• دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98112115771
  • خبرنگار : 50210

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی:

به جای توسعه خیابان ها سیستم هوشمندسازی را ارتقا دهید

به جای توسعه خیابان ها سیستم هوشمندسازی را ارتقا دهید

ایسنا/مرکزی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: به جای توسعه خیابان‌ها سیستم هوشمندسازی ترافیک را ارتقا ببخشید.

سید احمد سجادی امروز ۲۱ بهمن ماه در جلسه مجمع سلامت استان مرکزی که با موضوع کاهش سوانح و حوادث ترافیکی در استان مرکزی برگزار شد، بیان کرد: در سال گذشته هفده هزار نفر در جاده‌های کشور کشته شدند و شمار مجروحان نیز به ۵۶۰ هزار نفر رسید که بیشترین حوادث مربوط به خودروی پراید و پژو ۴۰۵ بوده است.

وی افزود: علت وقوع ۶۵ درصد حوادث ترافیکی انسان است و باقی مربوط به جاده و خودرو می شود، که اخیرا سهم عوامل انسانی به ۹۲ درصد افزایش یافته است.

سجادی با اشاره به مرگ و میر ناشی از دیگر حوادث گفت: طی ۱۵ سال اخیر ۸۴ سانحه هوایی در کشور رخ داده است که منجر به مرگ هزار و ۷۵۰ نفر شده است و سه درصد حوادث دریایی نیز متعلق به ایران است که با توجه به سهم کشور از دریاها این آمار بالاست.

وی با بیان اینکه فضای شهری به تردد خودروها اختصاص یافته است، افزود: شهرداری نقش مهمی در هوشمندسازی ترافیک دارد و اگر هزینه‌ای که برای احداث پل شریعتی صورت گرفته است را به توسعه سیستم هوشمندسازی ترافیک در اراک اختصاص می داد قطعا اثربخش تر بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به نقش بیمه‌ها در ترویج فرهنگ ترافیک در جامعه تصریح کرد: بیمه‌ها تنها منتظرند که حادثه ای رخ دهد و وارد عمل شوند، در حالی که باید از این حالت خنثی خارج شده و سهم خود را در امر فرهنگ سازی نیز ادا کنند.

سجادی با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا از دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات و اخذ راهکار استفاده می‌شود، گفت: در جلسه امروز از دانشگاه‌های استان دعوت شده بود، اما حتی یک نماینده حضور نیافته است.

رتبه اول استان مرکزی در مرگ و میر یک تا ۵۹ ماهه ها

به گزارش ایسنا، در این جلسه رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آمار مرگ و میر افراد یک تا ۵۹ ماهه در استان مرکزی که بیشتر از میانگین کشوری است، گفت: عمده دلیل مرگ و میر در میان این بازه سنی در استان حوادث ترافیکی است که استان مرکزی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر سید محمد جمالیان با تاکید بر ارتقای فرهنگ عمومی بویژه در حوزه عابرین پیاده، افزود: این فرهنگ که شهروندان از پیاده رو یا خط عابر پیاده عبور کنند در جامعه نهادینه نشده‌ است و در صورت بروز حادثه‌ای مقصر اصلی خودروها هستند درحالی که باید قانون برای عابران پیاده نیز اعمال شود، در کنار عابران پیاده تردد موتورسیکلت‌ها نیز به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

وی بیان کرد: نزدیکی روستاها به شهر باعث شده است که تردد با موتورسیلکت بالا باشد و رعایت نکردن اصول ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی حوادث را افزایش داده است.

جمالیان با اشاره به نزدیکی اراک به تهران اظهار کرد: این امر باعث شده است که رانندگان به موضوع استراحت توجهی نداشته باشند و این بی توجهی افزایش تصادفات در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها را رقم زده که در بین آنها واژگونی کم نیست.

نگاه مدیران خودرومحورانه است

در این جلسه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات منجر به فوت در شهرها مربوط به عابران پیاده و ۴۰ درصد مربوط به راکبان موتورسیکلت است، افزود: سوال اینجاست که چرا شرکت‌های سازنده موتورسیکلت در کنار فروش این دستگاه کلاه ایمنی را به عنوان یک آپشن عرضه نمی‌کنند؟ درحالی که کلاه یکی از ملزومات اصلی تردد با موتور است و این امر باید به عنوان یک مطالبه دنبال شود.

سرهنگ علی حسینی تصریح کرد: متاسفانه نگاه مدیران به شهر نگاهی خودرومحور است. خیابان شهید شیرودی اراک دارای یک لاین کندرو بود، اما تبدیل به معبری برای تردد با سرعت بالا شده است، تقاطع های مختلفی مانند شریعتی احداث می‌شود و اخیرا شاهد توسعه خیابان‌ها در حاشیه شهر هستیم، بزرگراه شهید آنجفی ۱۱ لاین دارد چرا یک خیابانی که یک طرف آن مسکونی و یک طرف آن پارک است باید چنین لاین‌هایی برای تردد با سرعت داشته باشد؟

وی بیان کرد: در کنار نگاه خودرومحوری به شهر، به هر فردی که بخواهیم گواهینامه می‌دهیم. در کشورهای اروپایی ضریب عکس العمل افراد سنجیده می‌شود در حالی که چنین چیزی در ایران وجود ندارد و بدون اینکه این ضریب، شخصیت و سلامت روحی و روانی افراد ارزیابی شود گواهینامه صادر می شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مقرر شد که مجمع سلامت استان مرکزی ۱۳ اسفندماه در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha