• دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98112115146

یک فعال رسانه‌ای:

رسانه‌ها باید مقابله ساختاری با فساد را از مسوولین مطالبه کنند

رسانه‌ها باید مقابله ساختاری با فساد را از مسوولین مطالبه کنند

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال رسانه‌ای گفت: خطوط قرمز رسانه‌ای باید به گونه‌ای طراحی شود که نه آنقدر محدود باشد که اصل هدف را با مخاطره مواجه کند و نه آنقدر بدون ضابطه باشد که امنیت کشور خدشه‌دار شود.

سید جلال فیاضی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش رسانه در کاهش میزان فساد در جامعه اظهار کرد: به نظر من همین روند افشاگری و اختلاط اخبار درست و نادرست خود به مبارزه با فساد لطمه می‌زند. فساد اصولا یک مساله ساختاری است و با اصلاح ساختارهای فسادآفرین  می‌توان با آن مبارزه کرد.

وی افزود: رسانه‌ها باید شفافیت اقتصادی ومقابله ساختاری با فساد را مطالبه کنند و صاحب‌نظران را به میدان آورده تا راهکارهای مقابله ساختاری با فساد را تببین کنند، در حال حاضر ساختار اداری کشور به نحوی است که از درون خود آن فساد ایجاد می‌شود، به عنوان نمونه اکنون تعدادی از نمایندگان به دلیل سوءاستفاده از مقام و فساد مالی رد صلاحیت شده‌اند اما علت آن ساختار رقابت انتخاباتی مبتنی بر قدرت و ثروت است.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی افزود: نمایندگانی که در انتخابات برای پیروزی مجبور به برخی ارتباطات ناسالم و وامداری کانون‌های ثروت و قدرت می‌شوند در دوران نمایندگی ناگزیر از بده بستان‌های سیاسی و سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی برای جبران دیون وامداری دوران تبلیغات انتخاباتی هستند، بنابراین رسانه‌ها باید اصلاح ساختار رقابت انتخاباتی را که منجر به چنین شرایطی می‌شود مطالبه کنند.

فیاضی خاطرنشان کرد: مقررات پیچیده کسب‌وکار، تغییرات مکرر مقررات، رانت‌های اطلاعاتی  و ‌امضاهای طلایی ازعوامل گسترش فساد وموانع رونق کسب و کار است که رسانه‌ها با مطالبه اصلاح آن و ارائه دیدگاه‌های کارشناسی می‌توانند به اصلاح آن کمک کنند.

این فعال رسانه‌ای افزود: طبیعتا زمانی که امکان رصد فعالیت‌های اقتصادی مقامات و مسوولان به دلیل عدم شفافیت وجود ندارد، افراد گرفتار فساد می‌شوند، بنابراین باید مطالبه شفافیت و اصلاح ساختارهایی که منجر به فساد می‌شود حضور رسانه‌ها را در عرصه مقابله با فساد موثرتر کند.

این کارشناس رسانه‌ تصریح کرد: اینکه رسانه‌ها اطلاعات درست و نادرست را تحت عنوان افشاگری بیان کنند می‌تواند منجر به تسویه حساب سیاسی شود و در روند فساد مشکل ایجاد کند.

فیاضی در پاسخ به این سوال آیا قانون مطبوعات نیازمند اصلاح است و یا اینکه زمینه‌های لازم برای کارآمدی رسانه را فراهم کرده است یا خیر، گفت: به دلیل تحولاتی که در رسانه‌ها ایجاد شده، ما شاهد رسانه‌های نوین در فضای مجازی هستیم و طبیعی است که قوانینی که از قبل تدوین شده نیازمند بازنگری است و باید متناسب با رسانه‌های جدید بازنگری شود.

وی ادامه داد: به نظر من آزادی رسانه‌ها یک سکه دو رو است و در تمام دنیا نیز به این شکل است؛ رسانه‌ها از یک طرف باید اخلاق رسانه‌ای و حرفه‌ای را رعایت کنند و یک منشور اخلاقی داشته‌باشند که متناسب با آن فعالیت کنند و اخبار را به صورت مستند منتشر کنند.

این کارشناس رسانه‌ افزود: از سوی دیگر آستانه تحمل مسئولین ما نیز باید افزایش یابد و نظام دسترسی به اطلاعات باید شفاف‌تر شود تا امکان دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد و نیز چارچوب‌های امنیت ملی و مصالح ملی نیز تبیین شود.

فیاضی مطرح کرد: من معتقدم که آزادی و نظارت مطبوعات بر روند فعالیت مسئولان قطعا به سلامت جامعه و کاهش فساد بسیار کمک می‌کند و باید تلاش شود که برخورد، آخرین راه‌حل در ارتباط با مطبوعات باشد.

وی در خصوص دلایل برخورد با خبرنگارانی که بعضا برخی مفاسد را افشا می‌کنند، افزود: تشویق خبرنگارانی که فساد را افشا می‌کنند گام رو به جلو و خوبی است و اینکه قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد اما از طرف دیگر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حتما باید توجه داشته‌باشند که افشای فساد باید مبتنی بر اسناد کافی باشد.

این کارشناس رسانه‌ در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد خطوط قرمز برای رسانه‌ها می‌تواند از فعالیت رسانه به عنوان یک اهرم مقابله با فساد جلوگیری کند یا خیر، بیان کرد: ما باید این موانع و خط قرمزها را تعریف کنیم تا مورد سواستفاده قرار نگیرد زیرا در تمام کشورها موضوع امنیت ملی و منافع ملی جزو خطوط قرمز است اما باید تعریف شود و این خطوط باید به گونه‌ای باشد که نه آنقدر محدود باشد که اصل هدف را با مخاطره مواجه کند و نه آنقدر بدون ضابطه باشد که امنیت کشور خدشه‌دار شود.

فیاضی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جایگاه و اعتماد رسانه را در میان مردم احیا کرد، تصریح کرد: در این باره قوانین و مقررات مطبوعاتی باید متناسب با تغییر رسانه‌ها بازنگری شود و از طرف دیگر ساختارها نیز باید شفاف‌سازی شود تا امکان دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد، البته رسانه‌ها نیز باید اصول و معیارها را رعایت کنند زیرا این یک روند دوطرفه است، همچنین شفافیت قوانین می‌تواند سواستفاده از قانون راکاهش داده و رسانه ها را فعال‌تر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha