• یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98102922225
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

تخریب سنگ قبرهای قدیمی توسط حفاران غیر مجاز در چناران

تخریب سنگ قبرهای قدیمی توسط حفاران غیر مجاز در چناران
عکس دریافتی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران گفت: متاسفانه تاکنون بسیاری از سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی این شهرستان به دست حفاران غیر مجازی که به دنبال اشیای عتیقه بوده‎اند، تخریب شده است.

محمد طاهریان مقدم در گفت‌وگو با ایسنا از کشف دو سنگ قبر تاریخی در روستای سیدآباد برای اولین بار در هنگام گودبرداری خبر داد و افزود: این سنگ قبرها در حین عملیات گودبرداری برای نصب لوله انتقال آب کشاورزی در محدوده روستای سیدآباد این شهرستان کشف شده است.

وی ادامه داد: یکی از این قطعات به شکل مکعبی است و دو متر طول و ۵۰ سانتیمتر عرض دارد و احتمالا مربوط به دوره صفویه باشد و اکنون در مرحله کارشناسی قرار دارد و سنگ قبر دیگر به ابعاد 50 در 60 سانتیمتر مربوط به یک زن و تاریخ ۱۲۸۱ هجری شمسی است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران با بیان اینکه آخرین بار زمستان سال قبل چند سنگ قبر قدیمی دیگر در روستای دولت‌آباد شهر گلمکان بر اثر بارندگی‎ها کشف شده است، افزود: در شهرستان چناران، روستاهای بسیاری هستند که سنگ قبرهای تاریخی و قدیمی در آن‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: اگرچه در بخش مرکزی و گلبهار سنگ قبرهای قدیمی وجود دارد اما برخی از آن‌ها به سرقت رفته‎اند و تعدادی دیگر نیز آسیب دیده‌اند.

طاهریان مقدم مطرح کرد: شهرستان چناران حدود 231 روستا دارد که اکثر روستاها دارای سنگ قبرهای قدیمی هستند و اکثر آن‌ها به صورت صندوقچه‎ای و مربوط به دوره صفوی است.

وی ادامه داد: با توجه به تعدد سنگ قبرهای قدیمی در سطح شهرستان برای جلوگیری از آسیب دیدگی ایجاد موزه سنگ با کمک بخش خصوصی ضرورت دارد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران عنوان کرد: تاکنون در سطح شهرستان 30 تا 40 سنگ قبر قدیمی کشف شده که بیشتر آن‌ها به شکل صندوقچه‎ای هستند، متاسفانه اغلب حفاران غیر مجاز برای به دست آوردن اشیای عتیقه سنگ قبرها را تخریب می‎کنند.

وی گفت: طی دو سال گذشته بیش از 20 حفار غیر مجاز به دستگاه قضایی معرفی شده‎اند، اکثر این افراد توسط انجمن میراث فرهنگی شهرستان و دوستداران میراث فرهنگی و یگان حفاظت شناسایی و دستگیر شده‎اند.

طاهریان مقدم اظهار کرد: علاوه بر ثبت ۲۲ اثر تاریخی چناران در فهرست آثار ملی ایران، تاکنون ۱۲۰ اثر، محوطه و تپه تاریخی نیز در محدوده این شهرستان شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha