• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۲۳:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98092721140
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فرماندار کاشمر وعده داد؛

مسیر ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستای گندم‎بر هموار شد

مسیر ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستای گندم‎بر هموار شد

ایسنا/خراسان رضوی دانش‌آموزان روستای محروم گندم‎بر از توابع بخش مرکزی کاشمر که تاکنون به دلیل مشکلات اقتصادی و مسیر ناهموار جاده از کلاس ششم به بعد امکان آمدن به شهر را نداشته و مجبور به ترک تحصیل می‎شدند با تدابیر اندیشیده شده از سال آینده می‌‏توانند تحصیل خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهند.

فرماندار کاشمر در اولین حضور خود در "گندم‎بر" یکی از محروم‎ترین روستاهای شهر کاشمر به همراه جمعی از مسئولان  پس از بیان مشکلات از سوی اهالی جهت حل آن‌ها برای مسئولان ضرب‌الاجل تعیین کرد. در ابتدای این دیدار سه ساعته مسئولان با اهالی، به تنها مدرسه روستا که در سال 1385 تاسیس شده و در حال حاضر 50 دانش‌آموز از پایه اول تا ششم تحصیل می‎کنند، رفتند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر بیان کرد: دانش‎آموزان روستای محروم گندم‎بر فقط تا پایه ششم امکان تحصیل دارند و از آن به بعد به رغم علاقه دانش‌آموزان این روستا به ادامه تحصیل به دلیل راه دسترسی نامناسب و مشکلات مالی خانواده‌ها مجبور به ترک تحصیلند.

علی طاهریان افزود: مشکل عمده مدرسه برق است، اگرچه گرمای کلاس‎ها با بخاری‎های تابشی و برقی تامین می‎شود اما چون برق فعلی تک فاز است، همزمان امکان استفاده دو کلاس از این بخاری‎ها نیست و به محض روشن کردن، برق مدرسه قطع می‎شود و برای رفع این مشکل کنتور مدرسه باید تبدیل به سه فاز شود.

"حاج عزیز" یکی از بزرگان روستا در حضور مسئولان  به بیان برخی مشکلات پرداخت و گفت: منبع درآمد اهالی روستای گندم‎بر به‌عنوان محروم‌ترین روستای کاشمر دامداری است، اگرچه این روستا تنها 26 کیلومتر با شهر کاشمر فاصله دارد، اما بخش قابل توجهی از مسیر رفت و آمد اهالی هنوز خاکی است و نامناسب بودن مسیر موجب شده تاکنون چند نفر در این محور جان خود را از دست بدهند.

حاج عزیز ادامه داد: آب روستا شور است و اهالی مجبورند برای مصرف و یا استحمام از آب‌شور استفاده کنند. حال آن که می‎شود آب مورد نیاز روستا را از روستای شمس‌آباد مه‎ولات که 11 کیلومتر بیشتر با گندم‎بر فاصله ندارد، تامین‌کرد.

وی گفت: برای ساخت خانه عالم در این روستا هزینه بسیاری شد اما طی دو سال اخیر هیچ روحانی حتی در ماه محرم نیز به این روستا نیامده است.

کوکب خانم که 16 سال قبل شوهر خود را از دست داد و اکنون با فرزند معلولش زندگی‏ می‎کند، از فروریختن قسمت‌هایی از خانه‎اش به دلیل وجود موش‎ها، گفت: خانه‌ام به قدری فرسوده است که با هر بارندگی بخشی از آن فرو می‌ریزد و نیاز به مرمت دارد. در این رابطه فرماندار نیز دستور مرمت بخش‎هایی از خانه وی را صادر نمود تا در کمترین زمان اجرایی شود.

تامین آب با تانکر

بخشدار مرکزی کاشمر نیز در این بازدید گفت: آب شرب مورد نیاز اهالی روستا با تانکر تامین می‎شود، البته اواخر سال گذشته دستگاه آب ‌شیرین‌کن نصب ‌شده ولی مردم از این دستگاه استقبال نمی‌کنند.

سعید چیتی بیان کرد: حداقل ماهی یک‌بار اکیپ پزشکی نصف روز در روستا مستقر می‎شوند و درمان و دارو به‌صورت رایگان تأمین می‌شود، همچنین جاده این روستا فرعی بوده و به رغم خاکی بودن تاکنون چندین بار بهسازی شده اما باید چند کیلومتر از آن که در مسیر سیلاب قرار دارد به‌طور کامل تغییر کند.

مسئول امور عشایر کاشمر در ادامه اظهار کرد: از 22 کیلومتر مسیر جاده روستا تا شهر کاشمر تاکنون فقط 6 کیلومتر آن آسفالت شده و باقی خاکی است، در حال حاضر حدود 250 تا 300 نفر شتر در این روستا وجود دارد، تاکنون حضور 500 خانوار عشایری در روستاهای منطقه ثبت شده که از طایفه تیموری هستند.

محمدرضا فارسیان عنوان کرد: همه ساله مسیر جاده تسطیح می‎شود اما سیلاب ابتدای امسال بخشی از جاده را ‏برد و مجدد مجبور به مرمت مسیر شدیم، در سال 96 نیز بالغ بر 400 گوسفند به دلیل سیلاب از بین رفت.

وی بیان کرد: ماهیانه به اهالی روستای گندم‌‏بر 75 کیسه آرد سهمیه می‎دهیم، سعی شده منطقه گندم‎بر که به طور کامل عشایری است، تقویت گردد.

آب شیرین کن روستا راه‎اندازی می‎شود

فرماندار کاشمر در خصوص وضعیت دانش‌آموزان روستای محروم گندم‎بر که فقط تا پایه ششم امکان تحصیل دارند، گفت: هر کدام از دانش‌آموزان پس از پایان پایه ششم برای ادامه تحصیل به کاشمر بیایند شرایط تحصیل رایگان آن‌ها فراهم می‌شود.

مسلم ساقی افزود: تمامی هزینه‎های تحصیل، پوشاک، کرایه راه و تغذیه  به طور رایگان توسط آموزش و پرورش تامین خواهد شد حتی هر کدام از دانش‌آموزان که مقطع دبیرستان را به اتمام برساندند برای انجام تحصیلات دانشگاهی به صورت رایگان هماهنگی‎های لازم با مرکز استان انجام می‎شود.

فرماندار کاشمر همچنین در خصوص برق مدرسه عنوان کرد: مقرر شد 120 متر شبکه که تک فاز است به همراه کنتور مدرسه با تامین اعتبار مورد نیاز حدود 9 میلیون تومان هفته آینده توسط شرکت برق، آموزش و پرورش و بخشداری تامین و به سه فاز تبدیل شود.

وی عنوان کرد: برای اینکه آب شرب مورد نیاز از روستای شمس‌آباد تأمین شود نیاز به اعتبار زیادی است، اما با این‌وجود برای آب رسانی به روستا تا پایان سال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پروژه آب رسانی به روستا از شهرستان مه‎ولات شروع می‌‏شود.

فرماندار کاشمر گفت: اگرچه از سال گذشته دستگاه آب شیرین کن در روستا نصب شده اما اهالی از آن استفاده نمی‎کنند که مقرر شد دستگاه مجدد توسط آبفای روستایی سرویس و کیفیت آب آن توسط مرکز بهداشت آزمایش شود، سپس مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا؛ فرماندار در این بازدید وعده داد اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکلات اهالی  را شخصأ بررسی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha