• شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98102821546
  • خبرنگار : 50233

عضو کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد:

هدررفتن 50 میلیون مترمکعب آب چشمه‌های شور در کویر تشنه دامغان

هدررفتن 50 میلیون مترمکعب آب چشمه‌های شور در کویر تشنه دامغان
چشمه سراجی در نزدیکی معلمان

ایسنا/سمنان نماینده مردم دامغان در مجلس از وجود حدود 50 میلیون مترمکعب آب شور در منابع زیرزمینی این شهرستان خبر داد و با اشاره به نیازآبی استان و کمبود آبی در منطقه خواستار استحصال این منابع و شیرین‌سازی آنها شد.

ابوالفضل حسن‌بیگی 27دی ماه در شورای برنامه‌ریزی و اقتصادمقاومتی استان سمنان اظهار کرد: در صورت استحصال این منابع زیرزمینی و شیرین‌سازی آن می‌توان از این منابع در بخش‌های شرب و کشاورزی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا- نماینده دامغان در مجلس با بیان اینکه در منطقه محور معلمان ده‌ها چشمه آب شور با دبی 15 تا 150 لیتر برثانیه وجود دارد افزود: متاسفانه این منابع در حال حاضر وارد مناطق کویری شده و تبخیر یا به هدر می‌رود.

عضو کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از این منابع با استفاده از انرژی خورشیدی تصریح کرد: انرژی خورشیدی انرژی گرانی است و به دلیل همین گرانی، سرمایه‌گذاران معمولا از چنین طرح‌هایی استقبال نمی‌کنند و لذا نیاز است که زیرساخت‌های لازم در این بخش از سوی دولت فراهم شود.

وی خواستار تامین برق در منطقه سرکویر به منظور استفاده بهتر از منابع منطقه و خصوصا منابع آبی و معدنی شد و گفت: پیشنهاد

شهرستان دامغان این است که با افزودن تیرهای برق و افزایش کابل‌های برق به 6 کابل، برق مورد نیاز تامین شود.

حسن‌بیگی با بیان اینکه در کشور سرمایه‌گذار کم نداریم ادامه داد: در کشوری که یک تریلیون و 800 میلیارد تومان گردش مالی دارد، سرمایه‌گذار برای این گونه طرح‌ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از سرمایه‌گذار خواسته می‌شود که برق را از طریق ژنراتور تامین کند ادامه داد: تامین برق از این طریق به دلیل مصرف بالای گازوئیل مقرون به صرفه نیست و از همین رو سرمایه‌گذاران از آن استقبال کمتری می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های روز تاکید و خاطرنشان کرد: تکنولوژی‌ها در این بخش به سرعت در حال تغییر است و باید با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها از این سرمایه‌های خدادادی به شکل بهتری استفاده شود.

نماینده مردم دامغان با اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه چشمه‌علی از آن به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری استان نام برد و گفت: در گذشته عمده نهرهای این چشمه که آب عمده شهرستان از آن تامین می‌شد از شهر دامغان می‌گذشت اما متاسفانه به مرور مسیر عبور نهرها به صورت سیمانی و بعدها به صورت لوله‌ای شد و همین سبب شد که درختان کهنسالی که در دو سوی جوب‌های این نهرها وجود داشت به مرور بخشکد.
وی با بیان اینکه 20 نهر از 27 نهر چشمه علی از داخل شهر دامغان عبور می‌کرده افزود: عبور حجم بالایی از آب چشمه علی از شهر یک طراوت و زیبایی خاصی به منطقه می‌داد که متاسفانه از بین رفت. پیشنهاد ما این است که این نهرها دوباره احیاء شوند
وی با بیان اینکه دامغان قدمتی هفت هزار ساله دارد گفت: با توجه به قدمت شهر دامغان باید به آثار تاریخی شهرستان توجه ویژه‌تری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha