• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 98092720409
  • خبرنگار : 50022

یک پژوهشگر مدیریت شهری:

گرانی بنزین حال ناخوش حمل و نقل عمومی را بیشتر نشان داد

گرانی بنزین حال ناخوش حمل و نقل عمومی را بیشتر نشان داد

ایسنا/البرز یک پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت شهری گفت: حال حمل و نقل عمومی بیشتر کلانشهرها کشور خوب نبوده و حالا با افزایش تعداد تقاضا در پی سهمیه بندی بنزین، کم بودها در این حوزه به مراتب بیشتر شده است.

پویا پارسا در گفت و گو با ایسنا، افزود: حمل و نقل عمومی کلانشهرها به خصوص کرج چندین سالی است که به علت کمبود اعتبارات رشد چشمگیری نداشته است، به همین دلیل ناوگانی فرسوده و تعمیری حاصل سال‌ها کم‌توجهی مسئولان دولتی برای مردم باقی مانده است.

وی گفت: افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل عمومی کلانشهرها و مراجعه بیشتر شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی داشته است، در حالی که نه واگن و نه اتوبوسی به صورت چشم گیر به سیستم اضافه نشده و تنها موجب افزایش تقاضای مسافران و نارضایتی آنها شده است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: مسئولان شهرداری کرج جهت برطرف کردن کمبود ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته اقدامات مثبتی انجام داده اند اما بررسی وضعیت کلی سن ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می‌دهد وضعیت این ناوگان در شرایط خوبی قرار ندارد.

پارسا با بیان اینکه نبود قطار شهری و هم زمانی آن با سهمیه بندی و گرانی بنزین برای شهر کرج و کلانشهرهای دیگر یک کمبود به حساب می آید، تصریح کرد: کرج باید طبق برنامه سالیان گذشته قطار شهری را به عنوان یکی از ناوگان حمل ونقل عمومی راه اندازی و گسترش می‌داد اما در حال حاضر حتی یک دستگاه واگن فعال هم ندارد.

پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری افزود: کم بود ناوگان حمل ونقل عمومی در بیشتر کلانشهرها کشور نشان داده است در سالیان گذشته فقط همین آلودگی هوا میلیاردها تومان خسارت به کشور وارد کرده است اما چرا راهکار حمل و نقل عمومی ارزان که چند سالی است در برخی از شهرهای دنیا آغاز شده به عنوان راهکار موثر در کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از افزایش قیمت بنزین به کار نرفته است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه تاکید کرد: باید به حمل و نقل عمومی ارزان به عنوان عامل انگیزشی بیشتر توجه کنیم ، اینگونه مشوق‌ها هر چند ممکن است از نظر مالی برای شهرداری ها چندان جذابیت نداشته باشد اما دارای پیام های غیرمستقیم فرهنگی برای شهروندان است.

وی تصریح کرد: حمل و نقل عمومی ارزان زمانی می تواند کارآمدی کامل خود را نشان دهد که پوشش کامل حمل و نقل عمومی و دسترسی به آن ساده باشد.

پارسا با بیان اینکه عدم عمومیت یافتن حمل و نقل عمومی فقط به تنهایی به هزینه آن برای مردم بستگی ندارد افزود:  هزینه استفاده از مترو و اتوبوس در کلان شهری همانند تهران که وضعیت بهتری نسبت به دیگر شهرها دارد ناچیز است و مردم تنها به دلیل گرانی از حمل و نقل عمومی رو بر نمی گردانند، علت روگردانی مردم از حمل و نقل عمومی عدم پوشش کامل و دسترسی سخت و از همه مهمتر کیفیت پایین آن است.

وی در پایان گفت: ارزان نگهداشتن حمل و نقل عمومی به عنوان یک راهکار به معنای رایگان کردن آن و دولتی کردن آن نیست بلکه اختصاص تسهیلات حمل و نقل با توجه به منطقه بندی و خصوصیات مناطق کشور، هم چنین ارایه تسهیلات برای گروه ها خاص جامعه از جمله دانش آموزان‌، دانشجویان و کارمندان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۸ ۲۱:۴۴

دولت باید یارانه بیشتری به توسعه حمل ونقل عمومی بدهد