• سه‌شنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98122015244
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

تاکید بر بسترسازی علمی برای برون‌رفت از مشکلات خراسان جنوبی

تاکید بر بسترسازی علمی برای برون‌رفت از مشکلات خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی در دیدار رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و نماینده محترم مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بر بهره‌گیری از پتانسیل‌های استان و رفع مسائل با بسترسازی علمی تاکید شد.

جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، امروز سه شنبه 20 اسفند در دیدار با نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک انتخاب آقای اسحاقی به معرفی فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تجاری سازی فناوری پرداخت.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر بهره‌گیری از پتانسیل گیاهان دارویی در استان، اظهار کرد: در این راستا مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی استان راه‌اندازی شد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: از جمله مهم‌ترین بخش‌های پیش بینی شده در این مجتمع می‌توان به ساختمان مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، آزمایشگاه عمومی و کشت بافت گیاهی، مزرعه تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب، مزرعه تحقیقاتی زعفران، کلکسیون زرشک، استخر دو منظوره، کلکسیون گیاهان دارویی، گلخانه‌های تحقیقاتی، بخش فرآوری گیاهان دارویی و محصولات وابسته ، غرفه‌های نمایشگاهی، فضای تفریحی و گردشگری، مزرعه تحقیقاتی پشتیبانی از رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی و واحد آموزش بهینه سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی اشاره کرد.

صادقی، معدن، گیاهان دارویی، انرژی‌های پاک و کویر را از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان نام برد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی براساس نقشه راه و اولویت‌ها صورت می‌گیرد، بیان کرد: در حوزه پژوهش، جهاددانشگاهی استان در سه  حوزه گیاهان دارویی ، آسیب‌های اجتماعی و مطالعات شهری و روستایی فعالیت می‌کند و فعالیت در حوزه سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی را در تا پایان سال 1399 هدفگذاری کرده است.

صادقی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی تولید فرآورده‌های فراسودمند از محصولات استراتژیک عناب،زرشک و زعفران را از همان ابتدا به عنوان کلیدی ترین اقدام در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون توانسته با تکیه بر تحقیقات کاربردی متخصصین جهاددانشگاهی فرآورده های ارزشمندی را تولید و ثبت اختراع کند. یکی دیگر از اقدامات شاخص در سال 98، برگزاری همایش ملی عناب بود که توانستیم جایگاه اقتصادی و قابلیت سرمایه­گذاری این محصول را به جامعه علمی و سرمایه­گذاران کشور معرفی کنیم.

وی یادآور شد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سعی کرده‌ایم با اجرای طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات آموزش‌های لازم را به جامعه هدف که به صورت خاص بانوان خانه ­دار بودند ارائه دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه علی‌رغم توسعه علمی کشور شاهد وابستگی بعضی از محتواهای علمی و دانشگاهی به منابع غربی هستیم که یکی از مصادیق آشکار آن، حضور روزافزون کتب غیرایرانی برای آموزش زبان انگلیسی در محیط‌های آموزشـی کشـور اسـت.

صادقی تصریح کرد: در این راستا و با هدف تولید منبع علمی مکالمه زبان با تکیه بر فرهنگ اسلامی ایرانی جهاددانشگاهی بـا مشارکت گروهی برجسته در 15 تخصص گوناگون و با معرفی چهره‌های برجسته ایرانی، از ابتدای سال 1392 مجموعه نفیس EIGHT را تولید کرد و هم اکنون در کالج زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی استان آموزش مجموعه کتاب‌های EIGHT همگام با سایر واحدهای جهاددانشگاهی کشور انجام می­شود.

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت آموزشی نیز دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی با رویکرد اشتغال و با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای تشکیل می‌شود، تصریح کرد: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به صورت پایلوت در 9 استان از جمله خراسان‌جنوبی انجام شد و فاز دوم آن نیز آغاز شده است که در این راستا طرح‌های اشتغالزایی مورد استقبال قرار گرفته و برای فروش و اتصال به بازارهای بین‌المللی حمایت می‌شوند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: در حوزه فرهنگی مراکزی همچون مرکز گردشگری دانشجویان ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری بین المللی قرآن، مرکز امام و انقلاب، مرکز افکارسنجی، سازمان دانشجویان، سازمان فعالیت های قرآنی، فرهنگسرای ابن حسام، دبیرخانه دائمی جشنواره شعر ابن حسام، نگارخانه ابن حسام و انتشارات جهاددانشگاهی فعالیت می­کنند که نقش بسزایی در ارتقای فرهنگی جامع و بویژه قشر دانشجویی دارند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: لازم است متناسب با پتانسیل و ظرفیت‌های استان فعالیت کنیم و در این راستا به هم‌افزایی ارگان‌ها نیاز داریم.

ضرورت بسترسازی علمی

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار اظهار کرد: رسیدن به مقصد و هدف در گرو انجام کارهای علمی است.

وی با بیان اینکه علت عقب ماندگی شهرستان قاینات و زیرکوه، نبود بسترهای لازم علمی است، یادآور شد: در این راستا و برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در راستای حل مشکلات جامعه آمادگی داریم کمک‌های لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha