• یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98110603869
  • خبرنگار : 71461

به منظور بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات؛

مراسم نکوداشت آیت‌الله نجفی برگزار می‌شود

مراسم نکوداشت آیت‌الله نجفی برگزار می‌شود

مراسم نکوداشت آیت‌الله ضیاء‌الدین نجفی، امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز رسیدگی به امور مساجد، سی‌وچهارمین نشست ستارگان محراب، به منظور تجلیل از مقام آیت الله ضیاء‌الدین نجفی، امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه همزمان با نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سخنران این مراسم است.

آیت الله ضیاء‌الدین نجفی در سال ۱۳۲۵ شمسی در شهر مقدس نجف اشرف، جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) در بیت فقاهت دیده به جهان گشود و نام او را ضیاء الدین گذاردند. خاندان نجفی عموماً از فقهای نامدار شیعه و از مفاخر رجال مرجعیت و روحانیت عصر خویش بوده و طبق مدارک موجود در صده های متوالی از پرورش یافتگان بزرگانی همچون مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، شیخ انصاری، میرزای نائینی، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، سید ابوالحسن اصفهانی و... بوده اند.

پدر ایشان مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین نجفی عاملی یکی از ستارگان درخشان حوزه علمیه نجف اشرف از پرورش یافتگان درس آیات عظام: میرزای نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ محمد حسین کمپانی، آقا ضیاء الدین عراقی و آیت الحق سید علی قاضی و هم بحث علامه طباطبایی، علامه امینی، آیت الله خویی و یکی از شخصیت‌های بنام و مورد احترام جامعه علمی نجف بوده‌اند به طوری در عصر زعامت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی با بدرقه جمعی از مراجع معاصر خود از نجف به تهران عزیمت، و عهده دار تدریس و تربیت طلاب علوم دینی و زعامت امور اجتماعی مردم شدند. وی در تمامی این مدت مورد تکریم امام راحل، آیات عظام و رجال علمی آن روز بوده و در سال ۱۳۶۸ هجری در تهران وفات یافتند و بدن شریفش طی مراسم با شکوهی در تهران و مشهد طبق وصیت، در جوار امام هشتم در ایوان طلا، صحن انقلاب آرمیدند روانش شاد.

وی پس از گرانیدن سطوح عالیه در دروس خارج فقه و اصول مراجع آن زمان که استوانه‌های علم و تحقیق و اجتهاد بودند شرکت نمود و بیش از هفت سال از دروس خارج حضرات آیات: آیت الله گلپایگانی، آیت الله حاج میرزا هاشم آملی، آیت الله حاج مرتضی حائری یزدی استفاده علمی داشت و حاصل آن تألیف چهار جلد تقریرات درس اصول و شش جلد تقریرات درس فقه است. تا این که موفق به أخذ اجازه اجتهاد از مراجع بزرگ حوزه علمیه قم، و اجازاتی در تایید مراتب علمی تخصصی و امور روایی خود گردید و این موفقیت برای کمتر کسی در عصر حاضر امکان پذیر است. قابل ذکر است که وی از محضر حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی و آیت الله شیخ محمد علی اراکی و بعضی دیگر نیز به صورت بحث‌های کوتاه مدت، بهره داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha