• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98111611785
  • خبرنگار : 50233

مدیرکل دامپزشکی استان اعلام کرد:

درآمد 4میلیون دلاری سمنان از دور ریختنی‌های مرغ/سرمایه‌گذاری روس‌ها در یک طرح بزرگ تولیدی استان

درآمد 4میلیون دلاری سمنان از دور ریختنی‌های مرغ/سرمایه‌گذاری روس‌ها در یک طرح بزرگ تولیدی استان

ایسنا/سمنان مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از کاهش صادرات مرتبط با دامپزشکی در این استان خبر داد و گفت: صادرات تولیدات مرتبط با دامپزشکی در استان در 10 ماهه امسال بالغ بر 5 میلیون و 800 هزار دلار بوده و این در حالی است که صادرات این بخش در سال گذشته بیش از 10 میلیون دلار بوده است.

حمیدرضا حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: بخش اعظم صادرات این بخش در استان مربوط به آلایش غیرخوراکی است که عمده آن به ویتنام صادر می‌شود.

وی ادامه داد: عمده صادرات مرتبط با دامپزشکی شامل آلایش غیرخوراکی، جوجه شترمرغ، کرک و موی بز و یک محموله داروهای دامی و...می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی کاهش قابل توجه صادرات این بخش گفت: چرایی این کاهش صادرات را باید بیشتر در بازاریابی فعالان این بخش، نیاز بازارهای هدف، عرضه و تقاضا و مواردی از این دست جست‌وجو کرد. البته محدودیت قانونی در صادرات برخی اقلام نیز در این کاهش صادرات موثر بوده است.
وی از محدودیت در صادرات تخم‌مرغ و پولت به عنوان عامل موثر دیگری در این کاهش صادرات نام برد و افزود: با توجه به اولویت‌دهی به نیازهای داخلی، امسال محدودیت‌هایی در صادرات تخم مرغ وجود داشت بنابراین بخشی از این کاهش نیز به همین سیاست‌گذاری برمی‌گردد.
دکتر حسینی از افزایش روزافزون آلایش‌های غیرخوراکی و دوریختنی‌های طیور خبر داد و اضافه کرد: بیش از 4 میلون دلار از 5.8میلیون دلار صادرات امسال به تنهایی به صادرات آلایش غیرخوراکی تعلق دارد و این در حالی است که سال گذشته در طول سال 3.3 میلیون دلار صادرات آلایش غیرخوراکی در استان داشتیم در حالی که امسال در 10 ماهه بالغ بر 4 میلیون دلار درآمد از محل صادرات این آلایش غیرخوراکی که در گذشته دورریز و غیرمصرفی محسوب می‌شد نصیب استان شده و لذا در این بخش نه تنها کاهش صادراتی نداشتیم بلکه با افزایش صادرات نیز روبرو بودیم.

از سرگیری صادرات داروی دامی در استان
وی از تلاش برای افزایش صادرات داروهای دامی خبر داد و گفت: اخیرا یک محموله صادراتی به وزن چهار تن به کشور افغانستان داشتیم و تلاش می‌شود که صادرات استان در این بخش با توجه به میزان بالای تولید، افزایش بیابد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از استان سمنان به عنوان قطب بزرگ تولید داروهای دامی کشور نام برد و خاطرنشان کرد: استان سمنان چه از نظر حجم تولید داروهای دامی و چه از نظر تعدد و تنوع اقلام داروی دامی رتبه اول کشور را دارد. ضمن اینکه استان سمنان از نظر تعداد کارخانه های تولید دارو نیز با 18 باب کارخانه رتبه دوم کشور را دارد.

وی از تولید بیش از 270 قلم داروی دامی در این استان خبر داد و گفت: بیش از 680 نفر اشتغال مستقیم و 1600 نفر اشتغال غیرمستقیم توسط کارخانه های تولید داروی دامی در استان ایجاد شده است.

بهره‌برداری از 4 پروژه تولیدی در دهه فجر
حسینی از برپایی 96 عنوان برنامه از سوی این اداره کل در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: واکسیناسیون رایگان با اولویت 10 دهیاری محروم استان،برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، برپایی دو میز خدمت در هرکدام از مصلی‌های نماز جمعه هشت شهرستان استان، ایستگاه صلواتی در روز 22 بهمن، برپایی دوره های آموزشی و ترویجی برای زنان روستایی و عشایر، دیدار با خانواده شهدای انقلاب، افتتاح چند پروژه و واحد تولیدی و..از جمله برنامه‌های دهه فجر در دامپزشکی استان است.

وی از اجرای چهار پروژه در دهه فجر در حوزه دامپزشکی استان خبر داد و اظهار کرد: اجرای فاز دوم طرح واکسیناسیون طیور بومی استان برعلیه بیماری نیوکاسل در 196 روستای استان، بهره‌برداری از واحد تولیدی پودر ماهی با 65 اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و با ظرفیت تولید هفت هزار تن پودر ماهی و یک هزار و 700تن روغن ماهی در سال ، بهره برداری از هفت حمام ضد کنه، و کلنگ‌زنی سایت تولید واکسن طیور از جمله پروژه های دامپزشکی در دهه فجر امسال است.

کلنگ‌زنی واحدی که به تنهایی نیمی از نیاز واکسن طیور کشور را تامین می‌کند
وی با بیان اینکه سایت تولید واکسن طیور فردا 17 بهمن با حضور معاون دامپزشکی کشور و معاون استاندار کلنگ‌زنی می‌شود ادامه داد: این واحد تولیدی بزرگ در زمینی به وسعت 15 هزار مترمربع و با اشتغال 80نفر احداث می‌شود.

حسینی از مشارکت یک سرمایه‌گذار روسی در این پروژه خبر داد و خاطرنشان کرد:سهم سرمایه‌گذار روسی 25 درصد(12میلیون یورو) و آورده بخش خصوصی 75 درصد است و این واحد در دو فاز طراحی و احداث می‌شود که فاز اول آن تا دو سال دیگر و فاز دوم نیز تا 4سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اهمیت این واحد تولیدی گفت: اگر این واحد با ظرفیت 100درصدی به بهره برداری برسد ، استان سمنان به تنهایی 50 درصد از نیاز کشور به واکسن طیور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار خارجی موظف شده ظرف سه سال دانش فنی این صنعت را به ایران منتقل کند گفت: فاز اول این واحد تولید واکسن تا 4000دز را دارد.

این دامپزشک همچنین از بهره برداری از هفت حمام ضد کنه به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های دهه فجر امسال خبر داد و اظهار کرد: این هفت حمام در هفت منطقه استان و با اعتباری 700میلیون تومانی احداث شدند.
وی با اشاره به گرم و نیمه خشک بودن هوای استان گفت: این ویزگی آب و هوایی سبب می‌شود که کنه از حوالی اسفندماه فعال و وزن و کیفیت گوشتی دام را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha