• شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98111913854
  • خبرنگار : 50210

دوباره اراک، دوباره ۵۵ متری

دوباره اراک، دوباره ۵۵ متری

ایسنا/مرکزی ظهر امروز عملیات اجرایی پروژه ۵۵ متری اراک با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی آغاز شد، در حالی که روز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه برخی مسئولان در جلسه شورای ترافیک استان از اولویت دار نبودن این طرح سخن گفتند.

رییس شورای شهر اراک رسما اعلام کرد که "ظاهرا تصمیم بر این است که به موازات خط آهن اراک یک خیابان ۵۵ متری احداث شود که این طرح فاقد توجیه، مدل ترافیکی و برآورد و خروجی از جانب مشاور است و باید نظر کارشناسان اخذ شود تا هزینه اضافی به شهر و مردم تحمیل نشود. "

محمدحسین فدایی به دستور معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اشاره کرد و گفت: براساس این دستور احداث هر نوع زیرگذر و روگذر قبل از اخذ نظرات کارشناسی و نظر معاونت، اجرایی نشود.

در همین جلسه مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان کرد: این پروژه در حاشیه شهر در نظر گرفته شده است که بارگذاری جمعیتی در این منطقه زیاد نیست و به نظر نمی‌رسد که احداث آن بار ترافیکی بالایی را منتقل کند.

حمیدرضا نوازنی اضافه کرد: در این محدوده از شهر، خیابان هپکو و خیابان ۱۵ خرداد به عنوان معابر شریانی فعال هستند و احداث مجدد یک معبر شریانی دیگر مناسب نیست، همچنین برای احداث این خیابان باید فضای سبز تخریب شود و به نظر می‌رسد که احداث آن فعلا در اولویت شهر نباشد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز گفت: به جای احداث تقاطع و معابر در حاشیه شهر بهتر است به هسته مرکزی شهر توجه شود و یک کار انقلابی برای آن صورت گیرد چراکه تمام تمرکز و توان راهنمایی و رانندگی در مرکز شهر مصروف شده است.

سرهنگ علی حسینی افزود: تمام هم و غم پلیس راهنمایی و رانندگی در مرکز شهر است و همین امر باعث شده است که از حاشیه شهر دور باشیم به همین دلیل بهتر است به جای توجه به حاشیه و احداث خیابان در این بخش از شهر، مرکز شهر نجات داده شود. ۲۴ متری و رینگ مرکزی شهر نیازمند ساماندهی است و به نظر نمی رسد پیشنهاداتی مانند احداث خیابان ۵۵ متری به موازات راه آهن فعلا ضروری باشد، البته این پروژه را رد نمی کنم، اما در حال حاضر باید ساماندهی هسته مرکزی شهر در اولویت قرار گیرد.

شب گذشته نیز نامه ای به امضای میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خطاب به شهردار اراک در فضای مجازی منتشر شد که موضوع اصلی آن احداث خیابان ۵۵ متری در حاشیه ریل راه آهن و قطع درختان موجود در مسیر پروژه بود.

در این نامه آمده است: حسب برخی گزارشات واصله مبنی بر قصد شهرداری جهت احداث خیابان ۵۵ متری در حاشیه ریل راه آهن به سمت شهرک خودرو که لازمه انجام این کار قطع تعداد زیادی از درختان قدیمی موجود در مسیر است، با توجه به اینکه درختان این منطقه به عنوان لایه حفاظتی در مقابل انتشار آلاینده های زیست محیطی از سمت کارخانه ها و واحدهای صنعتی جنوب شرقی اراک به سمت مناطق مسکونی این شهر عمل می کنند، قطع یا جابجایی این درختان می تواند منجر به افزایش میزان آلودگی زیست محیطی کلانشهر اراک که یکی از ۸ شهر آلوده در زمینه آلودگی هوا در کشور است شود.

این اداره کل اکیدا تاکید می کند قبل از هرگونه انجام عملیات اجرایی در این خصوص که منجر به قطع یا جابجایی درختان شود نسبت به بررسی و ارزیابی زیست محیطی موضوع و اخذ نظریه کارشناسی اقدام کند.

میرزایی امروز ضمن تایید این نامه در این خصوص به ایسنا گفت: مسلما جابجایی درختان در حوزه اختیارات شهرداری است، اما قطع هرگونه درخت یا جابجایی آن ممکن است راندمان فضای سبز شهری را کاهش دهد. محیط زیست قطعا در خصوص اجرای چنین پروژه عمرانی در این محدوده از شهر صحبتی ندارد و اگر شهرداری برنامه یا تمهیدی در این خصوص دارد حتما به محیط زیست اعلام کند.

وی افزود: محیط زیست با هرگونه کاهش فضای سبز در هر نقطه ای از استان مخالفت است، اگر شهرداری در راستای اجرای این پروژه عمرانی برنامه و تمهدیدی دارد، فضای سبز جایگزینی را در نظر گرفته یا شیوه‌ای برای جابجایی درختان در نظر دارد که مانع نابودی درختان و فضای سبز این محدوده می شود، باید به محیط زیست ارائه دهد که تاکنون این امر انجام نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: هر گونه قطع درخت باعث کاهش فضای سبز و تصفیه کننده هوا در سطح شهر می شود و در این نقطه از شهر درخت ها و فضای سبز نقش سپر را بازی می کنند که نقش ویژه ای دارند و محیط زیست رسما با کاهش این فضا مخالف است و اگر برنامه ای در این راستا وجود دارد ارائه شود.

به گزارش ایسنا، شهردار اراک در حاشیه آیین کلنگ زنی این پروژه در خصوص نظر برخی از مدیران مبنی بر در اولویت نبودن این پروژه در شهر اراک به ایسنا گفت: طرح تفضیلی به عنوان سند بالادست این شهر ۱۶ سال پیش ابلاغ شده است و در این سال ها پروژه ۵۵ متری و هر پروژه ای که در این طرح دیده شده جز اولویت های این شهر بوده و باید اجرا می شد، امروز به جای این سوالات باید سوال شود که چرا تاکنون این پروژه اجرایی نشده است.

شفیعی افزود: مدیران شهری و استانداری و دستگاه های اجرایی باید دلیل اجرا نشدن این پروژه را بیان کنند، از طرفی سال آینده طرح تفضیلی جدید شهر اراک که در حال بررسی و تهیه توسط راه و شهرسازی است ابلاغ می شود و معنی این طرح تفضیلی جدید این است که طرح تفضیلی قبلی اجرایی شده است، در حالی که معابر طرح تفضیلی اراک تاکنون اجرایی نشده است و این امر نشان می دهد که مدیران شهری، شورای شهر و دستگاه های اجرایی مرتبط مانند راه و شهرسازی و استانداری طی ۱۶ سال اخیر وظایف خود را به خوبی انجام نداده اند.

وی با بیان اینکه در طول مسیر این پروژه ۴.۲ کیلومتری باغات و فضای سبزی وجود دارد، گفت: خوشبختانه با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی مذاکره شده است و قرار شد که با هماهنگی کارشناسان در زمان مقرر و در فصل مناسب درختان جابجا شوند.

شفیعی اظهار کرد: گاهی توسعه شهر منجر به جابجایی درخت می شود که در حال حاضر تکنولوژی و دانش فنی جابجایی را در اختیار داریم و باید تلاش کنیم که در این شهر کاری انجام شود. درخصوص اینکه یک عضو شورا تلاش کند که کاری در شهر انجام نشود باید گفت کار نکردن را همه بلدند. در ۲.۵ سال اخیر کاری انجام نشده است و باید جواب دهند که چرا در این ۲.۵ سال کار واقعی انجام نشده است. شهرداری تلاش کرده است که پل های نیمه تمام را تمام کند. پل شهید صیدی و علم الهدی تا پایان سال تمام می شود و تحویل مردم می شوند.

وی با اشاره به ظرفیت سازمان عمران شهرداری و وجود ۳۰۰ کارمند، کارگر، مهندس و ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات، افزود: این ظرفیت را نمی‌توان بیکار نگهداشت و باید کار مهندسی و فنی تعریف شود. پروژه ۵۵ متری اولین پروژه امانی شهرداری اراک در سال جاری است و تلاش می کنیم تا دو سال آینده تکمیل و افتتاح شود. این پروژه می‌تواند به عنوان یک اثر ماندگار در بحث ترافیکی به عنوان یک شریان اصلی و کار فنی بدون هزینه کرد اعتباری و پیمانی قلمداد شود.

به گزارش ایسنا، علرغم نظرات مطرح شده در شورای ترافیک استان، امروز این پروژه کلنگ‌زنی شد و امیدواریم قول ۲ ساله شهردار برای اتمام آن محقق شود و این پروژه به سرنوشت پل‌های دیگر شهر دچار نشود و حداقل بتواند باری از ترافیک مرکزی شهر بردارد تا گره کور ترافیک مرکز شهر تا حدودی باز شود و صد البته باید منتظر ماند و دید که سرنوشت آنهمه درخت در محدوده این طرح به کجا می کشد، درختانی که به گفته مدیرکل محیط زیست سدی برای شهر اراک در برابر آلودگی های صنعتی هستند، شهری که یک درخت هم برایش یک درخت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.