• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98100302367
  • خبرنگار : 50029

معاون وزیر آموزش‌وپرورش:

تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت امکان پذیر است

معاون وزیر آموزش و پرورش
عکس آرشیوی است

ایسنا/فارس معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است گفت: همه بخش‌های جامعه باید در خدمت ارتقای تعلیم و تربیت باشند.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم سه‌شنبه سوم دی در آیین قدردانی از فرهنگیان برتر فارس در حوزه پژوهش، گفت: هدف از  کار پژوهشی  تربیت دانش آموز پژوهش محور است که بتوانند با خلاقیت مسائل و  چالش‌های اساسی زندگی را حل کنند و به  سبک زندگی مطلوب و هویت سازی که در تعریف تربیت مطرح شده برسند.

او یکی از اصول مهم برنامه درس ملی را یاد دهنده و یادگیرنده بودن معلم دانست و گفت: اگر شوق یادگیری در یک معلم ضعیف شود و شعله و عشق دست یابی به معرفت ، تجربه ، توان و مهارت بیشتر کم فروغ شود، در آن صورت جریان تعلیم و تربیت کند و گاهی متوقف خواهد شد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه تحول در نظام تعلیم و تربیت شامل افزایش توانمندی‌های فکری، معرفتی، اخلاقی و ایمانی در مجموعه آموزش و پرورش است، افزود: اینکه امروز شوق پژوهشی و جریان تقویت پژوهش در مدارس رو به افزایش است خود یکی از اسناد تحولی است.

ذوعلم با اشاره به کاربرد واژه پژوهش بخش‌های مختلف همچون صنعت، اقتصاد، حوزه‌های علمی و آکادامیک، پژوهش‌های راهبردی، حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، پژوهشهای کاربردی، بنیادین و  توسعه دهنده مرزهای دانش گفت: آنچه که از پژوهش در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد یک تعریف و برداشت مشخصی مبتنی بر هدف تربیتی است.

او تربیت را بستر ساز  یک فرآیند تحولی در جهت تکریم و تعالی هویت دانست و گفت: سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کرده‌ایم  که خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی خالی از مهارتهای اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیبهای مختلف اجتماعی است و  لازم است چرخش از آموزش به تربیت داشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور انواع پژوهش در آموزش و پرور ش را بنا به تعریف تربیت در سه سطح اکتشافی، تحلیلی و تجویزی تعریف و اضافه کرد: پژوهش اکتشافی ارائه گزارش  از وضع واقع و موجود و مقدمه‌ای است برای  نقد  و تحلیل  در مرحله تحلیلی که بسیار پیچیده است، چرا که باید  علت یابی، مقایسه، داوری و نقد بر اساس  قرائن، مستندات ادله قاطع انجام شود.

ذوعلم افزود: همه تلاش ستادی ما در امر پژوهش همین است که زمینه را فراهم کنیم که معلمان هم  چالش‌های پیشرو را برطرف کنند و روش‌های تدریس نوین را تجربه کنند و  پژوهش محوری را در امر تعلیم و تربیت نهادینه کنیم.

او با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است، گفت:  همه بخش‌های جامعه اعم از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های تبلیغی ، دستگاه‌های فکری ، علمی و پژوهشی، رسانه ملی و همه رسانه‌ها و همه جامعه باید در خدمت ارتقای تعلیم و تربیت باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.