• پنجشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۸ / ۲۰:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98101209167
  • خبرنگار : 50264

آغاز به کار چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

آغاز به کار چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

ایسنا/اصفهان محفل افتتاح چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور شاعرانی چون محمدعلی بهمنی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، عبدالجبار کاکایی، محمدکاظم کاظمی، جواد محقق، محمود اکرامی، اسماعیل امینی، خسرو احتشامی، فضل‌الله شیرانی و محمد مستقیمی در تالار سوره اصفهان برگزار شد.

سعید بیابانکی، دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شامگاه ۱۲ دی ماه در محفل افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه شعر پیشروی اصفهان از تالار سوره و به همت حوزه هنری آغاز شد، گفت: زمزمه‌ و ایده راه‌اندازی جشنواره‌ شعر فجر در قونیه و بر سر مزار مولانا شکل گرفت؛ آنجا که می‌گفتند چرا همه هنرها جشنواره رسمی دارند اما شعر که هنر اول ماست نه. 

وی ادامه داد: سال‌های اولیه، شیوه برگزاری این جشنواره متفاوت بود اما به مرور رشد کرد و چند سالی است که شکل مدونی پیدا کرده.

بیابانکی با تاکید بر اینکه مبنای انتخاب جشنواره شعر فجر بهترین کتاب‌های شعر سال است، اظهار کرد: کتاب، رسانه خاموش است اما جشنواره آن باید پر شور و روشن باشد. امسال بخش جوان به جشنواره شعر فجر افزوده شده و امید می‌رود که از آن استقبال شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز پشت تریبون رفت و با اشاره به مسئولیت سعید بیابانکی در چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: امیدواریم برکت این مسئولیت به اصفهان برسد اگر چه برپایی این محفل در اصفهان خود نشانه‌ای از همین امر است.

وی با تاکید بر اینکه قصد سخنرانی ندارد، ادامه داد: از نخستین روزی که بشر خواندن و نوشتن را آموخت و با علم و اگاهی آشنا شد، جایگاه ادبیات و شعر در همه عرصه‌ها برای او رفیع بوده و هست.

انصاری خاطر نشان کرد: شعر در همه دوران و ادیان و آیین‌ها نقش زیادی در زمینه رشد و آموزش بشر داشته و ما به عنوان امت مسلمان، افتخارمان این است که پیامبرمان به عنوان خاتم‌ پیامبران و دینمان به عنوان کاملترین دین، معجزه‌اش یعنی قرآن، با پیام بخوان آغاز شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه شعر در زمان حیات پیامبر اکرم بازار پررونقی داشت، اظهار کرد: در این سرزمین، اعجاز پیامبر ما از جنس ادبیات بود و یکی از برکاتی که در کشور ما هست، نگاه حاکمیت به شعر و شاعری است.

وی افزود: امروز افتخار ما این است که پرچمدار این نظام و امام این مردم در زمینه شعر نه تنها علاقمند و حامی و پشتیبان‌اند بلکه جزو کارشناسان خبره این فن هستند و با مشغله‌ها، گرفتاری‌ها و همه مسائلی که در کشور هست، جلساتشان با شاعران از نظمی مثال‌زدنی برخوردار است.

انصاری نگاه عمیق و کارشناسانه مقام معظم رهبری را در موضوع شعر ستایش کرد و گفت: همین حمایت و پشتیبانی و تخصص عمیق فنی ایشان موجب شده تا انجمن و گروه‌ها و جشنواره‌های شعر متعددی در کشور برگزار شود که بارزترین آن‌ها نیز جشنواره بین‌المللی شعر فجر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به همگان توصیه کرد از این فرصت برای پیش‌برد شعر که می‌تواند در جهت ساختن افکار موثر باشد بهره ببرند و ابراز امیدواری کرد جشنواره چهاردهم شعر فجر به اهداف خود برسد.

پس از ایراد این سخنان، خسرو احتشامی هونه‌گانی شاعر پیشکسوت اصفهان شعری درباره کودکان کار خواند و در حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل حوزه هنری و دبیر علمی جشنواره چهاردهم شعر فجر از او تقدیر شد.

محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی که بعد از محمدعلی بهمنی شعر خود را خواند، با اشاره به خاطرات نیک مهاجران از شهر اصفهان گفت: جریان‌های ادبی مهاجران قبل از تهران و قم در اصفهان و مشهد شکل گرفته بود و فعالیت آن‌ها هنوز هم ادامه دارد که از این بابت قدردان مسئولان ادب‌پرور این شهرها هستیم.

پس از شعرخوانی پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مدیر نشر فصل پنجم و محمد مستقیمی متخلص به راهی، کلیپی از فعالیت‌های حوزه‌هنری اصفهان در زمینه برگزاری شب شعر به ساعت اصفهان پخش شد و سعید بیابانکی، مجری کارشناس برنامه از مهدی احمدی‌فر، رئیس حوزه هنری اصفهان دعوت کرد چند کلامی سخن بگوید.

احمدی‌فر با تضمین شعر علامه طباطبایی، در پاسخ به کسانی که می‌پرسیدند چرا اصفهان میزبان برپایی افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شده گفت:

خاک جی آن روز که می‌بیختند/شبنمی از شعر در آن ریختند

مدیر حوزه هنری اصفهان خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد دوباره قرعه‌ای برای تعیین میزبانی این جشنواره بیاندارند بازهم به دلیل قوت ذوق و قریحه شاعری مردمان اصفهان این شهر انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر همزمان با پانزدهمین شب شعر به ساعت اصفهان است، ابراز امیدواری کرد که این برنامه به صورت ثابت و همیشگی در اصفهان اجرا شود.

سپس محمود اکرامی روی صحنه رفت و پیش از خوانش شعر خود از علیرضا قزوه و نقشی که در شکل‌گیری جشنواره شعر فجر داشته یاد کرد. بیابانکی خطاب به اکرامی گفت که او اکنون به عنوان وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو حضور دارد اما با ارسال یک ویدئو پیام خود را به این جشنواره ابلاغ کرده است.

در این لحظه کلیپ شعرخوانی علیرضا قزوه پخش شد و بعد، فضل الله شیرانی برای قرائت شعر خود پشت تریبون رفت. سپس کلیپی نیز از شعرخوانی علی موسوی گرمارودی برای حاضران به نمایش درآمد.

عبدالجبار کاکایی، جواد محقق و اسماعیل امینی آخرین شاعرانی بودند که در آیین افتتاحیه این جشنواره برخی از شعرهای خود را خواندند و اجرای یک گروه موسیقی به سرپرستی حسین منصوری پایان بخش این مراسم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha