند.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مراسم از مرکز خدمات حوزوی شهرستان خمین و بیت امام خمینی (ره) بازدید کرد و در ادامه راهی شهرستان ساوه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha