• چهارشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98112317061
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

تحلیل و بررسی فیلم"جوکر" در کانون نما جهاد دانشگاهی هرمزگان

تحلیل و بررسی فیلم"جوکر" در کانون نما جهاد دانشگاهی هرمزگان

ایسنا/هرمزگان "چهارشنبه‌های فیلم" کانون نما سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان با اکران فیلم"جوکر" و حضور کارشناسان و دانشجویان به بررسی این فیلم از لحاظ محتوایی و ساختاری پرداخت.

خلاصه فیلم:

در نسخه جدید و تاریکی که تاد فیلیپس از داستان اصلی جوکر ساخته است، واکین فینیکس با جسارت خنده های ضدقهرمان بتمن را از نو ابداع می کند. رابرت دنیرو نیز در اینجا می درخشد. در شهر گاتهام تاد فیلیپ، جوکر، دلقک جرم و جنایت زنده بوده و از نظر روانی دچار مشکل است. اگرچه زمانی که واکین فینیکس آن لبخند معروف دیوانه وار را با خون خود روی صورتش می کشد بهترین است، اما چیز قابل توجهی که درباره ورود به قوانین دی سی و بازی پراحساس بازیگر نقش اصلی وجود دارد، آن حس ترحمی است که او به این شخصیت اضافه کرده است- مانند هزاران فرد دیگری که در جامعه زندگی می کنند و اختلاف طبقاتی، غنی را از فقیر جدا کرده و منجر به آتش افروزی می شود.

فیلم به خوبی با دنیای ابرقهرمانی گره خورده است و از طرفی راه های مرتبط با داستان اصلی بتمن را قطع کرده است. از این رو جوکر می تواند برای مخاطبینی که چندان به داستان های مصور و دنباله دار هالیوودی اهمیتی نمی دهند نیز مناسب باشد. فیلمنامه هوشمندانه فیلیپس و اسکات سیلور داستان را به شهری شدیدا طبقاتی و امریکای معاصر که از نظر اخلاقی سقوط کرده مرتبط کرده است، اگرچه این کشور چندان از مشکلات اقتصادی و بحران های پیش رو فاصله ای ندارد.

نظر تحلیلگران:

یک منتقد گفت: جوکر فیلم زمانه است و پیدایش این شخصیت حاصل وجود دوقطبیهای حاد اجتماعی – اقتصادی در جهان فیلم است.
محمد دلپسند در چهارشنبه های فیلم کانون نمای جهاد دانشگاهی در خصوص مشخصات شخصیت جوکر، عنوان کرد: در این فیلم و فیلم بتمن(شوالیه تاریکی) اثر کریستوفر نولان و نیز سه گانه بتمن اثر تیم برتون شخصیت های مشابهی با نام جوکر دیده می شود البته با این تفاوت که در آن ها جوکر شخصیت کاملا منفی دارد اما این جا با یک شخصیت سه بعدی و خاکسنری مواجهیم که در روند داستان به تدریح ماهیت او شکل می گیرد.
 وی افزود: کم‍پانی مارول سالهاست که در زمینه تولید کتاب های مصور فعالیت می کند و در سال‌های اخیر  فیلم های ابرقهرمانی زیادی ساخته است که درآن ها خالق اثر  شخصیت هایی پدید آورده است که در جهانی دوقطبی، با یک وجه شر(اهریمنی)و دیگری خیر (ابرقهرمانی)  داستان را پیش می برند.
دلپسند ادامه داد: جوکر اورجینال در فضای اصیل داستان های مصور بتمن شخصیتی منفی و شرمطلق است که در جدال با بتمن در شهر خیالی گاتهام سویه منغی و سیاه این درام را شکل می دهد اما در جوکر "تاد فیلیپس" ما با خلقت و چرایی تشکیل شخصیت جوکر روبه روییم.
دلپسند تصریح کرد: این فیلم از جوکر جزو اولین فیلمهایی است که در سینما برای جوکر وجوه انسانی و مثبت تعریف کرده است که صرف نظر ازجهان فانتزی داستان، ما شخصیتی را می یابیم که به شدت سرخورده و درهم شکسته است تا جایی که در میانه ماجرا متوجه می شود که با مادری متوهم و روانپریش روزگار می گدرانده که حقیقت زندگی مصیبت بار خود و فرزندش را وارونه جلوه داده است  
وی بیان کرد: گاتهام نیز استعاره جامعه ای از جوامع آشفته دوران است که تضادها و تبعیض های مختلف آن را به مرز انفجار رسانده است. این منتقد افزود: داستان جوکر که بر اثر پدیده های اجتماعی و اتفاقاتی سالهای اخیر پیش می رود؛ جوکر را از یک شخصیت قابل ترحم به موجود خشن، بی رحم و غیر قابل کنترل تبدیل می کند.
دلپسند افزود: تصاویرو پلان های فیلم چنان جاندار و به روز است که بسیار شبیه به اتفاقاتی است که چندی پیش در حوالی همه ما رخ داده است. تصاویری همچون آشوب های اجتماعی و شهری آبان ماه که رقص و پایکوبی در کنار آن‌ها شکل می گرفت.
وی بیان کرد: این فیلم دوقطبی فقیر و غنی را به خوبی به نمایش گذاشته است .بخشی از جامعه که دارا وغنی است و بخش دیگر ندارو فقیر این شکاف فقیر وغنی حتی به دست شهردار ظاهراً نیک خصالی که امید طبقه متوسط جامعه است نیز قابل کنترل و ترمیم نیست و این نامزد شهرداری هم دیگر نمی تواند برای جامعه کاری کند و شهر به دست کسانی می افتد که به آشوب و تخریب روی آورده اند؛ در این شرایط است که شخصیت جوکر پیدا می‌شود.
وی ادامه داد: براساس برخی خوانش ها، به نظر می‌رسد این فیلم در آمریکا به نوعی به جدال سیاستمداران دمکرات و جمهوری خواه اشاره دارد که در نهایت به برآمدن موجودی جوکرمانند مثل ترامپ می شود. البته این تنها یک خوانش است هرچند که دلالت های رفتاری شخصیت ترامپ‌ گواه آن است که خوانش بی اعتباری هم نیست
دلپسند اظهار کرد: مسلم است که بی عدالتی های اقتصادی و تبعیض در توزیع ثروت طبیعی است که در نهایت به پیدایش جوکر ها منجر شود. وی در پایان گفت: در حقیقت پیش از اینکه مردم عادی پیام این فیلم را دریافت کنند باید مدیران و مسئولان یک جامعه آن را درک کنند.

در ادامه یک استاد علوم ارتباطات دانشگاه عنوان کرد: این که گفته می‌شود فیلم، فیلم دوران است به دلیل بازتاب رابطه دوطبقه اجتماعی فقیر و غنی است که  در سرتاسر فیلم نشان داده شده  است.

رضا هاشمی زاده بیان کرد: تبعیض و نابرابری که در این فیلم مورد تاکید قرار گرفته باعث  گذر از نارضایتی  به عصبانیت اجتماعی و واکنش فردی و جمعی افراد عاصی می شود.

وی افزود: فردی که ناراضی است امید و دلگرمی دارد که مشکلش به نوعی در آینده حل خواهد شد، اما فردی که عصبانی است نفرت فورانی دارد و این موضوعی است که در فیلم به طور مشهود می‌بینیم.

هاشمی زاده اظهار کرد: نفرت اجتماعی و عصبانیت با یکدیگر ادغام شده و تخریب، آتش زدن و هرج و مرج را به وجود می آورد و در این شرایط جوکر سمبل و نماد ضد سرمایه داری است. درفیلم جوکر جنبش فرودستان تحت رهبری جوکر راه افتاده است.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه ادامه داد: در این فیلم، رسانه به علت اینکه تک گو و تک صدا است و جوکر را برای تخریب دعوت کرده است با واکنش متقابل و  ناگهانی جوکر روبه رو می شود.

هاشمی زاده بیان کرد: جوکر در فیلم علیه سه جریان شورش می کند؛ اول مادرش که نماد سنت‌های گذشته وقدیمی است که به او دروغ گفته‌ و استعاره از جامعه ای است که بسیاری از مسائل را به دروغ به او یاد داده است و باعث شده است که او مسیر را اشتباه برود، دوم رسانه است که در آن موری فرانکلین همه چیز را به تمسخر گرفته است و قصد تخریب جوکر را دارد و باعث می شود که او علیه رسانه شورش کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوم شورش او در برابر قدرت است، هرچند که شهردار آینده فردی است که به مادر خوانده جوکر کمک کرده اما بازهم خوی اشرافی گری دارد و جوکر علیه این قدرت و ثروت شورش می کند.

همچنین یک منتقد و کارگردان سینما بیان کرد: فیلم بسیار خوبی است و از آثار خوب فیلیس به شمار می رود.

مهرداد امیرزاده گفت: فیلیس به خوبی می داند که چگونه باید حرف هایش را با استفاده از استعاره و نماد با صحنه های فیلم هماهنگ کند و پیچیدگی هایی به آن دهد اما این که به محض تماشای فیلم منظور آن را درک می‌کنیم به دلیل وجود جنبه جامعه شناسانه و روانشناختی آن است.

وی افزود: در خصوص فیلم زمانه بودن جوکر باید بگویم که ما به لطف فضای مجازی به زود شناختن، زود درک کردن و واکاوی بلافاصله فیلم ها و ارتباط آن با پدیده های پیرامونمان عادت کرده ایم. جوکر برای جوانان این زمانه فیلمی آشکار و واضح است.

امیرزاده همچنین درخصوص تکنیک های فیلم برداری موجود در این فیلم بیان کرد: هر حرکت، اقدام و تصمیم در سینما دلیل و منطقی دارد؛ دوربین در صحنه هایی از فیلم ناظر کل یا دانای کل است و در حقیقت این دانای کل روزگار جوکر را از بالای جامعه می بیند. این اتفاق در تصویر برداری با تغییر زاویه دوربین رخ می دهد.

وی اظهار کرد: فیلیس ظرافت های را در کارخود رعایت کرده است اما صحنه ها بسیار آشکار و روان سخن می گویند. تماشاگران امروزی همین را می خواهند و پیچیدگی در فیلم مخاطب را جذب نمی‌کند.

امیرزاده در پایان گفت: این برنامه از جهاد دانشگاهی  که جمعی متشکل از دانشجویان و اساتید به تماشای فیلم های خوب و قوی سینمایی می نشینند و در پایان به نقد و گفت وگو در باره آن می پردازند قابل تقدیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.