• دوشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۵:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98121713217
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل روسیه: مسکو در موضوع «ادلب» به دنبال در تنگنا قرار دادن ترکیه نیست

یک کارشناس مسائل روسیه: مسکو در موضوع «ادلب» به دنبال در تنگنا قرار دادن ترکیه نیست

 یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به توافق پوتین و اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه  در ارتباط با ایجاد آتش‌بس در منطقه ادلب سوریه  تاکید کرد: توافق حاصله  در این زمینه مقطعی است و نمی‌توان از آن به عنوان توافقی بلند مدت یاد کرد. 

شعیب بهمن  در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش روسیه در تحولات سوریه خاطرنشان کرد: در حال حاضر روسیه بازیگر مهمی در عرصه تحولات میدانی و سیاسی روسیه است و نقش مهمی در مذاکرات صلح ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه نقش روسیه در جریان تحولات سوریه  قابل انکار نیست ، ادامه داد: در منطقه ادلب به عنوان کانون درگیری‌ها در سوریه در چند هفته اخیر شاهد افزایش تنش‌ها بودیم و روسیه نیز در جریان درگیری‌ها در این منطقه نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کرد .  
این کارشناس مسائل روسیه ،  با اشاره به عملیات‌های هوایی روسیه در سوریه گفت: اخیرا  در یکی از این عملیات‌ها در ادلب ، تعدادی از نیروهای نظامی ترکیه کشته شدند و این باعث شد که انگشت اتهام ترکیه در مورد کشته شدن نیروهای نظامی‌اش  به سمت روسیه نشانه گرفته شود و این موضوع بر روابط ترکیه و روسیه سایه افکند. 
بهمن با بیان اینکه در چارچوب همین تحولات در روز پنجشنبه هفته گذشته رئیس جمهور ترکیه برای دیدار با پوتین به مسکو  رفت و در جریان رایزنی‌های صورت گرفته، توافق آتش بس در منطقه ادلب به امضاء مقامات  دو کشور رسید، تصریح کرد: از این توافق نمی‌توان به عنوان توافقی بلند مدت و جامع یاد کرد، این توافق مرحله‌ای است برای گذار از شرایط موجود به شرایط جدید.
وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات پوتین و اردوغان در مسکو ، روس‌ها تلاش کردند که با توجه به پیشروی ارتش سوریه در منطقه ادلب این پیشروی‌ها را تثبیت کنند، ادامه داد: روس‌ها همچنین به دنبال مدیریت ترکیه بودند، چرا که ترکیه در حال حاضر در منطقه ادلب در  یک بن بست جدی گرفتار شده است.
 بهمن به حمایت ترکیه از برخی از گروه‌های تروریستی در منطقه ادلب اشاره کرد و افزود: در بحران ادلب یکی از مسائلی که ترکیه با آن مواجه است این است که اگر قرار  باشد گروه‌های تروریستی از  منطقه ادلب خارج شوند به کجا باید منتقل شوند؟  و این چالشی عمده برای دولت  ترکیه است. روس‌ها نیز این مسئله را درک می‌کنند و می‌دانند که ترکیه در گوشه رینگ قرار دارد و نباید بیش از حد به آن فشار آورد. 
این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: روس‌ها می‌دانند که افزایش فشار به دولت آنکارا ممکن است بر روابط دو جانبه ترکیه و روسیه ضربه وارد کند و از طرف دیگر روسیه نمی‌خواهد که دولت آنکارا به سمت غرب و آمریکا گرایش پیدا کند ، به همین خاطر تلاش می‌کند که فشارها به ترکیه بیش از حد نشود.  
بهمن افزود : در توافق حاصله بین اردوغان و پوتین یک فضای تنفسی برای دولت ترکیه ایجاد شد و همچنین پیشروی‌های ارتش سوریه تثبیت شد ولی همانطور که اشاره شد  این توافق مقطعی است و هر لحظه امکان شعله ور شدن درگیری‌ها وجود دارد. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha